moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer

Wraz z nastaniem jesieni i pogorszeniem warunków do odbywania lotów piloci z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej przystosowują się do dynamicznie zmieniającej się pogody. Szkolą się m.in. na najnowszej maszynie, która do nich trafiła – wielozadaniowym śmigłowcu AW149. W ich ocenie dzięki temu znacząco poprawił się komfort latania.

– Loty w okresie jesienno-zimowym są szczególne ze względu na częste występowanie wymagających warunków atmosferycznych. Dzięki śmigłowcom AW149 zdecydowanie wzrósł nasz komfort latania, co wpływa też na realizację zadań. Natomiast wszechstronne i nowoczesne systemy nawigacyjne sprawiły, że zmniejszyło się obciążenie załogi, co z kolei skutkuje wzrostem bezpieczeństwa – podkreśla jeden z pilotów 25 Brygady Kawalerii Powietrznej.

AW149 to średni wielozadaniowy śmigłowiec najnowszej generacji. Zaprojektowali go inżynierowie z koncernu Leonardo Helicopters. Maszyna jest przystosowana do działań zarówno w dzień, jak i w nocy. Szklany kokpit maszyny został zaprojektowany tak, by pilot mógł korzystać z gogli noktowizyjnych. Dzięki zaawansowanemu systemowi obserwacyjno-celowniczemu i różnorodnemu uzbrojeniu piloci mogą być ogniowym wsparciem dla pododdziałów lądowych, a także prowadzić samodzielne misje ogniowe. AW149 służy m.in. do transportu taktycznego (maksymalnie może zabrać na pokład 19 żołnierzy oraz 1–2 członków załogi), dostarczania zapasów w ramach powietrznych działań logistycznych, także do bezpośredniego wsparcia z powietrza, ewakuacji medycznej, poszukiwania i ratownictwa w warunkach bojowych, operacji sił specjalnych oraz obserwacji i rozpoznania.

REKLAMA

Na podstawie umowy podpisanej w lipcu 2022 roku, w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, Wojsko Polskie do 2029 roku ma otrzymać 32 śmigłowce wielozadaniowe AW149. Pierwsze maszyny dostarczone do Polski w 2023 roku wyprodukowano jeszcze we włoskich zakładach Leonardo Helicopters w Vergiate. Kolejne produkowane są w PZL-Świdnik, który jest częścią koncernu Leonardo Helicopters.

Jacek Szustakowski

autor zdjęć: Jacek Szustakowski

dodaj komentarz

komentarze


Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kircholm 1605
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Standardy NATO w Siedlcach
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
„JUR” dla terytorialsów
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Mity i manipulacje
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
DragonFly czeka na wojsko
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Sztuka i służba w jednym kadrze
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kawaleria pancerna spod znaku 11
W wojsku orientują się najlepiej
Transbałtycka współpraca
Abolicja dla ochotników
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
„Road Runner” w Libanie
Szli po odznakę norweskiej armii
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Polski „Wiking” dla Danii
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Koniec dzieciństwa
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Bóbr na drodze Hannibala
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Żołnierze na trzecim stopniu podium
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Brytyjczycy na wschodniej straży
Priorytetowe zaangażowanie
Wellington „Zosia” znad Bremy
Wyrównać szanse
Niezłomni w obronie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
F-35 z Norwegii znowu w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO