moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rosomaki będą nadal produkowane w Polsce

Rząd przyjął we wtorek informację ministra gospodarki na temat porozumienia zawartego z Patrią Land Services Oy − fińską firmą, od której Polska kupiła licencję na produkcję Rosomaków. Uzgodnienia w sprawach offsetu otwierają drogę do podpisania nowej umowy dotyczącej dalszej produkcji w Polsce kołowych transporterów opancerzonych. 


Nowe zobowiązania offsetowe udało się wynegocjować 13 marca tego roku. Rozmowy z Patrią prowadził minister gospodarki. Na osiągniętym porozumieniu skorzysta zarówno polska, jak i fińska strona. Patria będzie w stanie wywiązać się z wcześniejszych zobowiązań, a dzięki temu nie będzie płacić kar umownych. Z kolei Wojskowe Zakłady Mechaniczne SA w Siemianowicach Śląskich będą mogły nadal produkować i modyfikować Rosomaki, a to zapewni dalszy rozwój zakładów. 

− W ocenie ministra obrony i ministra gospodarki saldo jest dla Polaków absolutnie do zaakceptowania i kończy wielomiesięczny spór i negocjacje między fińską firmą a Skarbem Państwa – powiedział premier Donald Tusk po posiedzeniu Rady Ministrów. Szef rządu dodał, że Finowie nie wypełnili wszystkich elementów umowy z 2003 roku, ale w zamian za to zobowiązali się przedłużyć licencję na kolejne 10 lat, co oznacza możliwość dalszego produkowania Rosomaków w Siemianowicach oraz ich eksportu i serwisowania. 

Porozumienie pozytywnie ocenia też gen. Waldemar Skrzypczak, wiceminister obrony. – Zachowujemy prawo do modernizacji, rozwoju i udoskonalania konstrukcji na podstawie naszych doświadczeń. Otwiera to drogę do dalszych zakupów i produkcji kolejnych Rosomaków – mówił generał PAP.

Dodatkowo, zawarte w marcu porozumienie daje Finom czas na rozliczenie podpisanej 10 lat temu umowy do 30 czerwca tego roku. Początkowo zakładano, że nastąpi to 31 marca tego roku. Nie zmieniła się natomiast wartość umowy offsetowej − wynosi ona 520 mln 848 tys. euro.

Andrzej Kiński, redaktor naczelny Nowej Techniki Wojskowej, spodziewa się, że podpisanie nowej umowy na dalszą produkcję Rosomaków nastąpi w ciągu kilku najbliższych tygodni. – Z moich informacji wynika, że negocjacje nadal trwają, ale idą w dobrym kierunku i Polska uzyska to, na czym nam najbardziej zależy: możliwość eksportu Rosomaków na nowe rynki; prawa do własności intelektualnej, które pozwolą na wprowadzanie modyfikacji w KTO bez konieczności uzyskiwania zgody Finów. Korzystniejsze też będą warunki dotyczące offsetu – przekonuje redaktor Andrzej Kiński.    

Ośmiokołowy modułowy wóz opancerzony AMV skonstruowany przez fiński koncern Patria wygrał w 2002 roku przetarg na dostawę 690 wozów opancerzonych. Kontrakt był wart 5 mld zł i miał być zrealizowany w latach 2004-13. Rok później podpisano 10-letnią umowę na produkcję licencyjną wozów, które w Polsce zostały nazwane Rosomak. Ich produkcją zajął się Wojskowy Zakład Mechaniczny w Siemianowicach Śląskich. Umowa licencyjna przewidywała też prawo do sprzedaży przez Polskę produkowanych wozów do 10 państw.

Licencja na produkcję pojazdów miała początkowo wygasnąć z końcem grudnia 2013. Pod koniec ubiegłego roku przedstawiciele MON poinformowali o chęci kupienia kolejnych Rosomaków. W tej sytuacji MON uznał, że umowa licencyjna powinna zostać przedłużona, m. in. z uwagi na fakt, że na podstawie doświadczeń polskiego wojska do konstrukcji wprowadzono ponad 600 poprawek. Na początku kwietnia minister obrony Tomasz Siemoniak ujawnił, że ustalono warunki przedłużenia tej licencji o 10 lat. W połowie marca gen. Mieczysław Cieniuch, ówczesny szef Sztabu Generalnego powiedział, że armia chce kupić dodatkowe transportery – ma ich być łącznie 877 – w różnych wersjach, w tym ze 120-milimetrowym moździerzem. MON planuje też modernizację już posiadanych wozów.

Oprócz Polski, która jest największym użytkownikiem AMV, wozy te wybrały Finlandia, Chorwacja, Słowenia, RPA, Szwecja i Zjednoczone Emiraty Arabskie.

JT

autor zdjęć: Archiwum PZ

dodaj komentarz

komentarze


Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
W poszukiwaniu majora Serafina
Wielkie zbrojenia za Odrą
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Krok ku niezależności
Hekatomba na Woli
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Zwycięska batalia o stolicę
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Największy transport Abramsów w tym roku
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
NATO – jesteśmy z Polską
Z najlepszymi na planszy
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Orlik na Alfę
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Kurs dla najlepszych w SERE
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Husarz z polskim instruktorem
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
17 września 1939. Nigdy więcej
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Czołgiści w ogniu
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Brytyjczycy na wschodniej straży
Cios w plecy
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Brytyjczycy żegnają Malbork
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Człowiek w pętli
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Święto Wojsk Lądowych
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Dwie agresje, dwie okupacje
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rekompensaty na nowych zasadach
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Black Hawki nad Warszawą
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Road Runner” w Libanie
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Pożegnanie z Columbią
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Debiut polskich Patriotów
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO