moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Marynarze dostaną nowe motorówki

Będzie wykorzystywana do badania dna morskiego, lokalizowania obiektów, które na nim spoczywają, określania warunków hydrologicznych. A wszystko w portach, na kotwicowiskach, blisko brzegu, czyli tam, gdzie trudno byłoby pracować okrętom hydrograficznym – marynarka wojenna wzbogaciła się właśnie o pierwszą nową motorówkę hydrograficzną. Wkrótce rozpoczną się jej testy.


Motorówka trafiła do Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego, który wchodzi w skład 3 Flotylli Okrętów w Gdyni. Nosi nazwę Wildcat 40/12. – Liczby te określają jej długość – tłumaczy kmdr por. Witold Stasiak z gdyńskiego dywizjonu. – Wynosi ona 40 stóp albo, inaczej licząc, 12 metrów – dodaje. Motorówka osiąga prędkość 14 węzłów, jej wyporność to 15 ton, zanurzenie zaś zostało określone na 1,3 metra. Będzie wykorzystywana do prowadzenia prac hydrograficznych w odległości do 20 mil morskich od brzegu. – Tego typu sprzęt jest używany głównie w portach i strefach przybrzeżnych: na torach podejściowych czy kotwicowiskach. Pracuje na stosunkowo płytkich wodach, w miejscach, gdzie trudno byłoby podejść i manewrować okrętowi hydrograficznemu – wyjaśnia kmdr por. Stasiak.

Motorówka została wyposażona m.in. w wielowiązkową echosondę, holowany sonar i podwodny pojazd. Sprzęt ten umożliwi prowadzenie niezwykle dokładnych badań dna morskiego, dokonywanie pomiarów głębokości oraz określanie parametrów wody, na przykład temperatury czy zasolenia. Załoga motorówki będzie poszukiwała także spoczywających na dnie obiektów, które mogłyby stanowić zagrożenie dla żeglugi.


Na razie zostanie poddana wszechstronnym testom. – Podczas prób zdawczo-odbiorczych sprawdzimy, czy działają znajdujący się w jej wyposażeniu sprzęt oraz wszelkiego rodzaju mechanizmy. Testy mają się rozpocząć w drugiej połowie maja. Potrwają trzy dni – zapowiada kmdr por. Stasiak.

Zgodnie z planem marynarka wojenna powinna się wzbogacić o cztery nowe motorówki Wildcat 40/12. Jedna kosztuje ok. 7,5 mln zł. – Trzy z nich trafią do naszego Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego, czwarta powędruje do Świnoujścia, do 8 Flotylli Obrony Wybrzeża – informuje kmdr ppor. Radosław Pioch, rzecznik 3 Flotylli Okrętów w Gdyni.

Kolejne motorówki marynarka ma dostać czerwcu, wrześniu i listopadzie. – Zastąpią jednostki, które obecnie wykorzystujemy. Ich normy eksploatacyjne powoli dobiegają końca – podsumowuje kmdr por. Stasiak.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1399540320
Kupcie drugą i wstawcie z dwie MU-90.
39-FF-C3-6D
~Scooby
1399447200
Sprzęt stosowny do wielkości akwenu.
39-FF-C3-6D
~mako
1399411920
A banderę pjp podniesie? Bo póki co... pływa jak partyzant...
C1-CF-ED-20

Drony w szkołach
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Wojskowy bus do szczęścia
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Is It Already War?
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Warto być wGotowości
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Elementy Wisły testowane w USA
W gotowości, czyli cywile na poligony
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Dodatkowe zapory
Pilica w linii
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Wojsko na Horyzoncie
Kapral Bartnik mistrzem świata
Mundurowi z benefitami
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Dostawa Homarów-K
Merops wdrażany natychmiast
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
„Zamek” pozostał bezpieczny
Niebo pod osłoną
Marynarze podjęli wyzwanie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Studenci ewakuowali szpital
Dywersja na kolei. Są dowody
Dzień wart stu lat
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Razem na ratunek
Ogień z Leopardów na Łotwie
My, jedna armia
Nieoceniona siła edukacji
Gdy ucichnie artyleria
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
„Horyzont” przeciw dywersji
Borsuki zadomowiły się na poligonie
„Road Runner” w Libanie
Militarne Schengen
Polski „Wiking” dla Danii
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Plan na WAM
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Sukces Polaka w biegu z marines

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO