moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dron-śmigłowiec dla marynarki

Na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego swoją ofertę prezentuje ponad 30 przedstawicieli francuskiego przemysłu zbrojeniowego. Nie mogło tu zabraknąć Grupy Airbus, która promuje nie tylko samoloty i śmigłowce, lecz także bezzałogową platformę VSR700. Dron-śmigłowiec zapewni dowódcom okrętów m.in. szeroki i przejrzysty obraz taktyczny oraz zwiększy możliwości ratownictwa.

Airbus jest stałym bywalcem kieleckiego salonu przemysłu obronnego. W tym roku koncern lotniczo-zbrojeniowy promuje na MSPO samoloty: A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport – wielozadaniowy tankowiec transportowy) i transportowy A400M, jak również helikopter szkolno-bojowy H145M. Odwiedzający stanowisko Airbusa mają także okazję obejrzeć bezzałogowiec VSR700. To konstrukcja jeszcze rozwijana.

Producent podkreśla, że VSR700 został zaprojektowany przede wszystkim z myślą o współpracy z samolotami i śmigłowcami operującymi z pokładów okrętów.

REKLAMA

Kompaktowy i nieuchwytny

Morski dron-śmigłowiec ma 6,2 m długości i 2,28 m wysokości. Średnica głównego wirnika to 7,2 m. Airbus zwraca uwagę, że kompaktowe rozmiary VSR700 i jego sylwetka utrudniają wrogim radarom wykrycie drona, a dzięki swojemu udźwigowi (maksymalna masa startowa: 760 kg) może być on wyposażony w różnorodne i wydajne sensory dalekiego zasięgu. To zapewnia dodatkowe wsparcie zdolności operacyjnych sił morskich. A kompaktowe rozmiary sprawiają, że na pokładzie fregaty czy niszczyciela może stacjonować zarówno załogowy śmigłowiec morski, jak i kilka VSR700.

Dron-śmigłowiec z pełnym ładunkiem czujników ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance – rozpoznanie, obserwacja i zwiad) może przebywać w powietrzu do ośmiu godzin na pułapie nie wyższym niż 6000 m. Porusza się z maksymalną prędkością 185 km/h. A start i lądowanie mogą odbywać się przy wietrze wiejącym do 74km/h.

Namierzy okręty podwodne

Poza misjami typu ISTAR (wywiad, obserwacja, namierzanie i rozpoznanie) VSR700 jest także stworzony do wspierania działań z zakresu zwalczania okrętów podwodnych (ASW – Anti-submarine warfare) m.in. poprzez identyfikację peryskopów za pomocą radaru i elektrooptyki. Bezzałogowiec jest również szczególnie dobrze przystosowany do identyfikacji i monitorowania aktywności w ramach walki z jednostkami nawodnymi (ASuW – Anti-surface warfare). Airbus zapewnia, że VSR700, działając w środowisku walki elektronicznej, może dbać o wybór właściwego celu, zwiększając bezpieczeństwo żołnierzy marynarki wojennej znajdujących się np. w śmigłowcu bojowym.

Zdaniem producenta VSR700 sprawdzi się także we wszelkich działaniach związanych z monitorowaniem bezpieczeństwa na morzu (przemyt, zanieczyszczanie wód, ochrona rybołówstwa, nielegalna imigracja itp.) oraz akcjach poszukiwawczo-ratowniczych (SAR – Search and Rescue). VSR700 może nie tylko poszukiwać rozbitków czy tonących statków aż przez dziesięć godzin, lecz także przenosić i zrzucać tratwę ratunkową.

Dron śmigłowiec VSR700 to konstrukcja wciąż rozwijana. W czerwcu Airbus Helicopters podpisał z francuskim ministerstwem sił zbrojnych i firmą Naval Group umowę ramową w sprawie zakupu bezzałogowych systemów powietrznych dla francuskiej marynarki wojennej. Jednym z tych systemów ma być właśnie VSR700.

Jakub Zagalski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Z najlepszymi na planszy
Zakupy według potrzeb
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Flytrap, czyli młot na drony
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Dron-śmigłowiec dla marynarki
„Road Runner” w Libanie
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Strzelanina w bazie US Army
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Ruszają targi zbrojeniowe w Kielcach
Świetne występy polskich żołnierzy
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Huta Stalowa Wola na MSPO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Radary, które widzą wszystko
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Hekatomba na Woli
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Zwycięska batalia o stolicę
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Wypadek przed Air Show
„Był twarzą sił powietrznych”
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Wyczekiwane przyspieszenie
Czas nowych inwestycji
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Poradnik na czas kryzysu gotowy!
Startuje „Żelazny obrońca”
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Lepsza efektywność
Na motocyklach śladami historii
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Towarzysze czołgów
Szczelna sieć dla Tarczy
Najmłodszy w rodzinie
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Dwie agresje, dwie okupacje
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Orlik na Alfę
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Norwegowie budują na polskim poligonie
Baobab z miotaczem
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Beret „na rekinka” lub koguta
Warszawo, do broni!
Nocne ataki na Ukrainę
Brytyjczycy żegnają Malbork
Air Show 2025 odwołane. Co z biletami?
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Wielkie zbrojenia za Odrą
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Drones on the Offensive
Koniec miękkiej gry
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO