moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika

Doszło do katastrofy samolotu M-346 Bielik, pilot poniósł śmierć na miejscu. Nie podjął próby katapultowania się – przekazał gen. dyw. pil. Ireneusz Nowak, inspektor sił powietrznych DGRSZ. Zdarzenie miało miejsce w Gdyni-Babich Dołach podczas lotu treningowego. Samolot uderzył w płytę lotniska i stanął w płomieniach. Przyczynę katastrofy wyjaśniają służby.

Do katastrofy lotniczej doszło w piątek, około godziny 13 na terenie 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach. Podczas lotu treningowego M-346 Bielik z niewyjaśnionych dotąd przyczyn uderzył w płytę lotniska i stanął w płomieniach. Natychmiast rozpoczęto akcję ratunkową. Nie było bowiem jasne, czy pilot zdążył się katapultować. O zdarzeniu od razu poinformowało Dowództwo Generalne RSZ, a kilka godzin później z mediami spotkał się gen. dyw. pil. Ireneusz Nowak, inspektor sił powietrznych.

– Doszło do katastrofy samolotu M-346 Bielik, pilot poniósł śmierć na miejscu. Nie podjął próby katapultowania się – powiedział gen. Nowak. – To jest bardzo ciężki dzień dla nas lotników i dla całych sił zbrojnych. Jesteśmy pogrążeni w żałobie. Straciliśmy świetnego pilota, wspaniałego instruktora – podkreślił.

„Wspaniały żołnierz, mąż i ojciec. Człowiek, który Ojczyźnie oddał to, co najważniejsze… Rodzinie i bliskim składam najszczersze kondolencje” – napisał w kondolencjach wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz, minister obrony narodowej.

W katastrofie M-346 Bielik zginął mjr pil. Robert Jeł, zastępca dowódcy eskadry i instruktor lotniczy w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. – Robert był świetnym pilotem, wspaniałym człowiekiem. Był opanowany, spokojny, latał bardzo precyzyjnie. Bardzo dużo wymagał od swoich uczniów, a jeszcze więcej od siebie. Jego wychowankowie bronią dziś polskiego nieba, latając na F-16, niektórzy z nich zaraz wyjadą na szkolenie na F-35 – mówił inspektor sił powietrznych. Gen. Nowak wyjaśnił, że pilot przyleciał dziś z Dęblina do Gdyni i szykował się do jutrzejszych pokazów lotniczych z okazji 30-lecia Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Loty pokazowe, oprócz tych w strefie działań wojennych, są obarczone najwyższym ryzykiem. Dlatego do tego typu zadań wybieramy najbardziej doświadczonych lotników – mówił na konferencji gen. Nowak. Wyjaśnił też, że pilotowany przez mjr. Jeła Bielik (nr boczny 7714) w służbie był od 2022 roku.

Na miejscu zdarzenia działa już Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, prokuratura i Żandarmeria Wojskowa. Inspektor SP ogłosił, że wszystkie loty na Bielikach zostały wstrzymane. Wstrzymano także wszystkie loty pokazowe. W związku z katastrofą obchody święta lotnictwa MW zostały odwołane.

Mjr Robert „Killer” Jeł był doświadczonym pilotem i instruktorem. Za sterami Bielika spędził ponad 1100 godzin, a jego życiowy nalot wynosił około 2000 godzin. W przeszłości mjr Jeł pilotował także Cessnę 172, PZL-130 Orlik i TS-11 Iskrę. Przed lotami na M-346 szkolił się w Stanach Zjednoczonych także na T-6 i T-38 Talon. Oficer osierocił córkę, pozostawił żonę i rodziców. Najbliżsi tragicznie zmarłego pilota zostali objęci opieką psychologa.

M-346 to jedne z najnowocześniejszych samolotów szkolno-treningowych na świecie. Od 2018 roku w Bielikach szkolą się piloci-instruktorzy z 4 Skrzydła, a od kwietnia 2019 roku latają nimi podchorążowie Lotniczej Akademii Wojskowej. Bieliki zastąpiły w służbie szkolno-treningowe TS-11 Iskra. Pierwsi wyszkoleni na M-346 podchorążowie LAW-u służą już w bazach taktycznych w Łasku i Krzesinach, gdzie pilotują F-16. Flota M-346 do dziś liczyła 16 egzemplarzy.

W ubiegłym roku w strukturach 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego powstał zespół M-346 Demo Team. Pierwszy raz pokazał się publiczności podczas radomskiego Air Show w 2023 roku.

MKS

autor zdjęć: DGRSZ

dodaj komentarz

komentarze

~wojtek
1720797300
To juz dziewiaty polski zolnierz, ktory zginal w tym roku w trakcie pelnienia sluzby.
85-FD-57-96

Generalskie awanse
Defilada prawdziwie joint
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
Coraz więcej strzelnic w powiatach
Kosiniak-Kamysz: Tylko zjednoczeni zwyciężamy
Gen. Kukuła: Musimy być gotowi na prowokacje w trakcie „Zapadu”
Najważniejszy jest żołnierz
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Chwała zwycięzcom!
Czternastka – pożegnanie z legendą
Bitwa Warszawska, dzień czwarty: Zwycięska kontrofensywa
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Na rosyjskim pasku
Orlik na Alfę
Hekatomba na Woli
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Beret „na rekinka” lub koguta
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
Na niebo patrz!
Brytyjczycy żegnają Malbork
Terytorialsi i czarna taktyka
„Road Runner” w Libanie
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Prezydent Nawrocki: Będziemy najsilniejszą armią NATO w Europie
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Rady naukowe instytutów medycznych powołane
Kamień milowy
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Jak dojechać na defiladę?
Moc wrażeń na defiladzie
Cisza przed wojną
Tomczyk: Macierewicz dążył do ukrycia prawdy
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Coraz więcej Panter w Polsce
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Strzelanina w bazie US Army
Bitwa Warszawska, dzień piąty: Bolszewika goń!
Warszawo, do broni!
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Bezpieczni dzięki żołnierzom
Szef rządu odwiedził „urodzonych zwycięzców”
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Muzeum Bitwy Warszawskiej zaprasza!
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Defilada tuż-tuż, żołnierze już gotowi
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Ossów 2025: rekonstrukcja, pamięć i wspólnota
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Świetne występy polskich żołnierzy
Amunicja dla FA-50 kupiona
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Karol Nawrocki objął urząd prezydenta
Nagrodzeni za wybitną służbę
Logistyczna rewolucja
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jak zostać kapralem rezerwy
Zwycięska batalia o stolicę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO