Maszyny inżynieryjno-drogowe MID pomagają w zabezpieczaniu ruchu wojsk, budowaniu fortyfikacji i holowaniu wozów bojowych w najbardziej wymagających warunkach. Gliwicki Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych przekazał niedawno polskiemu wojsku ostatni z wyremontowanych i zmodyfikowanych u siebie tych polskich czołgów saperskich.
– Maszyna inżynieryjno-drogowa MID opuszcza OBRUM i trafia do służby – poinformował w mediach społecznościowych gliwicki Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych (OBRUM). Spółka należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej na mocy umowy z 2023 roku z Inspektoratem Wsparcia Sił Zbrojnych odpowiada za naprawę główną i modyfikację MID-ów, które są w wyposażeniu polskiego wojska. Ostatni z tych pojazdów został niedawno dostarczony do naszej armii.
W ramach prac dokonano modyfikacji układu napędowego, zwiększając moc silnika MID-a z około 780 do 850 KM, oraz układu hydraulicznego, przystosowując go do nowego osprzętu roboczego, w który doposażono maszynę (m.in. wiertnicę). Kolejne modyfikacje dotyczą: blokady zawieszenia, oświetlenia i tablicy kierowcy maszyny, układów sterowania i systemu łączności. Ponadto dostosowano układy do pozycjonowania istniejącego lemiesza oraz wprowadzono agregat APU, urządzenia nawigacyjne GPS i system kamer.
OBRUM podkreśla, że zmodyfikowany MID pozwala na pracę m.in. w strefie pośredniej i bezpośredniej styczności z przeciwnikiem, w różnych warunkach atmosferycznych, w terenie skażonym bronią jądrową i chemiczną czy w strefach klęsk żywiołowych i ekologicznych. Pojazd zapewnia załodze bezpieczeństwo m.in. dzięki zastosowanej ochronie balistycznej, filtrowentylacji, systemom przeciwpożarowym, przeciwwybuchowym i wykrywania zagrożeń laserowych oraz zabezpieczeniu przed skażeniami.
„Doposażenie maszyny znacząco zwiększyło jej funkcjonalność, co potwierdziły przeprowadzone badania zdawczo-odbiorcze. To kolejny polski produkt inżynieryjny, który będzie realnie wspierał żołnierzy na pierwszej linii, ratując życie, sprzęt i infrastrukturę” – informuje OBRUM.
Maszyna inżynieryjno-drogowa, w ulepszonej wersji określana jako MID-2020, to klasyczny czołg saperski zbudowany na zmodyfikowanym podwoziu czołgu PT-91. „MID przeznaczony jest do realizacji kluczowych zadań na polu walki, takich jak: zabezpieczenie ruchu wojsk, prace ziemne i fortyfikacyjne, działania ratunkowo-ewakuacyjne, mechanizacja prac przeładunkowych, uwalnianie i holowanie pojazdów bojowych” – podaje spółka.
Pojazd ma bogate oprzyrządowanie, został zaopatrzony m.in. w urządzenie spycharkowe do pracy czołowej i dwustronnie skośnej, wysięgnik-manipulator z wymiennym wyposażeniem (łyżka koparkowa, chwytak szczękowy, ząb zrywaka), dwie wyciągarki oraz zespół do cięcia i spawania gazowego i elektrycznego.
autor zdjęć: Obrum

komentarze