moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pracowite lato hydrografów

Spokojnie możesz brać urlop w miesiącu na „l”. Byle nie był to lipiec – żartują marynarze z kutrów i motorówek należących do Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego. Przez całe lato gromadzili dane o dnie morskim m.in. w okolicach Łeby i Kołobrzegu. Część z jednostek nadal pracuje.

Kilka dni temu pierwsza grupa jednostek powróciła do Gdyni z okolic Łeby. Drugi zespół nadal jednak pracuje. – Jeden nasz kuter i motorówka właśnie przebazowały się do portu w Darłowie – tłumaczy kmdr ppor. Krzysztof Buć, dowódca Grupy Pomocniczych Jednostek Pływających Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego MW. Prace mogą potrwać nawet do końca września.

Marynarze prowadzą szczegółowe sondaże dna morskiego. Sprawdzają, czy pod powierzchnią wody nie kryją się przeszkody, które mogłyby utrudnić żeglugę. – Zbieramy dane, które potem trafiają do naszej sekcji pomiarów. Tam przetwarzają je eksperci. Wszelkie zarejestrowane przez nas przeszkody są nanoszone na mapy – wyjaśnia kmdr ppor. Buć.

Lato było dla załóg wyjątkowo pracowite. Marynarze prowadzili sondaże w okolicach Świnoujścia, Kołobrzegu, Dziwnowa, lustrowali podejście do portu w Łebie. Nadal zbierają dane na odcinku z Kołobrzegu do Dziwnowa. – Tam dno nie było przebadane ze stuprocentową dokładnością. Teraz mamy sprzęt, który to umożliwia – zaznacza kmdr ppor. Buć.

Kutry i motorówki operują głównie na płytkich wodach, czyli tam, gdzie trudno byłoby działać okrętom hydrograficznym. W teorii minimalna głębokość, na której wykonują zadania, wynosi dwa metry. W praktyce często jest ona mniejsza. – Robiliśmy sondaże na Zatoce Puckiej, gdzie miejscami głębokość oscyluje wokół metra, półtora. Zdarzało się już nam, że motorówka wpływała na mielizny. Trzeba ją było stamtąd ściągać i działać dalej – wspomina kmdr ppor. Buć. – Porty to dla nas chleb powszedni – dodaje.

Jednostki pomocnicze podczas prac oddalają się od brzegu na około dwanaście mil. – Taki jest zasięg naszych anten komunikacyjnych – podkreśla kmdr ppor. Buć. Na jakiego rodzaju przeszkody natrafiają? – Mogą to być duże głazy, ale też na przykład pozostałości wraków czy starej amunicji – zaznacza kmdr ppor. Buć. – Oczywiście nie są to znaleziska tak efektowne jak te, które od czasu do czasu notują operujące na większych głębokościach okręty hydrograficzne – przyznaje. Załogi tychże w ostatnich latach natrafiły na Bałtyku na wraki „Steubena”, niemieckiego okrętu zatopionego przez Sowietów pod koniec drugiej wojny światowej, czy bombowca Junkers.

Obecnie w skład Grupy Pomocniczych Jednostek Pływających wchodzą dwa kutry oraz trzy motorówki hydrograficzne. – Dla ich załóg sezon zaczyna się w połowie maja i trwa do jesieni. Jest to uwarunkowane budową jednostek. Lód mógłby uszkodzić ich kadłuby – tłumaczy kmdr ppor. Buć i dodaje: – Dlatego właśnie lato jest dla nas tak bardzo intensywne.

Tymczasem w najbliższych miesiącach zespół czekają poważne zmiany. – Hydrografowie otrzymają nowy sprzęt: dwukadłubowe motorówki, które zastąpią te używane przez nich obecnie – informuje kmdr ppor. Piotr Adamczak z Biura Prasowego Marynarki Wojennej. Kmdr ppor. Buć dodaje: – Będziemy dysponowali sprzętem, który śmiało można zaliczyć do najnowocześniejszych na świecie.

Hydrografia Marynarki Wojennej ma przeszło 90-letnią tradycję. 19 lutego 1920 roku został powołany do życia Urząd Hydrograficzny, który sześć lat później zaczął funkcjonować w strukturach międzynarodowych. Dziś hydrografowie przede wszystkim zabezpieczają działania sił morskich. Pracują też jednak na rzecz żeglugi cywilnej. Regularnie zbierają dane do map papierowych, elektronicznych i tak zwanych locji, które ułatwiają jednostkom wchodzenie do portów, przez całą dobę publikują ostrzeżenia o niebezpieczeństwach nawigacyjnych.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: arch. MW

dodaj komentarz

komentarze


Świetne występy polskich żołnierzy
Drones on the Offensive
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Kikimora o wielu twarzach
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Z najlepszymi na planszy
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Szczelna sieć dla Tarczy
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Detect & Classify: satelity z AI
Beret „na rekinka” lub koguta
Brytyjczycy żegnają Malbork
Pancerna pięść
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Huta Stalowa Wola na MSPO
„Road Runner” w Libanie
Najmłodszy w rodzinie
Klucz do bezpieczeństwa
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Nocne ataki na Ukrainę
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dwie agresje, dwie okupacje
Zakupy według potrzeb
Hekatomba na Woli
Zwycięska batalia o stolicę
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Spotkanie Trump-Nawrocki
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Startuje „Żelazny obrońca”
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Na motocyklach śladami historii
Grot A3 w drodze do linii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Orlik na Alfę
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Radary, które widzą wszystko
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Baobab z miotaczem
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Nietypowa premiera targowa
Czas nowych inwestycji
Tuga – postrach dronów
Pilica+ coraz bliżej
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Drony w ofensywie
„Był twarzą sił powietrznych”
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Norwegowie budują na polskim poligonie
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Lepsza efektywność
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Wyczekiwane przyspieszenie
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wielkie zbrojenia za Odrą

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO