moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Drugi wojskowy most

Żołnierze z 2 Inowrocławskiego Pułku Inżynieryjnego rozpoczęli budowę przeprawy w Głuchołazach na rzece Biała Głuchołaska. 20 października konstrukcja mostu ma zostać nasunięta nad koryto rzeki, a kilka dni później saperzy planują przekazać gotowy obiekt władzom miasta. To już druga przeprawa, jaką po ubiegłorocznej powodzi wojsko postawi w Głuchołazach.

Wojskowa przeprawa oparta na elementach konstrukcji mostu typu DMS-65 zastąpi istniejący w Głuchołazach most Świętego Wojciecha, który w dużym stopniu zniszczyła ubiegłoroczna powódź. Pomimo usunięciu z niego konarów drzew, śmieci czy części budynków oraz przeprowadzeniu prowizorycznych napraw, ten ważny dla miasta obiekt znacznie utracił na swojej funkcjonalności. Mogą po nim bowiem przejeżdżać w ruchu wahadłowym jedynie pojazdy o wadze do 2,5 ton.

– Z tego powodu dojazd autobusów czy dostawczych samochodów ciężarowych do 16 rodzin oraz trzech ośrodków wczasowych i rehabilitacyjnych stał się niemożliwy – mówi Paweł Szymkowicz, burmistrz miasta. Dodaje, że ustawienie w tym miejscu tymczasowej przeprawy wojskowej pozwoli mieszkańcom i personelowi ośrodków oraz kuracjuszom na normalną komunikację. – Dzięki temu będziemy mieli czas na spokojną odbudowę starego mostu i przywrócenie jego pełnej funkcjonalności – zaznacza burmistrz.

Przeprawę budują żołnierze 2 Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia. Będzie to już drogi most, jaki wojsko postawi po powodzi w Głuchołazach. Pierwsza taka przeprawa została otwarta w październiku ubiegłego roku.

Najtrudniejsza budowa

Udział wojska w budowie obecnej przeprawy rozpoczął się już pod koniec września. Wtedy z magazynów Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych saperzy zaczęli zwozić do Głuchołaz elementy mostowej konstrukcji. Ze względu na ukształtowanie terenu i gęstość zabudowy w okolicach przeprawy, plac do składowania elementów mostu utworzono blisko kilometr od miejsca montażu tej konstrukcji.

Ponadto żołnierze musieli utwardzić niektóre odcinki gruntowej drogi, aby wojskowe ciężarówki mogły po nich swobodnie przejeżdżać. Pojazdy nie mogą korzystać z drogi publicznej, ponieważ znajduje się nad nią wiadukt kolejowy, pod którym nie przejadą ciężarówki Jelcz z zamontowanym żurawiem dużego udźwigu HIAB.

– Jest to jeden z najtrudniejszych mostów do budowy, z jakim spotkaliśmy się na terenach popowodziowych – mówi por. Beata Szornak, inżynier sekcji wykonawstwa i nadzoru robót inowrocławskiej jednostki. Oficer nadzorowała budowę siedmiu mostów na tych terenach.

Jak wyjaśnia por. Szornak, trudność polega między innymi na tym, że budowana konstrukcja ma długość 45 m, a więc będzie to najdłuższy most, jaki można stworzyć z elementów DMS-65 bez stosowania podpór pośrednich w korycie rzeki. Ponadto, aby przeprawa miała zakładaną nośność 24 ton, żołnierze muszą zamontować na siedmiu środkowych segmentach mostu tzw. nakładkę wzmacniającą, czyli specjalną przestrzenną kratownicę.

To nie wszystkie trudności, jakie mają do pokonania wojskowi specjaliści. Całą konstrukcję wznoszą na niewielkim terenie między korytem rzeki i zabudowaniami, a część powierzchni to grząski grunt, po którym z trudem poruszają się maszyny inżynieryjne. Dodatkowo tuż obok placu montażowego przebiega ruch samochodowy, ponieważ żołnierze nie chcieli na czas budowy odciąć mieszkańcom drogi dojazdowej do domów.

– Ruch samochodowy zostanie zamknięty tylko na jeden dzień, gdy gotową konstrukcję mostu ważącą około 80 ton będziemy nasuwali nad koryto rzeki – wyjaśnia por. Szornak. Jak dodaje, operacja planowana jest na najbliższy poniedziałek.

Doświadczenie i praktyka

Z 2 Pułku Inżynieryjnego do budowy mostu zostało wyznaczonych 21 żołnierzy 1 kompanii mostowej Batalionu Drogowo-Mostowego: specjaliści od montażu, operatorzy dźwigów HIAB i transportowcy. Dołączyło do nich dwóch podchorążych piątego roku Akademii Wojsk Lądowych kierunku inżynieria wojskowa: kpr. pchor. Paulina Witos i kpr. pchor. Hubert Grąz. – Obserwujemy wykonywanie poszczególnych czynności, a gdy trzeba włączamy się w pracę. To daje nam wyobrażenie, jak w przyszłości powinniśmy kierować podobnymi zespołami ludzi – stwierdzają słuchacze AWL-u.

Pluton, którym dowodzi ppor. Kamil Czech, ma do dyspozycji dwa samochody Jelcz z dźwigiem HIAB, dwie uniwersalne maszyny inżynieryjne, ciężarówki Jelcz i Volvo oraz dwie IVECO. – Budowa od początku przebiega sprawnie, ponieważ moi podwładni to doświadczeni żołnierze i, co bardzo ważne przy tego typu pracy, jest to zgrany zespół, w którym każdy ma określone zadania i sprawnie potrafi je wykonywać – mówi ppor. Czech.

Saperów chwali też burmistrz Głuchołaz podkreślając, że wojsko zawsze pracuje na ocenę najwyższą z możliwych. – Specjaliści wojskowi z Inowrocławia sprawdzili się już w naszym mieście podczas budowy pierwszego mostu rok temu. Teraz znów robią dla mieszkańców wiele dobrego i jesteśmy im za to bardzo wdzięczni – podkreśla Szymkowicz. Most ma być gotowy pod koniec przyszłego tygodnia.

Jak informuje por. Szornak, to nie ostatnia przeprawa, nad którą pracują saperzy na terenach popowodziowych. – Prawdopodobnie na przełomie roku będziemy budować kolejny most z elementów DMS-65, tym razem w Bolesławcu na Dolnym Śląsku. Będzie to jednak konstrukcja nie dla ruchu samochodowego, lecz dla pieszych – podaje oficer.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze


Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Zwrot na Bałtyk
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Komplet medali wojskowych na ringu
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Szwedzi w pętli
Dzień wart stu lat
Plan na WAM
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Zmierzyli się z własnymi słabościami
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Czwarta dostawa Abramsów
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Przygotowani znaczy bezpieczni
Po co wojsku satelity?
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Najdłuższa noc
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Z Su-22 dronów nie będzie
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Artylerzyści mają moc!
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Kapral Bartnik mistrzem świata
Razem na ratunek
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Nowe zasady dla kobiet w armii
W krainie Świętego Mikołaja
Mundurowi z benefitami
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Pancerniacy jadą na misję
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Nadchodzi era Borsuka
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Czas na polskie Borsuki
Gdy ucichnie artyleria
Niebo pod osłoną
Holenderska misja na polskim niebie
Wojskowa łączność w Kosmosie
Militarne Schengen
Polski „Wiking” dla Danii
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Wojsko przetestuje nowe technologie
Borsuki jadą do wojska!
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Nowe zdolności sił zbrojnych
Wojsko ma swojego satelitę!
Uczelnie łączą siły
Don’t Get Hacked
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO