moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Junkers na razie zostaje na dnie

Nurkowie Marynarki Wojennej zakończyli badanie wraku niemieckiego bombowca, który spoczywa na dnie Bałtyku. Wnioski: samolot jest mocno skorodowany i mógłby się rozpaść przy próbie wydobycia. Ale żadne decyzje o przyszłości znaleziska jeszcze nie zapadły.


Wrak Junkersa, o którym w ubiegłą sobotę jako pierwsza napisała polska-zbrojna.pl, przez kilka ostatnich dni badali nurkowie z Brzegowej Grupy Ratowniczej 3 Flotylli Okrętów. Pod wodę schodzili z okrętu ORP „Piast”.

– Wokół samolotu nie odkryli oni żadnych niewybuchów. Niewykluczone jednak, że jakieś spoczywają pod maszyną – wyjaśnia kmdr por. Bartosz Zajda, rzecznik Marynarki Wojennej. Junkers nie rozpadł się od uderzenia w wodę, co stanowi przypadek niezwykle rzadki. – Sama konstrukcja jednak niemal na pewno została naruszona. W dodatku poszycie maszyny jest mocno skorodowane – tłumaczy kmdr por. Zajda.

To wszystko sprawia, że raczej trudno myśleć o wydobyciu jej na powierzchnię. – Można by oczywiście podjąć Junkersa w częściach albo podciągnąć na specjalnie zbudowanej platformie. Istnieje jednak duże ryzyko, że samolot po prostu się rozpadnie: jeśli nie przy pierwszym poruszeniu, to na skutek działania powietrza – zaznacza kmdr por. Zajda. Sprawę dodatkowo komplikuje fakt, że wrak jest dość głęboko zaryty w piasku. – Zebrane przez nurków materiały zostaną teraz poddane analizie. Decyzja na temat przyszłości znaleziska zapadnie wkrótce – zapowiada rzecznik MW.


Tymczasem znalezisko wzbudza duże zainteresowanie. Marynarze przyznają, że obraz zarejestrowany przez załogę okrętu ORP „Arctowski”, która natrafiła na Junkersa, i to, co zastali na dnie nurkowie z ORP „Piast” znacznie się różni. – Różnice dotyczą wyglądu wraku i jego otoczenia – przyznaje kmdr por. Zajda. Może to oznaczać, że do znaleziska zdążyli dotrzeć podwodni eksploratorzy. Ale, jak zastrzega rzecznik MW, nie musi. Samolot mógł zostać na przykład zahaczony rybacką siecią. Jakkolwiek by było, przestrzegamy przed badaniem wraku na własną rękę – podkreśla kmdr por. Zajda. Urząd Morski nie wydaje zgody na nurkowanie w tamtym rejonie. Wnioskowało o to Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej. – Jak już wspomniałem, pod wrakiem mogą znajdować się niewybuchy – zaznacza rzecznik MW.

Junkers to niemiecki bombowiec z czasów drugiej wojny światowej. Na wrak maszyny natrafiła załoga okrętu hydrograficznego ORP „Arctowski”. Doszło do tego podczas rutynowych prac nad wytyczaniem szlaku żeglugowego. Samolot spoczywa na głębokości ok. 30 metrów. Nie wiadomo, czy został zestrzelony czy awaryjnie lądował. Według wstępnych ocen, nie powinien zagrażać bezpieczeństwu żeglugi, dlatego najprawdopodobniej nie zostanie oznaczony na żadnej mapie.

Kilka lat wcześniej załoga „Arctowskiego” odkryła w pobliżu polskiego wybrzeża wrak niemieckiego okrętu „Steuben”. Dzięki niej również ostatecznie zidentyfikowany został lotniskowiec „Graf Zeppelin”, który poszedł na dno krótko po zakończeniu drugiej wojny światowej.



Film nagrany przez podwodny pojazd, na którym można zobaczyć wrak Junkersa możecie obejrzeć na portalu polska-zbrojna.pl.

  Sensacyjne znalezisko na dnie Bałtyku

Wrak niemieckiego bombowca Junkers z czasów drugiej wojny światowej odkryła na dnie Morza Bałtyckiego załoga okrętu hydrograficznego ORP „Arctowski”. To niezwykle rzadkie znalezisko. – Samoloty podczas upadku zazwyczaj się roztrzaskują, a tutaj wrak jest w dobrym stanie – podkreśla dowódca okrętu.
Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: st. mar. Sebastian Antoniewski/Marynarka Wojenna

dodaj komentarz

komentarze


Nocne ataki na Ukrainę
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Pilica+ coraz bliżej
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Szczelna sieć dla Tarczy
Nietypowa premiera targowa
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Huta Stalowa Wola na MSPO
Zakupy według potrzeb
Z najlepszymi na planszy
Spotkanie Trump-Nawrocki
Brytyjczycy żegnają Malbork
Na motocyklach śladami historii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Drony w ofensywie
Detect & Classify: satelity z AI
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Norwegowie budują na polskim poligonie
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Hekatomba na Woli
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
„Road Runner” w Libanie
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wielkie zbrojenia za Odrą
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Wyczekiwane przyspieszenie
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Klucz do bezpieczeństwa
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Świetne występy polskich żołnierzy
Beret „na rekinka” lub koguta
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Orlik na Alfę
Radary, które widzą wszystko
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Czas nowych inwestycji
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Najmłodszy w rodzinie
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Dwie agresje, dwie okupacje
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Pancerna pięść
Kikimora o wielu twarzach
Zwycięska batalia o stolicę
Startuje „Żelazny obrońca”
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Baobab z miotaczem
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Tuga – postrach dronów
Lepsza efektywność
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Drones on the Offensive
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
„Był twarzą sił powietrznych”
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Grot A3 w drodze do linii
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO