moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Militarne Schengen

Uproszczenie procedur prawnych i zniesienie barier formalnych na granicach oraz poprawa infrastruktury komunikacyjnej – to część propozycji Komisji Europejskiej, które mają ułatwić przemieszczanie wojsk sojuszniczych przez granice UE w sytuacjach kryzysowych. – Mobilność militarna to absolutnie kluczowa sprawa dla strategii bezpieczeństwa – uważa wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz.

W Brukseli został dziś przedstawiony pakiet rozwiązań mających usprawnić mobilność wojsk na terenie UE. – Szybkie przemieszczanie europejskich sił zbrojnych jest niezbędne dla europejskiej obrony. Musimy mieć pewność, że odpowiednie siły znajdą się we właściwym miejscu i czasie – mówiła Kaja Kallas, szefowa dyplomacji Unii Europejskiej, podczas konferencji. Propozycje obejmują stworzenie „wojskowej strefy Schengen”, która ma ułatwić przemieszczanie żołnierzy i wojskowego sprzętu przez unijne granice.

Kallas w swoim wystąpieniu odniosła się do ostatnich aktów dywersji na polskiej kolei i stwierdziła, że wskazują one na konieczność inwestycji w poprawę mobilności wojskowej w Europie. Rozbudowana biurokracja w poszczególnych krajach i trudności dotyczące infrastruktury sprawiają, że wojskowe transporty na terenie UE muszą nieraz czekać kilkanaście dni na zezwolenie na przejazd. Jak podał Andrius Kubilius, komisarz do spraw obrony w UE, teraz średnio czas podejmowana decyzji w kwestii zezwoleń na przejazd wojskowy w krajach UE wynosi dziesięć dni, ale są państwa, którym zajmuje to nawet 45 dni.

REKLAMA

Jakie więc zmiany proponuje Komisja Europejska, aby poprawić sytuację? Projekt rozporządzenia KE przewiduje stworzenie Europejskiego Systemu Wzmocnionego Reagowania na Mobilność Wojskową, który przyspieszy procedury i usprawni formalności celne. Zgodnie z nim w czasie pokoju państwa będą miały trzy dni na wydanie zgody bądź odmowy przejazdu wojsk.

Natomiast w nagłych wypadkach państwa członkowskie będą mogły uruchomić tryb nadzwyczajny, który pozwoli na przemieszczanie jednostek NATO na obszarze UE bez konieczności uzyskania pozwolenia, wystarczy wówczas notyfikacja wysłana sześć godzin przed transferem. Ponadto w każdym z 27 państw UE ma zostać powołany koordynator krajowy uprawniony do wydawania odpowiednich zezwoleń, a także będzie ujednolicona dokumentacja w tej kwestii.

Komisja Europejska zwróciła również uwagę na kolejny problem, czyli europejskie drogi, mosty i linie kolejowe, które jej zdaniem nie są przystosowane do przemieszczania ciężkiego sprzętu wojskowego. Dlatego UE chce skoncentrować się na poprawie najbardziej newralgicznych punktów europejskiej infrastruktury. Jak napisano w opublikowanym dziś komunikacie, wzdłuż czterech głównych korytarzy transportowych, którymi miałyby przemieszczać się sojusznicze oddziały, zidentyfikowano wspólnie z państwami członkowskimi 500 takich punktów. Ich poprawa będzie wymagać około 100 mld euro. „Te ukierunkowane i krótkoterminowe inwestycje doprowadzą do szybkiej poprawy funkcjonowania korytarzy i muszą być wdrażane priorytetowo” – wskazała KE.

Unijni urzędnicy chcą też rozwiązać problem niedoboru środków transportu wojskowego. Sposobem na jego uniknięcie ma być stworzenie tzw. puli solidarności, z której poszczególne kraje mogłyby korzystać w zależności od potrzeby. Chodzi tu m.in. o platformy kolejowe, wagony medyczne czy pojazdy do transportu amunicji. – Chcemy, by państwa członkowskie dobrowolnie zgłaszały do puli solidarności, jakimi możliwościami transportu wojskowego dysponują. Gdy wystąpi sytuacja kryzysowa, wówczas inne kraje będą mogły zwrócić się o wsparcie i z tych możliwości skorzystać — tłumaczył dziś Kubilius.

Jednocześnie unijny komisarz do spraw obrony zapewnił, że UE nie będzie rywalizowała w obszarze mobilności wojskowej z NATO ani dublowała wysiłków Sojuszu. Mówił także, że podczas prac nad projektem rozporządzenia KE była w ciągłym kontakcie z przedstawicielami NATO.

Sprawę transportu wojsk poruszył dziś także na konferencji prasowej w Jachrance wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz. – Mobilność militarna to absolutnie kluczowa sprawa dla strategii bezpieczeństwa – zaznaczył szef MON-u. Jak mówił, jeśli nie ma swobody przemieszczania się pojazdów i żołnierzy sojuszniczych, a na zgody administracyjne w tej sprawie trzeba czekać tygodniami, trudno mówić o udzielaniu sobie nawzajem pomocy wojskowej.

– Konieczne jest ujednolicenie prawa i procedur administracyjnych dotyczących pozwolenia na przejazd wojsk sojuszniczych przez terytorium naszego czy innych państw europejskich. Jest kwestią kluczową na rzecz NATO, aby Unia Europejska przyjęła regulacje w tej sprawie – dodał szef MON-u.

Teraz nad propozycją KE będą debatować państwa członkowskie Unii Europejskiej.

AD

autor zdjęć: szer. Hanna Witkowska

dodaj komentarz

komentarze


Nieznani sprawcy wysadzili tory
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Marynarze podjęli wyzwanie
Polski „Wiking” dla Danii
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Nowe zasady dla kobiet w armii
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Merops wdrażany natychmiast
Awanse w dniu narodowego święta
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Plan na WAM
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Studenci ewakuowali szpital
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Wojskowy bus do szczęścia
Mundurowi z benefitami
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Dywersja na kolei. Są dowody
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Kosmiczna wystawa
Standardy NATO w Siedlcach
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
„Zamek” pozostał bezpieczny
Dostawa Homarów-K
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Im ciemniej, tym lepiej
Gdy ucichnie artyleria
Dzień wart stu lat
Torpeda w celu
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Ułani szturmowali okopy
Pięściarska uczta w Suwałkach
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Dodatkowe zapory
Militarne Schengen
Sukces Polaka w biegu z marines
Mity i manipulacje
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
„Road Runner” w Libanie
Kapral Bartnik mistrzem świata
Is It Already War?
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
„Horyzont” przeciw dywersji
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Ogień z Leopardów na Łotwie
My, jedna armia
Brytyjczycy na wschodniej straży

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO