moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rezerwiści forsują Odrę

Jak kierować 18-tonowym pojazdem gąsienicowym i jak przeprawić się nim przez rwącą rzekę? – kandydaci do Narodowych Sił Rezerwowych uczą się obsługi pływających transporterów samobieżnych. Wśród kursantów są także kobiety. – Może jako operator PTS dostanę stanowisko w pułku saperów – mówi szer. elew Martyna Świgoń.

        
      Film: Bogusław Politowski


W dwutygodniowym kursie w Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych we Wrocławiu uczestniczy 17 elewów. To ostatni etap przygotowania do służby w NSR. Jeśli kandydaci na rezerwistów przejdą go, dostaną uprawnienia do kierowania pływającymi transporterami samobieżnymi.

Najpierw uczą się jazdy w terenie. Szkolenie nie jest łatwe, zwłaszcza że żaden z kursantów nie ma technicznego wykształcenia. Pływający transporter samobieżny waży prawie 18 ton, a jego silnik ma 350 koni mechanicznych. Na skrzynię ładunkową może zabrać około 10 ton ładunku lub 70 osób. Jest wykorzystywany głównie podczas powodzi. Takimi pojazdami przewozi się ludzi oraz sprzęt z zalanych terenów.

– Najwięcej kłopotów uczestnikom kursu sprawia przełączanie biegów – mówi prowadzący zajęcia mjr rez. Dariusz Dylong. W transporterze skrzynia biegów nie jest bowiem zsynchronizowana i wymaga tak zwanego podwójnego wysprzęglania.
By opanować nową technikę kierowania pojazdem, elewi potrzebują kilku godzin. – Po krótkich ćwiczeniach nawet kobietom nie sprawia kłopotu użycie sporej siły do zmiany biegów – zapewnia wykładowca.

Major twierdzi, że panie bywają bardziej zdeterminowane niż mężczyźni, by opanować naukę jazdy transporterem. – Kilka miesięcy temu dziewczyna pochodząca z gór, z Poronina, która bardzo chciała zostać żołnierzem zawodowym, tak intensywnie ćwiczyła, że podczas zmiany biegów wyłamała solidny żeliwny lewarek – wspomina wykładowca. Jeździć PTS-em uczy się m.in. szer. elew Martyna Świgoń. – Chcę zostać żołnierzem zawodowym. Pochodzę z Radomia, niedaleko jest Kazuń i Pułk Saperów. Niewykluczone, że znajdzie się dla mnie stanowisko w tej jednostce, może operatora PTS-a – mówi o swoich planach.

Druga część kursu jest trudniejsza, gdyż szkolenie odbywa się w głównym nurcie Odry. Elewi muszą nauczyć się bowiem nie tylko jeździć potężnymi PTS-ami, lecz także pływać nimi. – Te ćwiczenia budzą najwięcej emocji. Kursanci obawiają się na przykład, czy wóz nie zatonie – opowiada chor. Rafał Pytlakowski. Dodaje, że prowadzenie transportera w wodzie wymaga opanowania wielu czynności jednocześnie, między innymi przełączania napędu z układu jezdnego na śruby napędowe.

Szeregowy elew Hubert Migdalski zapewnia, że wody się nie boi, ponieważ wyczynowo uprawia kajakarstwo. On także w przyszłości chciałby zostać żołnierzem zawodowym. – Mieszkam w okolicach Szczecina. Tam stacjonuje wiele jednostek. Myślę, że umiejętność jazdy PTS-em bardzo mi się przyda – wyjaśnia.

Podczas zajęć kursantowi zawsze towarzyszy instruktor, a w łodziach czuwa załoga ratowniczo-ewakuacyjna. Szkolenie elewów zakończy się egzaminem teoretycznym i praktycznym. Pozytywna ocena to przepustka do uzyskania uprawnień kierowcy pływającego transportera samobieżnego.


Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze


Gdy ucichnie artyleria
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Amunicja od Grupy WB
Święto sportowców w mundurach
Niebo pod osłoną
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
W ochronie granicy
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Służba w kadrze
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Militarne Schengen
Kolejne AW149 nadlatują
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Polski Rosomak dalej w produkcji
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nowe zdolności sił zbrojnych
Panczeniści na podium w Hamar
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Pancerniacy jadą na misję
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Nowe zasady dla kobiet w armii
Kalorie to nie wszystko
Gala Boksu na Bemowie
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Niemcy dla Tarczy Wschód
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Śnieżnik gotowy na Groty
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Wojsko ma swojego satelitę!
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Najdłuższa noc
Combat 56 u terytorialsów
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Dzień wart stu lat
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Niemieckie wsparcie z powietrza
Aby granica była bezpieczna
Kto zostanie Asem Sportu?
Odpalili K9 Thunder
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Plan na WAM
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Seryjny Heron coraz bliżej
Szwedzi w pętli
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Smak służby
Trałowce do remontu
Obywatele chcą być wGotowości
Mundurowi z benefitami
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Nowe K9 w Węgorzewie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO