moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Amerykańskie myśliwce wylądowały w Polsce

Walki powietrzne, misje uderzeniowe, loty formacjami kilkudziesięciu myśliwców, tankowanie w powietrzu – m.in. takie wyzwania czekają polskich i amerykańskich pilotów myśliwców podczas wspólnego szkolenia. Do baz w Krzesinach i Łasku przyleciało dziś 20 amerykańskich samolotów F-15 i cztery wielozadaniowe F-16. To kolejna zmiana Aviation Detachment w Polsce.

Dziś po południu, w bazach w Krzesinach i Łasku wylądowały myśliwce F-16 z 52 Skrzydła Myśliwskiego w niemieckim Spangdahlem oraz – po raz pierwszy – samoloty przewagi powietrznej F-15 z 48 Skrzydła Myśliwskiego z Lakenheath w Wielkiej Brytanii. W sumie do Polski przyleciały 24 amerykańskie myśliwce.

Piloci w ramach kolejnej zmiany Aviation Detachment będą stacjonować w jednostkach podległych 2 Skrzydłu Lotnictwa Taktycznego i przez najbliższe dwa tygodnie trenować z polskimi pilotami F-16. – Będą doskonalić interoperacyjność, wspólne procedury i taktykę podczas misji powietrznych. Ich szkolenie będzie na pewno bardzo intensywne – podkreśla kpt. Anna Issel, oficer prasowy 2 Skrzydła. – Każdego dnia lotnicy będą wykonywać dwie misje powietrzne o różnym stopniu trudności. Polskie i amerykańskie F-16 oraz F-15 będą w powietrzu współdziałać także z naszymi samolotami MiG-29 – dodaje rzeczniczka.

Dotychczas podczas zmian Av-Det do Łasku lub Krzesin przylatywały bliźniacze samoloty F-16 amerykańskich sił powietrznych. Tym razem wielozadaniowym efom towarzyszą samoloty przewagi powietrznej F-15. – Bardzo cieszymy się z okazji do szkolenia z pilotami F-15. Dzięki temu będziemy mogli poznać możliwości tych samolotów oraz stosowaną przez lotników taktykę – mówi płk pil. Tomasz Jatczak, dowódca 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Łasku. – Mam nadzieję, że ta współpraca będzie w przyszłości kontynuowana – dodaje dowódca.

Jak wygląda plan wspólnych treningów? Na początek piloci amerykańscy, którzy jeszcze nigdy nie wykonywali lotów w Polsce, przejdą krótkie przygotowanie naziemne, a dopiero później wzbiją się w powietrze. – Misje powietrzne zaplanowano tak, by poziom trudności wykonywanych zadań stale wzrastał. Zaczniemy od zapoznania ich z przestrzenią powietrzną i lokalnymi procedurami, a potem będziemy ćwiczyć walki powietrzne w różnych konfiguracjach – zapowiada płk Jatczak.

Oficer prasowy 32 Bazy z Łasku, kpt. Michał Kolad, dodaje, że piloci będą wykonywać misje defensywne, związane z obroną przestrzeni powietrznej i terytorium oraz ofensywne, czyli uderzeniowe. – Przećwiczą także tankowanie w przestrzeni powietrznej. Udział w naszych treningach zapowiedział bowiem amerykański KC-135 – mówi kpt. Kolad.

Największym wyzwaniem dla wszystkich lotników z pewnością będą misje COMAO (Composite Air Operation), czyli operacje połączone, w których biorą udział różnego rodzaju statki powietrzne. W tego typu operację zaangażowanych może być nawet kilkadziesiąt samolotów. W czasie takiej misji szkolące się w powietrzu efy będzie wspierał samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia AWACS.

Z amerykańskich baz w Niemczech i w Wielkiej Brytanii do Polski na pokładzie transportowców C-17 i C-130 przebazowano także kilkuset żołnierzy z personelu naziemnego, inżynierów i wyposażenie niezbędne do obsługi myśliwców.

Polsko-amerykańskie ćwiczenia Aviation Detachment odbywają się w Polsce kilka razy w roku. To efekt postanowienia, które dziesięć lat temu podpisali przedstawiciele obu państw. Od 2012 roku w Polsce regularnie ćwiczą piloci zarówno myśliwców, jak i samolotów transportowych (ci ostatni najczęściej w Powidzu). Poprzednia zmiana Av-Det wyposażonego w samoloty myśliwskie odbyła się w sierpniu ubiegłego roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: kpt. Michał Kolad

dodaj komentarz

komentarze


Okiełznać Borsuka
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Czarna taktyka terytorialsów
Jelcz się wzmacnia
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Abolicja dla ochotników
Historia jest po to, by z niej czerpać
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
Priorytetowe zaangażowanie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Maratońskie święto w Warszawie
Młodzi i bezzałogowce
Unia chce zbudować „mur dronowy"
W poszukiwaniu majora Serafina
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Weterani pamiętają
W wojsku orientują się najlepiej
Poligon dla medyków w mundurach
Pływali jak morscy komandosi
Pasja i fart
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Deterrence in Polish
Drugi wojskowy most
Terytorialsi w akcji
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Medycy na start
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Polskie Bayraktary nad Turcją
Czarnomorski szlif minerów
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Kircholm 1605
„Road Runner” w Libanie
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Mity i manipulacje
Jednym głosem w sprawie obronności
Carl-Gustaf przemówił
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Czarna taktyka terytorialsów
Koniec dzieciństwa
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Medicine for Hard Times
Koniec pewnej epoki
Speczespół wybierze „Orkę”
Kopuła nad bewupem
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO