moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rozwijamy zdolności - BSP w WOT

28 sierpnia obchodzony jest Dzień Lotnictwa Polskiego. Wojska Obrony Terytorialnej od trzech lat budują struktury lotnicze w każdej brygadzie oparte na wykorzystaniu Bezzałogowych Statkach Powietrznych klasy mini - Fly Eye v 3.0. Przez ten okres przeszkolonych zostało ponad 50 operatorów BSP, którzy wylatali blisko 4 tys. godzin.

27 sierpnia 2022 r. mija dokładnie 3 lata od pierwszego lotu na mini BSP Fly Eye v 3.0 będącego na wyposażeniu Wojsk Obrony Terytorialnej. To czas, który nie został zmarnowany. Od samego początku Dowództwo WOT inwestowało w rozwój tego obszaru stawiając szczególny nacisk na bezpieczne i sprawne szkolenie operatorów BSP.

Od 2019 r. w Wojskach Obrony Terytorialnej realizowane są zadania związane z wdrażaniem do użytku Bezzałogowych Statków Powietrznych-BSP klasy mini BSP FlyEye v 3.0. W strukturze brygad OT tworzone są etatowe struktury, odpowiedzialne za ich wykorzystanie - grupy rozpoznania obrazowego (GRO), grupy BSP oraz sekcje bezpieczeństwa lotów. Od momentu postawienia zadań związanych z eksploatacją BSP, każdego roku wśród Terytorialsów przybywa zainteresowanych szkoleniem lotniczym w zakresie eksploatacji BSP. Od początku wprowadzenia BSP do WOT uprawnienia do wykonywania lotów samodzielnych nadano ponad 50 operatorom, którzy zrealizowali naloty o łącznej wartości ponad 4 tys. godzin. Ilość czasu naszych BSP w powietrzu wzrasta sukcesywnie z roku na rok. W 2019 roku, gdy WOT zaczynały budować zdolności w tym zakresie, wykonano około 150 godzin lotów, dla porównania, w tym roku, do sierpnia, wykonano już ponad 1 tys. godzin lotów.

Sprawdzenie uzyskanych zdolności WOT w zakresie BSP nastąpiło stosunkowo szybko bo już w 2021 r., czyli dwa lata od pierwszego lotu poprzez zaangażowanie GRO w operację „Silne Wsparcie”. Bezzałogowce zostały skierowane do wsparcia Straży Granicznej i jednostek operacyjnych wzdłuż polsko-białoruskiej granicy. Od września ubiegłego roku Grupy Rozpoznania Obrazowego WOT-u dozorują z powietrza tereny wzdłuż wschodniej granicy państwa. Zadaniem Terytorialsów jest poszukiwanie i wykrywanie osób przygotowujących się do nielegalnego przekroczenia granicy. Nie jest to jednak jedyne zadanie, w przeciągu ostatnich 3 lat, operatorzy BSP byli zaangażowani także w operacje kryzysowe związane z monitorowaniem z powietrza zagrożenia powodziowego i pożarowego. W tym celu drony WOT-u patrolowały tereny parków narodowych: Biebrzańskiego, Narwiańskiego i Białowieskiego. Terytorialsi wspierali z powietrza także działania wojsk operacyjnych w czasie międzynarodowych ćwiczeń np. Grupy Batalionowej NATO „Rifle Focus” oraz ćwiczeń taktycznych z wojskami pk. „Dragon-21”.

W perspektywie planowane jest wyposażenie każdej BOT w zestawy FLy Eye oraz dodatkowo w bezzałogowce klasy nano i mikro w celu możliwości realizacji zadań lotniczo-rozpoznawczych w trudnym terenie – także zurbanizowanym. W dalszych planach WOT będzie dążył do utworzenia struktur lotniczych wykorzystujących załogowe statki powietrze, które pozwolą by wykonywać działania rozpoznawcze, transportowe oraz ratownicze.

Bezzałogowa latająca platforma FlyEye, jest systemem zaprojektowanym do misji rozpoznawczych i obserwacyjnych. W warunkach bojowych użytkowana może być do obserwacji pola walki, patrolowania granic i skutków katastrof, a także monitoringu infrastruktury krytycznej.

***

Święto Lotnictwa Polskiego ustanowiono w 1993 r. Dzień 28 sierpnia, który upamiętnia zwycięstwo porucznika Franciszka Żwirki i inżyniera Stanisława Wigury w międzynarodowych zawodach lotniczych w Berlinie w 1932 r. Wygrana polskiej załogi na samolocie rodzimej konstrukcji RWD-6 przyniosła sukces polskiemu lotnictwu.

Wszystkim lotnikom życzymy tyle samo lądowań co startów!

Tekst: kpt. Witold Sura/ rzecznik prasowy DWOT

red. PZ

autor zdjęć: DWOT

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Kawaleria pancerna spod znaku 11
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Orientuj się bez GPS-u
Wojskowi rekruterzy zawsze na posterunku
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
DragonFly czeka na wojsko
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Polski „Wiking” dla Danii
W wojsku orientują się najlepiej
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Koniec dzieciństwa
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Koniec pewnej epoki
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Dywersanci atakują
Kosmiczny Perun
Jelcz się wzmacnia
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Zawiszacy na Litwie
Człowiek jest najważniejszy
Kircholm 1605
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Mity i manipulacje
Polskie Bayraktary nad Turcją
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Standardy NATO w Siedlcach
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Wojny na rzut kostką
Deterrence in Polish
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Maratońskie święto w Warszawie
Żołnierze na trzecim stopniu podium
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Kawaleria w szkole
Brytyjczycy na wschodniej straży
Medycy na start
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Medale dla sojuszników z Niderlandów
W poszukiwaniu majora Serafina
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Speczespół wybierze „Orkę”
Priorytetowe zaangażowanie
„Droga do GROM-u”
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
„Road Runner” w Libanie
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Abolicja dla ochotników
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
WOT na Szlaku Ratunkowym
Transbałtycka współpraca
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Niezłomni w obronie
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szli po odznakę norweskiej armii
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Kolejne „Husarze” w powietrzu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO