Zajęcia prowadzone przez wojskowych instruktorów to pierwszy etap pilotażowego projektu resortu obrony „OPW z dronem”. Do końca listopada nauczyciele z 16 szkół z oddziałami przygotowania wojskowego zostaną przeszkoleni do egzaminu z zakresu pilotowania BSP. Potem rozpoczną zajęcia dla uczniów, którzy w przyszłości mogą zasilić wojsko jako operatorzy dronów.
Projekt ministerstwa obrony „OPW z dronem” ma umożliwić młodzieży zdobycie praktycznych umiejętności obsługi bezzałogowych statków powietrznych i uprawnień do ich pilotowania. W pilotażowej edycji tego programu bierze udział 16 szkół ponadpodstawowych z całej Polski prowadzących oddziały przygotowania wojskowego, wytypowanych przez Centralne Wojskowe Centrum Rekrutacji.
– Chcemy zainteresować młodych ludzi dronami, ich możliwościami i obsługą, aby w przyszłości mogli się rozwijać w tym kierunku, a także zasilili szeregi wojska – mówi mjr Paweł Więcaszek z Inspektoratu Wojsk Bezzałogowych Systemów Uzbrojenia Dowództwa Generalnego RSZ, odpowiedzialny za koordynację pilotażu.
W 18 Pułku Rozpoznawczym w Białymstoku pierwszych ośmiu nauczycieli z wybranych szkół, którzy będą prowadzić zajęcia z dronami, przechodzi pięciodniowe szkolenie. Każdy z nich zarejestrował się już wcześniej na oficjalnej stronie rządowej i uzyskał uprawnienia Urzędu Lotnictwa Cywilnego A1/A3 do latania dronami w kategorii otwartej. To oznacza, że mogą odbywać loty w zasięgu widoczności wzrokowej i na maksymalnej wysokości 120 m z dala od osób postronnych.
Wytypowani nauczyciele najczęściej w swoich szkołach uczą informatyki, techniki czy edukacji dla bezpieczeństwa. To także byli wojskowi. Podczas szkolenia zgłębiali zagadnienia związane z prawem lotniczym, zasadami korzystania z dronów. Budowy BSP, a także ich składania czy naprawy uczyli ich żołnierze z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej.
– Duży nacisk kładziony był na zasady bezpieczeństwa, także dotyczące przechowywania na przykład baterii – podaje jeden z nauczycieli. Szkolący się dwa dni spędzili w terenie na praktycznych zajęciach z pilotowania dronów. Instruktorom zależało, aby poznali cały wachlarz bezzałogowców: od prostych komercyjnych konstrukcji, po bardziej profesjonalne wielowirnikowce, na dronach FPV kończąc. Dzięki temu będą krok po kroku rozwijać swoje umiejętności.
– Szkolenie to także czas na wymianę doświadczeń, spostrzeżeń i uwag pomiędzy instruktorami wojskowymi a kadrą dydaktyczną. Dzięki temu zbudujemy program w taki sposób, by spełniał oczekiwania uczniów, ale także wszystkie wymogi formalne – wyjaśnia mjr Mateusz Szymański, instruktor z IWBSU.
Zajęcia, które nauczyciele poprowadzą w przyszłości dla swoich uczniów obejmą zarówno teorię, jak i praktykę. Będą dotyczyć lotnictwa, inżynierii, zagadnień związanych z elektroniką, telekomunikacją i programowaniem. Instruktorzy podkreślają, że podczas lekcji z dronami uczniowie będą mogli zainteresować się technologią, złapać bakcyla i w przyszłości zasilić wojsko jako świetni operatorzy dronów.
– Mamy nadzieję, że ziarno padnie na podatny grunt, bo młodzi ludzie mają otwarte umysły, dobry refleks, podzielność uwagi i świetnie operują konsolami do gier, a dron to po prostu kolejne podobne narzędzie – mówią wojskowi szkoleniowcy.
Nauczyciele oceniali, że szkolenia to krok w dobrym kierunku, ale podkreślali też konieczność określenia dokładnych zasad prowadzenia zajęć dronowych m.in. czy mają być to tylko lekcje w ramach OPW czy także kółka zainteresowań. Jak podkreśla Sławomir Podebry, nauczyciel z VII Liceum Ogólnokształcącego w Legnicy, na tym etapie istotna jest także wymiana informacji i spostrzeżeń pomiędzy resortami obrony i edukacji. – Ważna jest informacja zwrotna o tym, jaki szkolenie przyniesie efekt dla uczniów – zaznacza rozmówca.
Druga tura szkolenia dla kolejnych ośmiu nauczycieli biorących udział w programie planowana jest w przyszłym tygodniu. Szkoły, które przystąpiły do programu, otrzymają dofinansowanie na poziomie 100 tys. złotych z MON, a 25 tys. zł dokładają z własnego budżetu. Pieniądze te pozwolą wyposażyć pracownie dronowe, kupić po 14 bezzałogowców czy symulatory oraz niezbędne pakiety ubezpieczeń, także dla uczniów i nauczycieli.
Pilotaż projektu „OPW z dronem” zakłada, że w pierwszym etapie, do końca 2025 roku, nauczyciele przeszkoleni zostaną do państwowego egzaminu ULC na poziomie A2. Drugi etap ma trwać do 1 lipca 2027 roku i obejmie zajęcia dla uczniów, które zakończą się zdobyciem pełnych uprawnień w kategorii otwartej.
autor zdjęć: Anita Blinkiewicz

komentarze