moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Tymczasowy most na „nadbużance”

To doskonała wiadomość dla mieszkańców nadbużańskich gmin. Zniszczona w wyniku majowych ulew droga między Hanną a Sławatyczami w województwie lubelskim, w miejscowości Kuzawka będzie niebawem przejezdna. Wszystko za sprawą saperów, którzy budują tam tymczasowy most.

Choć droga wojewódzka nr 816 przebiega w niewielkiej odległości i wzdłuż Bugu, to nie graniczna rzeka spowodowała jej zniszczenie. Wszystko przez majowe ulewne deszcze. W ciągu kilku godzin intensywne opady doprowadziły do powstania ogromnej wyrwy w jezdni. Od dwóch miesięcy w okolicach wsi Kuzawka obowiązuje objazd, a cały ruch skierowany został przez drogi powiatowe i… pole jednego z rolników. – Z powodu zniszczeń przynajmniej jedna trzecia ruchu turystycznego w gminie Sławatycze, gdzie turyści podróżują pomiędzy sanktuariami, zniknęła. Poza tym, to bardzo ważna droga łącząca aż cztery przejścia graniczne, dlatego przywrócenie komunikacji w tym miejscu jest priorytetem – mówi Arkadiusz Misztal, wójt gminy Sławatycze.

Niebawem wszystko wróci do normy, bo z pomocą ruszyło wojsko. W miejscu zapadliska powstaje tymczasowy most. Budują go żołnierze z Dęblina. – Zarekomendowaliśmy wykorzystanie wojskowego mostu składanego i taki też w tym miejscu niebawem powstanie – tłumaczy gen. bryg. Marek Wawrzyniak, szef Zarządu Inżynierii Wojskowej Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych. Most tymczasowy budują żołnierze z 1 Batalionu Drogowo-Mostowego z Dęblina. Rozpiętość przeprawy to około 37 m. – Montujemy most DMS 65. To przeprawa, którą wykonujemy często, właśnie w ramach akcji reagowania kryzysowego. Sprawdza się wszędzie tam, gdzie powstały jakiekolwiek uszczerbki w drogach lub jako tymczasowa przeprawa na czas remontu innych mostów – tłumaczy ppłk Jacek Zaniewski, dowódca 1 Batalionu Drogowo-Mostowego. – W to konkretne przedsięwzięcie zaangażowanych jest od czterech do sześciu jednostek sprzętu, zależnie od etapu budowy, ale raptem tylko piętnastu żołnierzy – przyznaje ppłk Zaniewski.

Most powstanie w ciąg najbliższych dni, zwłaszcza że saperzy mogą pracować 24 godziny na dobę, w dzień i po zmroku. – Takie działanie to pomoc miejscowej ludności, a dla nas okazja do szkolenia nowo wcielonych żołnierzy dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej i tych, którzy nie mieli jeszcze okazji uczestniczyć w tego typu przedsięwzięciach – podkreśla dowódca batalionu. Z kolei gen. Wawrzyniak zaznacza, że takie działania wpisują się w misję wojsk inżynieryjnych. – Naszym podstawowym zadaniem w czasie pokoju jest wsparcie społeczeństwa, szczególnie podczas sytuacji kryzysowych. Tak też jest tutaj. Dlatego zrobimy wszystko, by jak najszybciej zapewnić komunikację na tej ważnej drodze – zaznacza szef Zarządu Inżynierii Wojskowej DGRSZ.

Tymczasowy most zapewni sprawną komunikację na uszkodzonej drodze. – Jedynym utrudnieniem będzie ruch wahadłowy. Żadnych innych ograniczeń nie przewidujemy – zapewnia Paweł Szumera, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie. Władze województwa podkreślają, że docelowo w tym miejscu powstanie most stały. – To jedyne rozwiązanie, które zapewni w przyszłości drożność tej drogi. Odbudowa przepustu, który został uszkodzony, byłaby ryzykowna, bo sytuacja mogłaby się powtórzyć, dlatego postanowiliśmy wybudować tu docelowo stałą przeprawę – mówi Zdzisław Szwed, członek zarządu województwa lubelskiego. – Niestety, budowa takiego mostu, uzyskanie wszystkich pozwoleń i zgromadzenie niezbędnej dokumentacji to długotrwały proces. Dlatego marszałek województwa lubelskiego wystąpił do wojska z prośbą o wsparcie. Dzięki pomocy rządu i wojska będziemy mieli tu wkrótce tymczasowy most – podkreśla Szwed. – Wojsko Polskie jest zawsze gotowe, by nieść pomoc. W ten sposób odpowiadamy na potrzeby lokalnej społeczności – napisał minister Mariusz Błaszczak w mediach społecznościowych.

Montaż mostu tymczasowego potrwa około dwóch tygodni. Władze gmin, które połączy most, szacują, że posłuży on kierowcom około półtora roku. – Trzeba pamiętać, że droga nr 816 jest bardzo ważna strategicznie. Prowadzi wzdłuż granicy z dwoma państwami i to też sprawa bezpieczeństwa naszego państwa. Dla mnie, jako wójta, najważniejsze jest jednak dobro mieszkańców i w ich imieniu bardzo dziękuję, że Wojsko Polskie wraz z władzami województwa pochyliło się nad naszym problemem – zaznacza Arkadiusz Misztal, wójt gminy Sławatycze.

Piotr Raszewski

autor zdjęć: MON

dodaj komentarz

komentarze


Podróż w ciemność
 
Ewakuacja Polaków z Izraela
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Podejrzane manewry na Bałtyku
Dzień, który zmienił bieg wojny
Nowe cele obronne NATO
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Nowy rozdział w historii Mesko
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Droga do zespołu bojowego GROM
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
PGZ na nowo
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Letni wypoczynek z MON-em
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Zmagania sześcioosobowych armii
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Ogniem i tarczą
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Kolejny model Grota dla żołnierzy
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Od chaosu do wiktorii
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Nasi czołgiści najlepsi
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
100 lat historii Szkoły Orląt
Trzy okręty, jeden zespół
Lekcje na poligonie
Misja PKW „Olimp” doceniona
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
DNA GROM-u
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Film o Feniksie i terytorialsach
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
Apache. Zabójczy dla czołgów
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Wyzwanie, które integruje
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO