Ruszają prace nad przyłączeniem Polski do natowskiego rurociągu CEPS. Pozwoli to w razie wybuchu wojny nie tylko sprawnie zaopatrywać w paliwo stacjonujące w naszym kraju wojska sojusznicze, lecz także zdywersyfikować trasy tych dostaw w czasie pokoju. Za przygotowanie projektu przedsięwzięcia będą odpowiadać Zakład Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego oraz spółka PERN.
Zdjęcie ilustracyjne. Rurociągi do złóż ropy naftowej.
Central Europe Pipeline System (CEPS) to największy natowski system rurociągów w Europie. Prowadzi on od portów na Morzu Śródziemnym i Północnym do wojskowych magazynów paliw we Francji, w Niemczech i Beneluksie oraz kilku dużych europejskich lotnisk cywilnych (Amsterdam, Bruksela, Frankfurt nad Menem, Luksemburg i Zurych). Sieć o łącznej długości około 5200 km powstała w latach sześćdziesiątych ubiegłego stulecia z myślą o logistycznym zabezpieczeniu sojuszniczych wojsk stacjonujących w Europie na wypadek zbrojnej konfrontacji z Układem Warszawskim.
Po aneksji Krymu przez Rosję w 2014 roku Polska podjęła starania, by połączyć krajowy system dystrybucji paliw z CEPS. W 2024 roku Sojusznicze Dowództwo ds. Transformacji ogłosiło listę kluczowych dla NATO inwestycji, na której znalazło się także przyłączenie Polski do rurociągu. Po kilkumiesięcznych negocjacjach Biuro Zasobów NATO przyznało Polsce środki (około 60 mln zł) na zaplanowanie i zaprojektowanie tego przedsięwzięcia. Dzisiaj w Warszawie podpisane zostało porozumienie o współpracy przy jego realizacji pomiędzy Zakładem Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (ZIOTP) oraz PERN, państwową spółką, która zarządza siecią ponad 2500 km rurociągów oraz 23 bazami magazynowymi.
– Porozumienie jest elementem szeroko zakrojonych działań na rzecz wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego państwa. W świetle obecnej sytuacji międzynarodowej i pojawiających się zagrożeń naszym priorytetem jest jak najlepsze zabezpieczenie Polski pod kątem ciągłości oraz niezawodności dostaw paliw i temu właśnie będzie służyć włączenie naszego systemu paliwowego do sieci rurociągów NATO – powiedział Wojciech Wrochna, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej. – Nowa infrastruktura, która powstanie w ramach tego projektu, zapewni ciągłość dostaw paliw w przypadku potencjalnych działań wojennych, a także zwiększy dywersyfikację tras dostaw paliw do Polski, czyniąc nas bardziej odpornymi na ewentualne zakłócenia na istniejących szlakach dostaw – dodał.
– To wielki dzień dla Polski, właściwie początek wielkiej drogi, którą dzisiaj zaczynamy – zaznaczył Cezary Tomczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej. – Chodzi o budowę rurociągów na odcinku 300 km – od granicy z Niemcami do bazy PERN pod Bydgoszczą. Mówimy o jednej z największych inwestycji w bezpieczeństwo państwa polskiego w ciągu ostatnich 30 lat. To zdolność porównywalna np. z pozyskaniem myśliwca piątej generacji – obrazowo przedstawił wiceminister.
Podpisane dzisiaj porozumienie zakłada, że w ciągu dwóch lat opracowany zostanie projekt inwestycji. – Po akceptacji Rady Północnoatlantyckiej i wszystkich państw członkowskich będzie można przystąpić do realizacji. Już dziś mówimy jasno: decyzje na poziomie NATO, na poziomie planistów zostały podjęte. Są to inwestycje wyszczególnione jako priorytetowe – zaznaczył Tomczyk.
autor zdjęć: Deposit/East News

komentarze