moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Z Su-22 dronów nie będzie

Służba Su-22 w Wojsku Polskim to zamknięty rozdział. Tak wynika z odpowiedzi MON-u na interpelację poselską Bartosza Kownackiego (PiS), który postuluje, aby rozważyć, czy części samolotów tego typu, mimo skończonego resursu, nie przekształcić w bezzałogowe statki powietrzne. Resort obrony informuje, że takie rozwiązanie nie jest brane pod uwagę i wyjaśnia – dlaczego.

Myśliwsko-bombowe Su-22M4 są najstarszymi samolotami bojowymi w polskich siłach powietrznych. Pierwsza maszyna tego typu przybyła do kraju w 1984 roku, a w szczytowym momencie Wojsko Polskie miało ponad 100 takich maszyn (jednomiejscowych Su-22M4 i dwumiejscowych szkolno-bojowych Su-22UM3K). Ostatnimi użytkownikami Su-22 byli żołnierze 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie, którzy mają się przesiąść do F-35A Lightning II oraz FA-50PL.

Pożegnalny lot trzech Su-22 odbył się we wrześniu. Choć maszyny zakończyły już swoją służbę, to ze stanu polskich sił powietrznych formalnie zostaną wycofane 31 grudnia 2025 roku. Bartosz Kownacki (sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej w latach 2015–2018) zwrócił się do MON w interpelacji poselskiej, twierdząc, że w dobie rozwoju wszelkiego rodzaju dronów należy poddać analizie, czy Su-22 można zmodyfikować w taki sposób, by służyły jako bezzałogowe statki powietrzne (BSP). Poseł PiS zwrócił uwagę, że takie modyfikacje z powodzeniem zastosowano w statkach amerykańskich sił powietrznych: QF-4 Phantom II, QF-16, QF-106 Delta Dart. Zdaniem posła Kownackiego Su-22 po konwersji na BSP mogłyby służyć jako cele latające/treningowe, bezzałogowe platformy rozpoznawcze, platformy do testów systemów uzbrojenia czy jako platformy do misji bojowych.

REKLAMA

Na interpelację odpowiedział wiceminister obrony narodowej Paweł Bejda, który dał jasno do zrozumienia, że rząd nie planuje wykorzystania samolotów Su-22 do dalszego użytku w polskich siłach powietrznych. Wszystkie jednostki tego typu zostaną wycofane z końcem roku zgodnie z rozkazem szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego „ze względu na wypracowanie docelowej normy eksploatacji oraz brak źródła pozyskiwania części zamiennych i wynikające z tych faktów zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników”. Wiceminister Bejda zaznaczył, że samolot nie jest produkowany od wielu lat i został wycofany z eksploatacji w armiach innych państw. W związku z tym MON nie prowadzi analiz dotyczących zmiany zasad dopuszczania Su-22 do eksploatacji.

Jakub Zagalski

autor zdjęć: st. sierż. Łukasz Fiedorowicz/ 49 BLot

dodaj komentarz

komentarze


Po co wojsku satelity?
Mundurowi z benefitami
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Z Su-22 dronów nie będzie
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Wojskowy bus do szczęścia
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Komplet medali wojskowych na ringu
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
The Darker, the Better
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Najdłuższa noc
Przygotowani znaczy bezpieczni
Więcej Herculesów dla Abramsów
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Pociski rakietowe dla Husarzy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polski „Wiking” dla Danii
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Razem na ratunek
Skytrucki dla Niemiec
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Wojsko ma swojego satelitę!
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Niebo pod osłoną
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Kapral Bartnik mistrzem świata
Noc Dnia Podchorążego
Nowe Kraby w Sulechowie
Uczelnie łączą siły
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
wGotowości do reakcji
Gdy ucichnie artyleria
Nowe zasady dla kobiet w armii
AW149 made in Poland
Plan na WAM
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Wojsko na Horyzoncie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Czwarta dostawa Abramsów
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Dzień wart stu lat
Militarne Schengen
W krainie Świętego Mikołaja
Zwrot na Bałtyk
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Wojsko przetestuje nowe technologie
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Pancerniacy jadą na misję

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO