moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Na pomoc Słowenii

Wojsko Polskie pomaga poszkodowanym na skutek powodzi. Dziś na pokładzie Herculesa z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego do Słowenii dostarczono ważący niemal 10 t ładunek z pomocą humanitarną. Wkrótce na miejsce tragedii wyruszy także grupa zadaniowa z wojsk inżynieryjnych. Jej rolą będzie zbudowanie dwóch mostów tymczasowych.

Słowenia od kilkunastu dni walczy ze skutkami katastrofalnych powodzi. Pomoc w tych działaniach zadeklarowało Wojsko Polskie. W ubiegłym tygodniu na miejsce tragedii udała się grupa rekonesansowa celem ustalenia, jakiego rodzaju wsparcie będzie najbardziej potrzebne.

Jak wyjaśnia płk Artur Talik z Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, przedstawiciele wojska zapowiedzieli wstępnie, że zbudują w Słowenii dwa mosty tymczasowe DMS 65. Każdy z nich będzie miał około 30 m długości. Realizacją tego przedsięwzięcia zajmie się grupa zadaniowa, którą utworzy około 50 żołnierzy, w większości z 2 Pułku Inżynieryjnego.

Czy budowa mostów na terenach objętych powodzią jest dla wojskowych wyzwaniem? Jak wyjaśnia płk Talik, żołnierze wielokrotnie realizowali takie zadania w Polsce, m.in. kiedy ze skutkami powodzi walczyły Podkarpacie czy Podhale. – Można powiedzieć, że same warunki pracy w Polsce i Słowenii są podobne. Kluczowe pozostaje przygotowanie terenu, w którym żołnierze będą pracować – mówi oficer. Jak wyjaśnia, chodzi przede wszystkim o przygotowanie dróg dojazdowych oraz przyczółków, na których będą oparte elementy mostów. I to te kwestie zaważą na tym, jak długo potrwają prace inżynieryjne w Słowenii. – Samo składanie elementów mostów trwa kilka dni, ale jeśli się okaże, że wcześniej trzeba będzie zalać przyczółki betonem, wydłuży to cały proces nawet o tydzień, bo tyle czasu zawiązuje się ten kompozyt – podkreśla.

Płk Talik zaznacza, że choć wojsko zbuduje w Słowenii mosty tymczasowe, nie oznacza to, że wkrótce zostaną one rozebrane. – Sytuacja jest bardzo trudna, wiele mostów zostało zniszczonych, liczymy się więc z tym, że ten, który zbudują żołnierze, może być wykorzystywany nawet przez rok, a może i dłużej – wyjaśnia oficer. Ale nie oznacza to, że polscy wojskowi będą stacjonowali poza granicami przez tak długi czas. Na razie ich pobyt zaplanowano na około miesiąc, z możliwością przedłużenia do trzech, o ile będzie taka konieczność.

Walczące ze skutkami powodzi państwo wspierają jednak nie tylko żołnierze wojsk inżynieryjnych. W poniedziałek z 1 Bazy Lotnictwa Transportowego do Słowenii wystartował wojskowy Hercules z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego. Na jego pokładzie znajdowały się dary dla poszkodowanych, przekazane przez Caritas Polska, takie jak żywność z długim terminem ważności, ubrania, koce, pościel, ręczniki, środki higieniczne i chemiczne, a także osuszacze, łopaty i szpadle. Waga ładunku to około 10 t.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: DGRSZ

dodaj komentarz

komentarze


Torpeda w celu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Ułani szturmowali okopy
Dzień wart stu lat
Mundurowi z benefitami
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Nieznani sprawcy wysadzili tory
„Zamek” pozostał bezpieczny
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Kaman – domknięcie historii
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Pięściarska uczta w Suwałkach
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Marynarze podjęli wyzwanie
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Plan na WAM
Sukces Polaka w biegu z marines
Dywersja na kolei. Są dowody
Nowe zasady dla kobiet w armii
Kosmiczna wystawa
Polska, Litwa – wspólna sprawa
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Brytyjczycy na wschodniej straży
Im ciemniej, tym lepiej
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Is It Already War?
Gdy ucichnie artyleria
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
„Road Runner” w Libanie
Polski „Wiking” dla Danii
Wojskowy bus do szczęścia
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Czy to już wojna?
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
My, jedna armia
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Awanse w dniu narodowego święta
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Mity i manipulacje
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Standardy NATO w Siedlcach
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Formoza – 50 lat morskich komandosów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO