moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Samoloty C-295 w okolicznościowym malowaniu

Gratka dla miłośników awiacji! W czasie Air Show w Radomiu będzie można zobaczyć pierwszy dynamiczny pokaz C-295M. Transportowiec z numerem 012 zaprezentuje się w okolicznościowym malowaniu: jego bok zdobi wizerunek krakowskiego smoka. Malowidło powstało z inicjatywy żołnierzy z 8 Krakowskiej Bazy Lotnictwa Transportowego, gdzie samoloty C-295M służą już od 20 lat.

Od kilku dni dwa samoloty C-295M z 8 Krakowskiej Bazy Lotnictwa Transportowego w podkrakowskich Balicach mają nietypowe barwy. Transportowiec o numerze bocznym 012 zdobi dwudziestometrowa smoczyca, a maszyna z nr. 017 na stateczniku pionowym ma wymalowaną podobiznę płk. pil. Stanisława Skarżyńskiego, patrona jednostki. – Jesteśmy niesamowicie dumni i szczęśliwi, że udało nam się zrealizować te projekty. Specjalne malowania powstały z okazji przypadających w tym roku jubileuszy. Obchodzimy bowiem 90. rocznicę samotnego przelotu płk. Skarżyńskiego przez Atlantyk oraz dwudziestolecie służby C-295M w polskich siłach zbrojnych – mówi płk pil. Sławomir Byliniak, dowódca 8 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Do ozdobienia samolotów lotnicy z Balic przygotowywali się od kilku miesięcy. Na wykonanie okolicznościowych malunków zgodzili się przełożeni oraz producent maszyn, czyli firma Airbus.

Portret płk. Skarżyńskiego według projektu Roberta Gretzingera wykonał Robert Firszt. Artysta namalował także smoczycę, przy czym symbol Krakowa zaprojektował wspólnie z Mariuszem Gburem. – Wykonanie okolicznościowego malowania na transportowcach było ogromnym wyzwaniem, głównie ze względu na tempo pracy. Portret Skarżyńskiego malowałem cztery dni od 6 rano do 1 w nocy. Równie intensywnie było przy malowaniu smoczycy. Musieliśmy działać szybko, by samoloty nie stały za długo w hangarze i jak najszybciej wróciły do służby – mówi Robert Firszt. – Skarżyńskiego malowałem metodą natryskową, a smoka pędzlami i wałkiem – dodaje malarz.

Malowidła mają imponujące rozmiary. Portret Skarżyńskiego na pionowym stateczniku ma ponad 2,5 metra wysokości, a smoczyca zdobiąca bok transportowca ma długość 20 metrów. Artysta do wykonania obu projektów zużył ponad 60 kilogramów specjalnej farby. Malowania utrzymane są w jednej tonacji i pasują do niebieskiego kamuflażu samolotów. – To celowy zabieg. Nie mogliśmy pozwolić sobie na wielobarwne zdobienie ze względów bezpieczeństwa. Nasze samoloty latają do różnych krajów, także w rejony działań wojennych – tłumaczy kpt. Karol Bałdyga z 8 BLTr.

Casę z podobizną płk. Skarżyńskiego można już było podziwiać w locie. Maszyna wzięła udział w defiladzie z okazji Święta Wojska Polskiego. Transportowiec z wizerunkiem krakowskiego smoka natomiast pierwszy raz wzbił się w powietrze we wtorek, 22 sierpnia. Oba statki powietrzne będzie można niebawem podziwiać w Radomiu. Podczas Air Show odbędzie się pierwszy dynamiczny pokaz polskiej Casy C-295M. Transportowiec ze smoczycą zaprezentuje swoje możliwości taktyczne. Załoga wykona m.in. krótki start i krótkie lądowanie, będą też przeloty na minimalnej i maksymalnej prędkości oraz przelot z otwartą rampą. Samolot z podobizną patrona 8 Bazy Lotnictwa Transportowego stanie natomiast na ekspozycji statycznej.

Zdobienie samolotów ma bardzo długą tradycję. W polskim lotnictwie nie brakuje maszyn z okolicznościowym malowaniem. Specjalnie barwy otrzymały w przeszłości m.in. wybrane egzemplarze MiG-29, Su-22 czy F-16, które mają tygrysie barwy. Zdobienia ma także C-130 Hercules oraz śmigłowce. W 2007 roku w smocze barwy pomalowano również samolot An-2 „Wiedeńczyk”. Okolicznościowe malowanie na obu C-295M pozostanie przez co najmniej kilka lat.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Robert Firszt/ 8 BLTr

dodaj komentarz

komentarze


Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Kolejny kontrakt Dezametu
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Road Runner” w Libanie
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Abolicja dla ochotników
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Mity i manipulacje
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Sportowcy na poligonie
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Starcie pancerniaków
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
OPW budują świadomość obronną
Sukces Polaka w biegu z marines
Standardy NATO w Siedlcach
Koniec dzieciństwa
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polski „Wiking” dla Danii
Marynarze mają nowe motorówki
Szansa na nowe życie
Męska sprawa: profilaktyka
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Rusza program „wGotowości”
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Kaman – domknięcie historii
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Marynarze podjęli wyzwanie
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Wellington „Zosia” znad Bremy
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Odznaczenia za wzorową służbę
Nie daj się zhakować
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Arteterapia dla weteranów
Inwestycja w bezpieczeństwo
Pięściarska uczta w Suwałkach
Kircholm 1605
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Mundurowi z benefitami
Zasiać strach w szeregach wroga
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Pomnik nieznanych bohaterów
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Niespokojny poranek pilotów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO