moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Inowrocławscy saperzy z misją na południu

Zespół demontażowy 1 kompanii mostowej 2 Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia przybył do Słowenii, by zdemontować zbudowany dwa lata wcześniej most tymczasowy w rejonie zniszczonego przez powódź miasteczka Mežica przy granicy z Austrią. Do rozebrania saperzy mają jeszcze jedną przeprawę, po czym obie konstrukcje wrócą do Polski.

Dokładnie dwa lata temu, w sierpniu 2023 roku, Słowenię nawiedziła katastrofalna powódź. Dewastujące skutki działania żywiołu były odczuwalne na dwóch trzecich powierzchni kraju. Straty oszacowano na ponad 2 mln złotych. Na pomoc lokalnej społeczności ruszyli wówczas żołnierze z 2 Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia. Rozebrali cztery zniszczone przez falę powodziową mosty, udrażniali rzeki, strumyki, kanały wodne i przepusty oraz zbudowali mosty tymczasowe typu DMS-65 w dwóch lokalizacjach – w rejonie miasteczka Mežica, nad rzeką Mežą, i w miejscowości Gornji Grad na rzece Dreta. 

 

Słoweńcy odbudowali już most nad Mežą, więc tymczasowa przeprawa mogła zostać zdemontowana. W tym celu pod koniec zeszłego tygodnia polscy żołnierze ponownie wyjechali do Słowenii. Z Polski wyruszyły trzy pojazdy – bus oraz dwie ciężarówki Jelcz 862 – wyposażone w żurawie Hiab przeznaczone do demontażu elementów konstrukcji mostu. Obecnie czeka ona na transport do Polski. – Prace na miejscu rozpoczęliśmy od zdemontowania nawierzchni – płyt jezdnych oraz krawężników. Do tego wykorzystaliśmy m.in. nasze Hiaby. Najtrudniejszym etapem było podniesienie za pomocą dostarczonego przez Słoweńców dźwigu 27-metrowego mostu i przeniesienie go na oddalony o około 20 m plac montażowy, który wcześniej przygotowaliśmy. Następnie zdemontowaliśmy pozostałe elementy konstrukcji – opisuje por. Wojciech Sztandur, dowódca zespołu, który pojechał do Słowenii.

Porucznik podkreśla, że polscy żołnierze realizujący zadania w Mežicy spotykali się z serdecznością i ciepłym przyjęciem – zarówno ze strony tamtejszych służb, jak i miejscowej ludności. – Ludzie przychodzili do nas i dziękowali za to, że w czasie trudnej dla nich powodzi, w górzystym kraju, jakim jest Słowenia, pomagaliśmy im i zamontowaliśmy tymczasowe przeprawy. Podczas prac mieszkańcy przynosili nam też posiłki. To było bardzo miłe – podkreśla oficer.

Zdemontowana konstrukcja została wywieziona z Mežicy do magazynu armii słoweńskiej, gdzie będzie czekać, aż żołnierze ponownie przyjadą do tego kraju i rozbiorą drugi, 24-metrowy most w miejscowości Gornji Grad. Następnie obie konstrukcje powrócą do Polski. Na razie jednak nie jest znany termin rozbiórki mostu w Gornjim Gradzie. Saperzy z 2 Pułku Inżynieryjnego w Inowrocławiu wrócą ze Słowenii pod koniec tygodnia.

Marcin Moneta

autor zdjęć: 2 Pułk Inżynieryjny

dodaj komentarz

komentarze


Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Bóbr na drodze Hannibala
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Żołnierze na trzecim stopniu podium
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Standardy NATO w Siedlcach
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Transbałtycka współpraca
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Niezłomni w obronie
Kircholm 1605
Kosmiczny Perun
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
„Road Runner” w Libanie
Wyrównać szanse
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wellington „Zosia” znad Bremy
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Polski „Wiking” dla Danii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Szli po odznakę norweskiej armii
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Koniec dzieciństwa
Sztuka i służba w jednym kadrze
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Medale dla sojuszników z Niderlandów
W wojsku orientują się najlepiej
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Priorytetowe zaangażowanie
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
DragonFly czeka na wojsko
Mity i manipulacje
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Abolicja dla ochotników
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
„JUR” dla terytorialsów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO