moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Na pomoc Słowenii

Wojsko Polskie pomaga poszkodowanym na skutek powodzi. Dziś na pokładzie Herculesa z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego do Słowenii dostarczono ważący niemal 10 t ładunek z pomocą humanitarną. Wkrótce na miejsce tragedii wyruszy także grupa zadaniowa z wojsk inżynieryjnych. Jej rolą będzie zbudowanie dwóch mostów tymczasowych.

Słowenia od kilkunastu dni walczy ze skutkami katastrofalnych powodzi. Pomoc w tych działaniach zadeklarowało Wojsko Polskie. W ubiegłym tygodniu na miejsce tragedii udała się grupa rekonesansowa celem ustalenia, jakiego rodzaju wsparcie będzie najbardziej potrzebne.

Jak wyjaśnia płk Artur Talik z Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, przedstawiciele wojska zapowiedzieli wstępnie, że zbudują w Słowenii dwa mosty tymczasowe DMS 65. Każdy z nich będzie miał około 30 m długości. Realizacją tego przedsięwzięcia zajmie się grupa zadaniowa, którą utworzy około 50 żołnierzy, w większości z 2 Pułku Inżynieryjnego.

Czy budowa mostów na terenach objętych powodzią jest dla wojskowych wyzwaniem? Jak wyjaśnia płk Talik, żołnierze wielokrotnie realizowali takie zadania w Polsce, m.in. kiedy ze skutkami powodzi walczyły Podkarpacie czy Podhale. – Można powiedzieć, że same warunki pracy w Polsce i Słowenii są podobne. Kluczowe pozostaje przygotowanie terenu, w którym żołnierze będą pracować – mówi oficer. Jak wyjaśnia, chodzi przede wszystkim o przygotowanie dróg dojazdowych oraz przyczółków, na których będą oparte elementy mostów. I to te kwestie zaważą na tym, jak długo potrwają prace inżynieryjne w Słowenii. – Samo składanie elementów mostów trwa kilka dni, ale jeśli się okaże, że wcześniej trzeba będzie zalać przyczółki betonem, wydłuży to cały proces nawet o tydzień, bo tyle czasu zawiązuje się ten kompozyt – podkreśla.

Płk Talik zaznacza, że choć wojsko zbuduje w Słowenii mosty tymczasowe, nie oznacza to, że wkrótce zostaną one rozebrane. – Sytuacja jest bardzo trudna, wiele mostów zostało zniszczonych, liczymy się więc z tym, że ten, który zbudują żołnierze, może być wykorzystywany nawet przez rok, a może i dłużej – wyjaśnia oficer. Ale nie oznacza to, że polscy wojskowi będą stacjonowali poza granicami przez tak długi czas. Na razie ich pobyt zaplanowano na około miesiąc, z możliwością przedłużenia do trzech, o ile będzie taka konieczność.

Walczące ze skutkami powodzi państwo wspierają jednak nie tylko żołnierze wojsk inżynieryjnych. W poniedziałek z 1 Bazy Lotnictwa Transportowego do Słowenii wystartował wojskowy Hercules z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego. Na jego pokładzie znajdowały się dary dla poszkodowanych, przekazane przez Caritas Polska, takie jak żywność z długim terminem ważności, ubrania, koce, pościel, ręczniki, środki higieniczne i chemiczne, a także osuszacze, łopaty i szpadle. Waga ładunku to około 10 t.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: DGRSZ

dodaj komentarz

komentarze


Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Speczespół wybierze „Orkę”
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
„Road Runner” w Libanie
Polski „Wiking” dla Danii
Transbałtycka współpraca
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Maratońskie święto w Warszawie
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Kosmiczny Perun
Kircholm 1605
Polskie Bayraktary nad Turcją
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
„Droga do GROM-u”
Abolicja dla ochotników
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Priorytetowe zaangażowanie
Niezłomni w obronie
Mity i manipulacje
W wojsku orientują się najlepiej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Szli po odznakę norweskiej armii
Jelcz się wzmacnia
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Zawiszacy na Litwie
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
DragonFly czeka na wojsko
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Kolejne „Husarze” w powietrzu
WOT na Szlaku Ratunkowym
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Brytyjczycy na wschodniej straży
Koniec dzieciństwa
Standardy NATO w Siedlcach
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
W poszukiwaniu majora Serafina
Żołnierze na trzecim stopniu podium

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO