moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?

Badanie przyczyn katastrofy lotniczej, w której zginął ppłk pil. Maciej „Slab” Krakowian, może wymagać zrekonstruowania rozbitego myśliwca F-16. Prokuratura Okręgowa w Warszawie nie wyklucza takiej konieczności, choć jak zastrzega – wszystko zależy od rezultatu badania czarnych skrzynek.

 Polski F-16, fot. Piotr Łysakowski

Wczoraj media obiegła informacja, że F-16, którym leciał ppłk Maciej „Slab” Krakowian trzeba będzie część po części poskładać. Piotr Antoni Skiba, rzecznik Prokuratury Okręgowej w Warszawie, przyznaje, że śledczy biorą pod uwagę taką możliwość, choć dodaje, że sprawa nie została jeszcze rozstrzygnięta. – Decyzję podejmiemy w porozumieniu z Państwową Komisją Badania Wypadków Lotniczych. Wiele zależy od tego, jaki rezultat przyniosą badania czarnych skrzynek, czyli zamontowanych w samolocie rejestratorów lotu. Jeśli wszystkie zapisy uda się odczytać, być może rekonstrukcja maszyny nie będzie potrzebna – tłumaczy prokurator.

Na razie nie wiadomo jeszcze, gdzie dokładnie czarne skrzynki zostaną przebadane. Na początku września prokuratura oświadczyła, że to zadanie zostanie powierzone ośrodkowi w jednym z państw sojuszniczych. Kolejne informacje na ten temat najpewniej pojawią się w poniedziałek. Pewne jest jedno: samo badanie okoliczności wypadku może potrwać długo. Jak mówi prokurator Skiba – nawet kilkadziesiąt miesięcy. – W tej chwili nie chciałbym spekulować. Proszę jednak pamiętać, że śledztwo po ubiegłorocznej katastrofie samolotu Bielik, do której doszło w Gdyni, trwa do dziś. A przecież mówimy o maszynie szkolno-treningowej, posiadającej nieporównanie mniej systemów niż F-16 – zaznacza rzecznik.

REKLAMA

Warszawska prokuratura w sprawie tragedii w Radomiu prowadzi śledztwo w kierunku nieumyślnego spowodowania katastrofy w ruchu lotniczym. – Badamy trzy wątki. Pierwszy dotyczy ewentualnej awarii samolotu. Drugi powiązany jest z samym pilotem. Sprawdzamy, czy nie popełnił błędu albo nie zasłabł. Trzeci wątek skupia się na kwestiach serwisowo-logistycznych. Będziemy chcieli przy tym rozstrzygnąć, czy błędu nie popełniła obsługa naziemna – wymienia Skiba. I dodaje, że obecnie żadna z tych wersji nie jest zdaniem śledczych przeważająca.

Ppłk Maciej „Slab” Krakowian służył w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego na poznańskich Krzesinach. Był liderem zespołu F-16 Tiger Demo Team. 28 sierpnia pilotowana przez niego maszyna rozbiła się podczas próby przed pokazami Air Show Radom 2025. Pilot zginął na miejscu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Black Hawki nad Warszawą
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Zwycięska batalia o stolicę
Rekompensaty na nowych zasadach
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Krok ku niezależności
Trenują przed „Zapadem ‘25”
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Święto Wojsk Lądowych
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Hekatomba na Woli
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Debiut polskich Patriotów
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Wielkie zbrojenia za Odrą
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
NATO – jesteśmy z Polską
Największy transport Abramsów w tym roku
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
„Road Runner” w Libanie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Czołgiści w ogniu
Z najlepszymi na planszy
Brytyjczycy na wschodniej straży
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Dwie agresje, dwie okupacje
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Brytyjczycy żegnają Malbork
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kurs dla najlepszych w SERE
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Cios w plecy
W poszukiwaniu majora Serafina
Pożegnanie z Columbią
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Husarz z polskim instruktorem
Defendery skompletowane
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Orlik na Alfę
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
H145M – ciekawa oferta dla Polski

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO