moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Wielka droga” dostępna online

„Wielka droga” to pierwszy powojenny film o armii gen. Andersa i bitwie o Monte Cassino. Obraz łączący sceny fabularne z nagraniami dokumentalnymi przez lata był tzw. półkownikiem. PRL-owska cenzura zabroniła jego wyświetlania z powodów politycznych. Dziś można go oglądać na stronie Filmoteki Narodowej. Jej pracownicy przygotowali cyfrową rekonstrukcję obrazu z 1946 roku.

42 lata – tyle czasu minęło od powstania „Wielkiej drogi” w reżyserii Michała Waszyńskiego do pierwszych pokazów, początkowo w niewielkich, studenckich gronach. Po 1989 roku pokazano go w telewizji, jednak nigdy nie zdobył większej popularności. Teraz może się to zmienić, bo pracownicy Filmoteki Narodowej zrekonstruowali obraz w wersji cyfrowej i udostępnili w Internecie.

„Wielka droga” to dzieło szczególne. Polsko-włoski obraz opowiada historię fikcyjnych bohaterów: Adama i Ireny, jednak tłem ich losów są wiernie oddane wydarzenia historyczne – od wysiedleń na Syberię, przez formowanie armii gen. Władysława Andersa aż po bitwę o Monte Cassino. Reżyser sięgnął po materiały dokumentalne z czasów wojny, łącząc je ze scenami z udziałem aktorów. Główną rolę kobiecą zagrała ówczesna narzeczona, a później małżonka gen. Andersa – Irina Jarosewycz, występująca pod pseudonimem Renata Bogdańska. Także generał pojawia się w kilku scenach – gra samego siebie, choć jego nazwisko nie pada w filmie wprost.

To między innymi postać gen. Andersa i kwestie związane z polityką ZSRR sprawiły, że choć film trafił do Polski już w 1962 roku, to pozostawał w zamkniętych zbiorach Filmoteki Narodowej i nie był prezentowany publiczności. Inaczej z kontrowersyjnymi wówczas wątkami poradzili sobie współproducenci filmu – Włosi. Przygotowali własną wersję, znacznie różniącą się od polskiej. – Włoska wersja była pozbawiona wielu scen, m.in. wycięto oryginalne zakończenie filmu, zamiast Lwowa pojawia się wątek Lublina, głównych bohaterów nie aresztują Sowieci, lecz niemieccy żołnierze. Można więc stwierdzić, że włoska wersja to tak naprawdę zupełnie inny film – mówi Grzegorz Krynicki, zastępca kierownika Działu Digitalizacji i Restauracji Zbiorów w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym.

Przywrócić jakość

Przed udostępnieniem filmu publiczności musiał on zostać zrekonstruowany cyfrowo. – To bardzo złożony proces, składający się z wielu etapów. W przypadku tego filmu szczególnie trudny, bo nie dysponowaliśmy oryginalnym negatywem, bazowaliśmy jedynie na dwóch dostępnych kopiach, w których obraz był miejscami mocno zniszczony – wyjaśnia Krynicki.

Pierwszy etap całego procesu rekonstrukcji to zeskanowanie dostępnego materiału. – Łącznie zeskanowaliśmy ponad 3000 m taśmy filmowej zawierające ponad 160 tys. klatek filmowych – mówi Krynicki. Kolejny krok to praca nad jakością obrazu, przede wszystkim jego stabilizacja i usunięcie wszelkich zabrudzeń i rys, które powstały wcześniej na taśmie filmowej. W trakcie prac usuwany jest również uciążliwy efekt migotania obrazu, co jest wynikiem różnic w poziomach jasności między poszczególnymi klatkami. Ostatni etap to korekcja koloru. W przypadku czarno-białego filmu, takiego jak „Wielka droga”, oznacza to pracę nad poprawą kontrastu między czernią a bielą. Elementem rekonstrukcji jest także restauracja cyfrowa dźwięku, czyli usunięcie zniekształceń i trzasków.

– W żaden sposób nie ingerujemy jednak w materiał źródłowy, to znaczy nie kolorujemy filmu, nie zmieniamy jego treści, dostosowujemy go do współczesnych standardów, ale z poszanowaniem ówczesnej estetyki – podkreśla Grzegorz Krynicki.

Zrekonstruowaną cyfrową wersję „Wielkiej drogi” można obejrzeć na stronie Filmoteki Narodowej.

Anna Pawłowska

autor zdjęć: Filmoteka

dodaj komentarz

komentarze


Mity i manipulacje
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Młodzi i bezzałogowce
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Człowiek jest najważniejszy
W wojsku orientują się najlepiej
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Medycy na start
Wojskowi rekruterzy zawsze na posterunku
W poszukiwaniu majora Serafina
„Droga do GROM-u”
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
„Road Runner” w Libanie
Speczespół wybierze „Orkę”
Dywersanci atakują
Standardy NATO w Siedlcach
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Wojny na rzut kostką
Medicine for Hard Times
Terytorialsi w akcji
DragonFly czeka na wojsko
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Orientuj się bez GPS-u
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Jelcz się wzmacnia
Kawaleria w szkole
Pasja i fart
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
WOT na Szlaku Ratunkowym
Maratońskie święto w Warszawie
Priorytetowe zaangażowanie
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Abolicja dla ochotników
Transbałtycka współpraca
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Koniec pewnej epoki
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Polskie Bayraktary nad Turcją
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Szli po odznakę norweskiej armii
Zawiszacy na Litwie
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Deterrence in Polish
Kosmiczny Perun
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Koniec dzieciństwa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Kircholm 1605
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO