moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Co kryje Bałtyk w okolicach Darłowa

Dwa kutry i motorówka z Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego badają dno morskie w okolicach Darłowa. Dane, które zbiorą, posłużą do aktualizacji map. Po raz ostatni podobne prace były tam prowadzone 40 lat temu. Teraz dno zostanie przeskanowane ze stuprocentową dokładnością.

Prace sondażowe są prowadzone na obszarze 104 mil kwadratowych. Został on podzielony na 400 pasów, zwanych profilami pomiarowymi: po 200 dla każdego z kutrów. Dodatkowo badania na płytszych wodach prowadzi motorówka. – To kwestia konstrukcji tego typu jednostek. Zanurzenie kutra zostało obliczone na 1,2-1,4 metra, podczas gdy motorówki na 0,7 metra – wyjaśnia kmdr ppor. Krzysztof Buć, dowódca Grupy Pomocniczych Jednostek Pływających Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego Marynarki Wojennej.

Sondowanie dna morskiego to praca niezwykle żmudna. Kuter porusza się z prędkością od trzech do pięciu węzłów, a w tym czasie zbiera dane. Załoga używa do tego echosondy bądź sonaru holowanego. – Materiał, który zgromadzimy trafia do naszej sekcji pomiarów. Tam jest analizowany. Wszelkie zarejestrowane przez nas przeszkody są nanoszone na mapy: zarówno elektroniczne, jak i papierowe – tłumaczy kmdr ppor. Buć. Przeszkodami mogą być duże głazy, a także fragmenty wraków oraz pozostałości, często z II wojny światowej.

Prace sondażowe w okolicach Darłowa po raz ostatni były prowadzone w latach 70. i 80. ubiegłego wieku. W dodatku ówczesny sprzęt nie pozwalał na przeskanowanie dna morskiego ze stuprocentową dokładnością. – Takich miejsc w strefie przybrzeżnej jest więcej. Ale luki są konsekwentnie uzupełniane – podkreśla kmdr ppor. Buć. W ubiegłym roku jednostki hydrograficzne badały dno w okolicach Kołobrzegu i Łeby. Teraz prace przesunęły się na wschód.

– Przez akwen, który badamy, nie przebiegają główne szlaki żeglugowe. Niemniej korzystają z niego mniejsze jednostki – zaznacza kmdr ppor. Buć. Znajdują się tam choćby tory podejścia do darłowskiego portu.

Dywizjon Zabezpieczenia Hydrograficznego podlega dowódcy 3 Flotylli w Gdyni. W jego skład wchodzą trzy okręty hydrograficzne oraz jednostki pomocnicze: dwa kutry i trzy motorówki. Operują na płytszych wodach, do 12 mili morskich od brzegu. Taki właśnie zasięg mają ich anteny komunikacyjne. – Jednostki wykonują prace na potrzeby Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej. Jest ono odpowiedzialne między innymi za przygotowywanie map papierowych, elektronicznych i tak zwanych locji, które ułatwiają jednostkom wchodzenie do portów – wyjaśnia kpt. mar. Piotr Wojtas z biura prasowego 3 Flotylli. Biuro Hydrograficzne przez całą dobę publikuje też w Internecie ostrzeżenia o niebezpieczeństwach nawigacyjnych. Pracuje zarówno na potrzeby Marynarki Wojennej, jak i żeglugi cywilnej.

Przy okazji prac sondażowych polskie okręty hydrograficzne od czasu do czasu dokonują spektakularnych odkryć. ORP „Arctowski” trafił na przykład na wraki niemieckiego okrętu Steuben oraz samolotu Junkers.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: arch. MW

dodaj komentarz

komentarze

~Jan
1403196600
Ciekawe co szukają wojskowi koło Darłowa, jeśli port dysponuje łodzią "hydrograf - 1"model S-10500/K
D9-B6-C0-1C

ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Na motocyklach śladami historii
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Huta Stalowa Wola na MSPO
Towarzysze czołgów
Dwie agresje, dwie okupacje
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Ruszają targi zbrojeniowe w Kielcach
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Wypadek przed Air Show
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Koniec miękkiej gry
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
„Road Runner” w Libanie
Brytyjczycy żegnają Malbork
Orlik na Alfę
Beret „na rekinka” lub koguta
Zwycięska batalia o stolicę
Flytrap, czyli młot na drony
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Warszawo, do broni!
„Był twarzą sił powietrznych”
Baobab z miotaczem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Świetne występy polskich żołnierzy
Lepsza efektywność
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Szczelna sieć dla Tarczy
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Wielkie zbrojenia za Odrą
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Strzelanina w bazie US Army
Air Show 2025 odwołane. Co z biletami?
Norwegowie budują na polskim poligonie
Nocne ataki na Ukrainę
Wyczekiwane przyspieszenie
Startuje „Żelazny obrońca”
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Z najlepszymi na planszy
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Hekatomba na Woli
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Drones on the Offensive
Czas nowych inwestycji
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Najmłodszy w rodzinie
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Zakupy według potrzeb
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Poradnik na czas kryzysu gotowy!
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Radary, które widzą wszystko

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO