moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ił-28 umiał wyśledzić przeciwnika

Ostatni raz latał pod koniec lat siedemdziesiątych. Zamiast uzbrojenia bombowego miał specjalistyczne aparaty fotograficzne i urządzenia do zakłócania radiowych sygnałów przeciwnika. Radziecki bombowiec Ił-28 w wersji rozpoznawczej będzie można niebawem oglądać w Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie.

W dęblińskiej kolekcji jest już klasyczny bombowiec wytwórni Iliuszyn, ale maszyny rozpoznawczej dotychczas w niej nie było. Dlatego Ił-28 R został wypożyczony z Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni. Transport maszyny był jednak niemałym wyzwaniem. Żeby przewieźć samolot, trzeba było go najpierw zdemontować. Podróż do Dęblina na naczepach trwała prawie 24 godziny.

Teraz samolot jest montowany. – Ma już założone skrzydła i stateczniki – informuje Marek Jędrej z muzeum. Nie wiadomo jednak, kiedy dokładnie montaż się zakończy, ponieważ maszynę można składać tylko przy dobrej pogodzie.

Ił-28 R to lekki radziecki bombowiec w wersji rozpoznawczej. Pierwszy samolot tego typu wzbił się w powietrze wiosną 1950 roku. Bombowiec służył do rozpoznawania terenu oraz namierzania przeciwnika zarówno w dzień, jak i w nocy. Komorę bombową (mogącą unieść ładunek o masie 1000 kg) przystosowano do zabierania różnego rodzaju aparatów fotograficznych, bomb oświetlających oraz zbiorników paliwa. Samolot został wyposażony także w działka zamontowane w przedniej części kadłuba oraz w ogonie samolotu w ruchomym stanowisku obronnym. Ił-28 R mógł także prowadzić rozpoznanie radiotechniczne i radioelektroniczne, ponieważ umieszczono w nim urządzenia do zakłócania pracy radiowych przyrządów w samolotach przeciwnika.

– Wypożyczona maszyna pozostanie u nas pięć lat – mówi Dagmara Krukowska z muzeum. Ił-28 R to osiemdziesiąty samolot w dęblińskiej placówce, która istnieje od dwóch lat.

Muzealna ekspozycja jest podzielona na kilka części. Pierwsza nawiązuje do narodzin lotnictwa i jego rozwoju podczas I i II wojny światowej, druga dotyczy historii lotnictwa po 1945 roku. W plenerze zaś prezentowane są śmigłowce i samoloty oraz sprzęt rakietowy i radiolokacyjny.

Za kilka tygodni w muzeum zostanie otwarta wystawa trenażerów i symulatorów lotniczych. Nie będą to jednak najnowsze rozwiązania, lecz technika z lat siedemdziesiątych. Obejrzeć będzie można m.in. kabinę treningową do samolotu MiG-21 oraz urządzenie do szkolenia nawigatorów.

MKS

autor zdjęć: arch. Muzeum SP

dodaj komentarz

komentarze


Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Polski „Wiking” dla Danii
Koniec dzieciństwa
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Wellington „Zosia” znad Bremy
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Niezłomni w obronie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
DragonFly czeka na wojsko
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Brytyjczycy na wschodniej straży
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Operacja NATO u brzegów Estonii
Sztuka i służba w jednym kadrze
W wojsku orientują się najlepiej
Nowe zasady dla kobiet w armii
Standardy NATO w Siedlcach
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Mity i manipulacje
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Abolicja dla ochotników
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wyrównać szanse
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Kircholm 1605
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Husarze bliżej Polski
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Bóbr na drodze Hannibala
„JUR” dla terytorialsów
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
MID w nowej odsłonie
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
„Road Runner” w Libanie
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO