moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Amerykańscy piloci w Łasku

140 amerykańskich żołnierzy przyleciało dziś do Polski. Przez dwa tygodnie razem z naszymi pilotami będą trenować loty na samolotach F-16. To druga w tym roku wizyta Amerykanów związana z projektem Aviation Detachment. Lotnicy ćwiczyć będą walkę powietrzną i tankowanie w locie.


W 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku zameldowało się już 140 żołnierzy z 176 Eskadry Lotnictwa Taktycznego z USAF Air National Guard z bazy Truax w Madison (stan Wisconsin). Techników i sprzęt do obsługi dzień wcześniej przywiozły dwa ciężkie transportowce C-17. Myśliwce w Łasku wylądują w piątek wieczorem.

– Piloci „efów” ćwiczyć będą razem z załogami Su-22 i MiG-29. Niewykluczone, że szkolenie wesprze samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia AWACS – wyjaśnia ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Sił Powietrznych.

Treningi zaplanowano tak, by polscy i amerykańscy piloci wielozadaniowych F-16 mogli trenować loty z innymi samolotami. – To poprawi współpracę załogi oraz personelu naziemnego w działaniach koalicyjnych – dodaje rzecznik.

Piloci Jastrzębi wykonywać będą loty doskonalące razem z amerykańskimi instruktorami i trenować latanie w wyznaczonych strefach. Ustalono, że loty odbywać się będą nad całą Polską dwa razy w ciągu dnia, średnio po dwie godziny każdy. – Chcemy zacząć od lotów parami. Później stopniowo skala trudności ćwiczeń będzie rosnąć, tak by w powietrzu spotkało się nawet osiem samolotów – opowiada kpt. Marek Kwiatek, rzecznik prasowy 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Prawdopodobnie lotnicy przećwiczą także niełatwą procedurę tankowania samolotu w powietrzu.

Podczas dwutygodniowego szkolenia sprawdzić się będą mogli także żołnierze zajmujący się planowaniem misji lotniczych, zabezpieczeniem i logistyką. Ćwiczył będzie także Ośrodek Dowodzenia i Naprowadzania oraz służby meteorologiczne.

To już druga w tym roku wizyta Amerykanów w ramach projektu Aviation Detachment. W lutym stacjonowali w Powidzu razem z transportowcami C-130 Hercules.

Aviation Detachment to pododdział amerykańskich lotników. Na podstawie międzynarodowej umowy piloci z USAF latający na F-16 lub C-130 Hercules odwiedzać mają Polskę raz na kwartał. Szkolić się będą wspólnie z naszymi pilotami i technikami oraz według własnych programów. Naprzemiennie stacjonować mają w bazach z „efami”, czyli w Łasku i Krzesinach lub w Powidzu, gdzie znajduje się dowództwo 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: US DoD

dodaj komentarz

komentarze

~druid
1368310440
Powinniśmy raczej trenować z Ukraińcami. Oni dysponują samolotami, które potencjalnie moga być przeciwnikami a nie amerykańskie F 16.
D7-27-FC-9D

„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Medicine for Hard Times
Speczespół wybierze „Orkę”
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Koniec pewnej epoki
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Transbałtycka współpraca
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Terytorialsi w akcji
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Młodzi i bezzałogowce
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Człowiek jest najważniejszy
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Szli po odznakę norweskiej armii
Polskie Bayraktary nad Turcją
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Polski „Wiking” dla Danii
Czarnomorski szlif minerów
WOT na Szlaku Ratunkowym
Medycy na start
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Wojny na rzut kostką
Pływali jak morscy komandosi
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Kircholm 1605
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Abolicja dla ochotników
W wojsku orientują się najlepiej
Zawiszacy na Litwie
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Dywersanci atakują
Kawaleria w szkole
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Brytyjczycy na wschodniej straży
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
„Droga do GROM-u”
Jelcz się wzmacnia
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Mity i manipulacje
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Maratońskie święto w Warszawie
Pasja i fart
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
W poszukiwaniu majora Serafina
Kosmiczny Perun
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Deterrence in Polish
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
DragonFly czeka na wojsko
Koniec dzieciństwa
Wojskowi rekruterzy zawsze na posterunku
Orientuj się bez GPS-u
„Road Runner” w Libanie
Priorytetowe zaangażowanie
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO