moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Na pomoc Słowenii

Wojsko Polskie pomaga poszkodowanym na skutek powodzi. Dziś na pokładzie Herculesa z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego do Słowenii dostarczono ważący niemal 10 t ładunek z pomocą humanitarną. Wkrótce na miejsce tragedii wyruszy także grupa zadaniowa z wojsk inżynieryjnych. Jej rolą będzie zbudowanie dwóch mostów tymczasowych.

Słowenia od kilkunastu dni walczy ze skutkami katastrofalnych powodzi. Pomoc w tych działaniach zadeklarowało Wojsko Polskie. W ubiegłym tygodniu na miejsce tragedii udała się grupa rekonesansowa celem ustalenia, jakiego rodzaju wsparcie będzie najbardziej potrzebne.

Jak wyjaśnia płk Artur Talik z Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, przedstawiciele wojska zapowiedzieli wstępnie, że zbudują w Słowenii dwa mosty tymczasowe DMS 65. Każdy z nich będzie miał około 30 m długości. Realizacją tego przedsięwzięcia zajmie się grupa zadaniowa, którą utworzy około 50 żołnierzy, w większości z 2 Pułku Inżynieryjnego.

Czy budowa mostów na terenach objętych powodzią jest dla wojskowych wyzwaniem? Jak wyjaśnia płk Talik, żołnierze wielokrotnie realizowali takie zadania w Polsce, m.in. kiedy ze skutkami powodzi walczyły Podkarpacie czy Podhale. – Można powiedzieć, że same warunki pracy w Polsce i Słowenii są podobne. Kluczowe pozostaje przygotowanie terenu, w którym żołnierze będą pracować – mówi oficer. Jak wyjaśnia, chodzi przede wszystkim o przygotowanie dróg dojazdowych oraz przyczółków, na których będą oparte elementy mostów. I to te kwestie zaważą na tym, jak długo potrwają prace inżynieryjne w Słowenii. – Samo składanie elementów mostów trwa kilka dni, ale jeśli się okaże, że wcześniej trzeba będzie zalać przyczółki betonem, wydłuży to cały proces nawet o tydzień, bo tyle czasu zawiązuje się ten kompozyt – podkreśla.

Płk Talik zaznacza, że choć wojsko zbuduje w Słowenii mosty tymczasowe, nie oznacza to, że wkrótce zostaną one rozebrane. – Sytuacja jest bardzo trudna, wiele mostów zostało zniszczonych, liczymy się więc z tym, że ten, który zbudują żołnierze, może być wykorzystywany nawet przez rok, a może i dłużej – wyjaśnia oficer. Ale nie oznacza to, że polscy wojskowi będą stacjonowali poza granicami przez tak długi czas. Na razie ich pobyt zaplanowano na około miesiąc, z możliwością przedłużenia do trzech, o ile będzie taka konieczność.

Walczące ze skutkami powodzi państwo wspierają jednak nie tylko żołnierze wojsk inżynieryjnych. W poniedziałek z 1 Bazy Lotnictwa Transportowego do Słowenii wystartował wojskowy Hercules z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego. Na jego pokładzie znajdowały się dary dla poszkodowanych, przekazane przez Caritas Polska, takie jak żywność z długim terminem ważności, ubrania, koce, pościel, ręczniki, środki higieniczne i chemiczne, a także osuszacze, łopaty i szpadle. Waga ładunku to około 10 t.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: DGRSZ

dodaj komentarz

komentarze


Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Nieoceniona siła edukacji
Merops wdrażany natychmiast
Gdy ucichnie artyleria
My, jedna armia
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Brytyjczycy na wschodniej straży
Is It Already War?
Marynarze podjęli wyzwanie
Drony w szkołach
Dodatkowe zapory
Sukces Polaka w biegu z marines
Elementy Wisły testowane w USA
Niebo pod osłoną
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Borsuki zadomowiły się na poligonie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Dostawa Homarów-K
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Nowe zasady dla kobiet w armii
Dywersja na kolei. Są dowody
Mundurowi z benefitami
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Razem na ratunek
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wojsko na Horyzoncie
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
„Zamek” pozostał bezpieczny
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Plan na WAM
Dzień wart stu lat
Ułani szturmowali okopy
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
„Horyzont” przeciw dywersji
Mity i manipulacje
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Wojskowy bus do szczęścia
„Road Runner” w Libanie
Kapral Bartnik mistrzem świata
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Studenci ewakuowali szpital
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Militarne Schengen
Ogień z Leopardów na Łotwie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
W gotowości, czyli cywile na poligony
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Polski „Wiking” dla Danii
Polska, Litwa – wspólna sprawa
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO