moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rezerwiści forsują Odrę

Jak kierować 18-tonowym pojazdem gąsienicowym i jak przeprawić się nim przez rwącą rzekę? – kandydaci do Narodowych Sił Rezerwowych uczą się obsługi pływających transporterów samobieżnych. Wśród kursantów są także kobiety. – Może jako operator PTS dostanę stanowisko w pułku saperów – mówi szer. elew Martyna Świgoń.

        
      Film: Bogusław Politowski


W dwutygodniowym kursie w Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych we Wrocławiu uczestniczy 17 elewów. To ostatni etap przygotowania do służby w NSR. Jeśli kandydaci na rezerwistów przejdą go, dostaną uprawnienia do kierowania pływającymi transporterami samobieżnymi.

Najpierw uczą się jazdy w terenie. Szkolenie nie jest łatwe, zwłaszcza że żaden z kursantów nie ma technicznego wykształcenia. Pływający transporter samobieżny waży prawie 18 ton, a jego silnik ma 350 koni mechanicznych. Na skrzynię ładunkową może zabrać około 10 ton ładunku lub 70 osób. Jest wykorzystywany głównie podczas powodzi. Takimi pojazdami przewozi się ludzi oraz sprzęt z zalanych terenów.

– Najwięcej kłopotów uczestnikom kursu sprawia przełączanie biegów – mówi prowadzący zajęcia mjr rez. Dariusz Dylong. W transporterze skrzynia biegów nie jest bowiem zsynchronizowana i wymaga tak zwanego podwójnego wysprzęglania.
By opanować nową technikę kierowania pojazdem, elewi potrzebują kilku godzin. – Po krótkich ćwiczeniach nawet kobietom nie sprawia kłopotu użycie sporej siły do zmiany biegów – zapewnia wykładowca.

Major twierdzi, że panie bywają bardziej zdeterminowane niż mężczyźni, by opanować naukę jazdy transporterem. – Kilka miesięcy temu dziewczyna pochodząca z gór, z Poronina, która bardzo chciała zostać żołnierzem zawodowym, tak intensywnie ćwiczyła, że podczas zmiany biegów wyłamała solidny żeliwny lewarek – wspomina wykładowca. Jeździć PTS-em uczy się m.in. szer. elew Martyna Świgoń. – Chcę zostać żołnierzem zawodowym. Pochodzę z Radomia, niedaleko jest Kazuń i Pułk Saperów. Niewykluczone, że znajdzie się dla mnie stanowisko w tej jednostce, może operatora PTS-a – mówi o swoich planach.

Druga część kursu jest trudniejsza, gdyż szkolenie odbywa się w głównym nurcie Odry. Elewi muszą nauczyć się bowiem nie tylko jeździć potężnymi PTS-ami, lecz także pływać nimi. – Te ćwiczenia budzą najwięcej emocji. Kursanci obawiają się na przykład, czy wóz nie zatonie – opowiada chor. Rafał Pytlakowski. Dodaje, że prowadzenie transportera w wodzie wymaga opanowania wielu czynności jednocześnie, między innymi przełączania napędu z układu jezdnego na śruby napędowe.

Szeregowy elew Hubert Migdalski zapewnia, że wody się nie boi, ponieważ wyczynowo uprawia kajakarstwo. On także w przyszłości chciałby zostać żołnierzem zawodowym. – Mieszkam w okolicach Szczecina. Tam stacjonuje wiele jednostek. Myślę, że umiejętność jazdy PTS-em bardzo mi się przyda – wyjaśnia.

Podczas zajęć kursantowi zawsze towarzyszy instruktor, a w łodziach czuwa załoga ratowniczo-ewakuacyjna. Szkolenie elewów zakończy się egzaminem teoretycznym i praktycznym. Pozytywna ocena to przepustka do uzyskania uprawnień kierowcy pływającego transportera samobieżnego.


Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze


Bezpieczniejsza Europa
 
Policjanci w koszarach WOT
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Wyższe stawki dla niezawodowych
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Kajakami po medale
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Podróż w ciemność
Strażnicy polskiego nieba
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Pracowity pobyt w kosmosie
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Pancerny kot w polskim wojsku
Święto sportów walki w Warendorfie
Ewakuacja Polaków z Izraela
Podejrzane manewry na Bałtyku
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Inwestycja w żołnierzy
Śmierć gorsza niż wszystkie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Drukowanie dronów
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Dzieci wojny
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
BWP-1 – historia na dekady
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Różycki” zwodowany
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Broń przeciwko wrogim satelitom
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Planowano zamach na Zełenskiego
Demony wojny nie patrzą na płeć
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Czarna Pantera celuje
Prezydent na wschodniej granicy
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Wypadek Rosomaka
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Ratownik w akcji
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
The Power of Infrastructure
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Świat F-35
Flyer, zdobywca przestworzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO