moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Samoloty C-295 w okolicznościowym malowaniu

Gratka dla miłośników awiacji! W czasie Air Show w Radomiu będzie można zobaczyć pierwszy dynamiczny pokaz C-295M. Transportowiec z numerem 012 zaprezentuje się w okolicznościowym malowaniu: jego bok zdobi wizerunek krakowskiego smoka. Malowidło powstało z inicjatywy żołnierzy z 8 Krakowskiej Bazy Lotnictwa Transportowego, gdzie samoloty C-295M służą już od 20 lat.

Od kilku dni dwa samoloty C-295M z 8 Krakowskiej Bazy Lotnictwa Transportowego w podkrakowskich Balicach mają nietypowe barwy. Transportowiec o numerze bocznym 012 zdobi dwudziestometrowa smoczyca, a maszyna z nr. 017 na stateczniku pionowym ma wymalowaną podobiznę płk. pil. Stanisława Skarżyńskiego, patrona jednostki. – Jesteśmy niesamowicie dumni i szczęśliwi, że udało nam się zrealizować te projekty. Specjalne malowania powstały z okazji przypadających w tym roku jubileuszy. Obchodzimy bowiem 90. rocznicę samotnego przelotu płk. Skarżyńskiego przez Atlantyk oraz dwudziestolecie służby C-295M w polskich siłach zbrojnych – mówi płk pil. Sławomir Byliniak, dowódca 8 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Do ozdobienia samolotów lotnicy z Balic przygotowywali się od kilku miesięcy. Na wykonanie okolicznościowych malunków zgodzili się przełożeni oraz producent maszyn, czyli firma Airbus.

Portret płk. Skarżyńskiego według projektu Roberta Gretzingera wykonał Robert Firszt. Artysta namalował także smoczycę, przy czym symbol Krakowa zaprojektował wspólnie z Mariuszem Gburem. – Wykonanie okolicznościowego malowania na transportowcach było ogromnym wyzwaniem, głównie ze względu na tempo pracy. Portret Skarżyńskiego malowałem cztery dni od 6 rano do 1 w nocy. Równie intensywnie było przy malowaniu smoczycy. Musieliśmy działać szybko, by samoloty nie stały za długo w hangarze i jak najszybciej wróciły do służby – mówi Robert Firszt. – Skarżyńskiego malowałem metodą natryskową, a smoka pędzlami i wałkiem – dodaje malarz.

Malowidła mają imponujące rozmiary. Portret Skarżyńskiego na pionowym stateczniku ma ponad 2,5 metra wysokości, a smoczyca zdobiąca bok transportowca ma długość 20 metrów. Artysta do wykonania obu projektów zużył ponad 60 kilogramów specjalnej farby. Malowania utrzymane są w jednej tonacji i pasują do niebieskiego kamuflażu samolotów. – To celowy zabieg. Nie mogliśmy pozwolić sobie na wielobarwne zdobienie ze względów bezpieczeństwa. Nasze samoloty latają do różnych krajów, także w rejony działań wojennych – tłumaczy kpt. Karol Bałdyga z 8 BLTr.

Casę z podobizną płk. Skarżyńskiego można już było podziwiać w locie. Maszyna wzięła udział w defiladzie z okazji Święta Wojska Polskiego. Transportowiec z wizerunkiem krakowskiego smoka natomiast pierwszy raz wzbił się w powietrze we wtorek, 22 sierpnia. Oba statki powietrzne będzie można niebawem podziwiać w Radomiu. Podczas Air Show odbędzie się pierwszy dynamiczny pokaz polskiej Casy C-295M. Transportowiec ze smoczycą zaprezentuje swoje możliwości taktyczne. Załoga wykona m.in. krótki start i krótkie lądowanie, będą też przeloty na minimalnej i maksymalnej prędkości oraz przelot z otwartą rampą. Samolot z podobizną patrona 8 Bazy Lotnictwa Transportowego stanie natomiast na ekspozycji statycznej.

Zdobienie samolotów ma bardzo długą tradycję. W polskim lotnictwie nie brakuje maszyn z okolicznościowym malowaniem. Specjalnie barwy otrzymały w przeszłości m.in. wybrane egzemplarze MiG-29, Su-22 czy F-16, które mają tygrysie barwy. Zdobienia ma także C-130 Hercules oraz śmigłowce. W 2007 roku w smocze barwy pomalowano również samolot An-2 „Wiedeńczyk”. Okolicznościowe malowanie na obu C-295M pozostanie przez co najmniej kilka lat.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Robert Firszt/ 8 BLTr

dodaj komentarz

komentarze


Czarna taktyka terytorialsów
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Koniec dzieciństwa
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Nowe horyzonty medyków
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Koniec pewnej epoki
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Medycyna na trudne czasy
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Jednym głosem w sprawie obronności
Apache i Chinook a sprawa polska
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Owad z drukarki
Maratońskie święto w Warszawie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Pływali jak morscy komandosi
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
W poszukiwaniu majora Serafina
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Dziki na Legwanach
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kopuła nad bewupem
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
Wyzwaniem – czas
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Okiełznać Borsuka
Polski „Wiking” dla Danii
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Drony w natarciu
Przedwczesny triumf
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Historia jest po to, by z niej czerpać
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Abolicja dla ochotników
Kircholm 1605
Rekompensaty na nowych zasadach
Brytyjczycy na wschodniej straży
W wojsku orientują się najlepiej
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Para ratowników i pies w kopalni złota
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Baltexpo ‘25 wystartowały
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Świadczenia mieszkaniowe w górę
„Road Runner” w Libanie
Europa ma być zdolna do obrony
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
W obronie gazoportu
Speczespół wybierze „Orkę”
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Weterani pamiętają
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO