moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Samoloty C-295 w okolicznościowym malowaniu

Gratka dla miłośników awiacji! W czasie Air Show w Radomiu będzie można zobaczyć pierwszy dynamiczny pokaz C-295M. Transportowiec z numerem 012 zaprezentuje się w okolicznościowym malowaniu: jego bok zdobi wizerunek krakowskiego smoka. Malowidło powstało z inicjatywy żołnierzy z 8 Krakowskiej Bazy Lotnictwa Transportowego, gdzie samoloty C-295M służą już od 20 lat.

Od kilku dni dwa samoloty C-295M z 8 Krakowskiej Bazy Lotnictwa Transportowego w podkrakowskich Balicach mają nietypowe barwy. Transportowiec o numerze bocznym 012 zdobi dwudziestometrowa smoczyca, a maszyna z nr. 017 na stateczniku pionowym ma wymalowaną podobiznę płk. pil. Stanisława Skarżyńskiego, patrona jednostki. – Jesteśmy niesamowicie dumni i szczęśliwi, że udało nam się zrealizować te projekty. Specjalne malowania powstały z okazji przypadających w tym roku jubileuszy. Obchodzimy bowiem 90. rocznicę samotnego przelotu płk. Skarżyńskiego przez Atlantyk oraz dwudziestolecie służby C-295M w polskich siłach zbrojnych – mówi płk pil. Sławomir Byliniak, dowódca 8 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Do ozdobienia samolotów lotnicy z Balic przygotowywali się od kilku miesięcy. Na wykonanie okolicznościowych malunków zgodzili się przełożeni oraz producent maszyn, czyli firma Airbus.

Portret płk. Skarżyńskiego według projektu Roberta Gretzingera wykonał Robert Firszt. Artysta namalował także smoczycę, przy czym symbol Krakowa zaprojektował wspólnie z Mariuszem Gburem. – Wykonanie okolicznościowego malowania na transportowcach było ogromnym wyzwaniem, głównie ze względu na tempo pracy. Portret Skarżyńskiego malowałem cztery dni od 6 rano do 1 w nocy. Równie intensywnie było przy malowaniu smoczycy. Musieliśmy działać szybko, by samoloty nie stały za długo w hangarze i jak najszybciej wróciły do służby – mówi Robert Firszt. – Skarżyńskiego malowałem metodą natryskową, a smoka pędzlami i wałkiem – dodaje malarz.

Malowidła mają imponujące rozmiary. Portret Skarżyńskiego na pionowym stateczniku ma ponad 2,5 metra wysokości, a smoczyca zdobiąca bok transportowca ma długość 20 metrów. Artysta do wykonania obu projektów zużył ponad 60 kilogramów specjalnej farby. Malowania utrzymane są w jednej tonacji i pasują do niebieskiego kamuflażu samolotów. – To celowy zabieg. Nie mogliśmy pozwolić sobie na wielobarwne zdobienie ze względów bezpieczeństwa. Nasze samoloty latają do różnych krajów, także w rejony działań wojennych – tłumaczy kpt. Karol Bałdyga z 8 BLTr.

Casę z podobizną płk. Skarżyńskiego można już było podziwiać w locie. Maszyna wzięła udział w defiladzie z okazji Święta Wojska Polskiego. Transportowiec z wizerunkiem krakowskiego smoka natomiast pierwszy raz wzbił się w powietrze we wtorek, 22 sierpnia. Oba statki powietrzne będzie można niebawem podziwiać w Radomiu. Podczas Air Show odbędzie się pierwszy dynamiczny pokaz polskiej Casy C-295M. Transportowiec ze smoczycą zaprezentuje swoje możliwości taktyczne. Załoga wykona m.in. krótki start i krótkie lądowanie, będą też przeloty na minimalnej i maksymalnej prędkości oraz przelot z otwartą rampą. Samolot z podobizną patrona 8 Bazy Lotnictwa Transportowego stanie natomiast na ekspozycji statycznej.

Zdobienie samolotów ma bardzo długą tradycję. W polskim lotnictwie nie brakuje maszyn z okolicznościowym malowaniem. Specjalnie barwy otrzymały w przeszłości m.in. wybrane egzemplarze MiG-29, Su-22 czy F-16, które mają tygrysie barwy. Zdobienia ma także C-130 Hercules oraz śmigłowce. W 2007 roku w smocze barwy pomalowano również samolot An-2 „Wiedeńczyk”. Okolicznościowe malowanie na obu C-295M pozostanie przez co najmniej kilka lat.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Robert Firszt/ 8 BLTr

dodaj komentarz

komentarze


Czwarta dostawa Abramsów
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Plan na WAM
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Po co wojsku satelity?
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Wojskowa łączność w Kosmosie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Najdłuższa noc
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Don’t Get Hacked
Wojsko ma swojego satelitę!
Holenderska misja na polskim niebie
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Mundurowi z benefitami
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Szwedzi w pętli
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Z Su-22 dronów nie będzie
Militarne Schengen
Nadchodzi era Borsuka
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Niebo pod osłoną
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Polski „Wiking” dla Danii
Wojsko przetestuje nowe technologie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Nowe zdolności sił zbrojnych
Czas na polskie Borsuki
Uczelnie łączą siły
Komplet medali wojskowych na ringu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Kapral Bartnik mistrzem świata
Gdy ucichnie artyleria
Dzień wart stu lat
Razem na ratunek
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Pancerniacy jadą na misję
Nowe zasady dla kobiet w armii
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Przygotowani znaczy bezpieczni
Artylerzyści mają moc!
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Borsuki jadą do wojska!
Zwrot na Bałtyk
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
W krainie Świętego Mikołaja

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO