moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sprzęt inżynieryjny dla armii

Pododdziały inżynieryjne wojsk lądowych zostaną znacząco wzmocnione. Agencja Uzbrojenia poinformowała, że prowadzi negocjacje dotyczące zakupu od armii Stanów Zjednoczonych 25 pojazdów saperskich M1150 zbudowanych na podwoziu czołgu M1 Abrams, a także kolejnej partii wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules i kontenerowych warsztatów samochodowo-czołgowych.

Pojazdy saperskie towarzyszą na polu walki czołgom i wozom zmechanizowanym, aby w razie potrzeby torować (i oczyszczać) im drogę przez pola minowe, przeszkody inżynieryjne czy nieprzyjacielskie umocnienia. Wojsko Polskie ma jeden typ takich specjalistycznych wozów – Maszyny Inżynieryjno-Drogowe – MID, które opracowano na początku lat dziewięćdziesiątych na bazie wozów zabezpieczenia technicznego WZT-3. A to oznacza, że ich platformą jest podwozie leciwych czołgów T-72.

Konstrukcje mocno odbiegają od standardów współczesnego pola walki, poza tym armia ma po prostu za mało MID-ów. Pięć maszyn, które służą obecnie w wojsku (z siedmiu dostarczonych w latach dziewięćdziesiątych), nie wystarczy, aby zabezpieczyć polskie jednostki pancerne i zmechanizowane w czasie ewentualnego konfliktu zbrojnego. Dlatego SZRP chcą pozyskać nowe czołgi saperskie. „Prowadzimy postępowanie, którego celem jest pozyskanie od strony amerykańskiej, w ramach procedury Foreign Military Sales (tryb sprzedaży uzbrojenia z USA za granicę – przyp. red.), 25 pojazdów saperskich M1150 ABV. W wyniku postępowania Siły Zbrojne RP mogą liczyć także na kolejne wozy zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules oraz kontenerowe warsztaty samochodowo-czołgowe” – poinformowała Agencja Uzbrojenia w mediach społecznościowych.

Pojazdy saperskie M1150 ABV to wozy zbudowane na podwoziu czołgów M1 Abrams, które powstały na początku XXI wieku na zlecenie Korpusu Piechoty Morskiej USA. Marines zdecydowali wówczas, iż potrzebują tego rodzaju czołgów ważących niemal 58 t (czyli około 65 short tons), choć wojska lądowe USA z nich zrezygnowały (projekt Grizzly, koniec lat dziewięćdziesiątych.).

Gdy prototyp M1150 przeszedł w latach 2002–2006 pozytywnie wszystkie testy i badania wymagane przez US Marine Corps, także US Army zdecydowało, iż kupi te wozy. W sumie amerykańska armia zamówiła 239 egzemplarzy.

Eksperci przypuszczają, że Wojsko Polskie chce pozyskać w ramach procedury FMS czołgi M1150 z zasobów Piechoty Morskiej USA, ponieważ marines jakiś czas temu zdecydowali o likwidacji swoich jednostek pancernych i wycofaniu ze służby użytkowanych przez ten rodzaj wojsk czołgów Abrams.

Druga część postępowania prowadzonego przez Agencję Uzbrojenia dotyczy wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules i warsztatów kontenerowych. Do tej pory SZRP w ramach kontraktów na czołgi M1 Abrams zamówiły 38 takich pojazdów. Ile Herculesów Polska chce kupić teraz, nie ujawniono.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Agencja Uzbrojenia/ platforma X

dodaj komentarz

komentarze


Gdy ucichnie artyleria
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Ku wiecznej pamięci
Starcie pancerniaków
Sportowcy na poligonie
Zasiać strach w szeregach wroga
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Święto wolnej Rzeczypospolitej
„Zamek” pozostał bezpieczny
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Torpeda w celu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Lojalny skrzydłowy bez pilota
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Sukces Polaka w biegu z marines
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
OPW budują świadomość obronną
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Abolicja dla ochotników
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Marynarze podjęli wyzwanie
Ułani szturmowali okopy
Awanse w dniu narodowego święta
Wellington „Zosia” znad Bremy
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Im ciemniej, tym lepiej
Polski „Wiking” dla Danii
Kosmiczna wystawa
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Mity i manipulacje
Standardy NATO w Siedlcach
Plan na WAM
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Grecka walka z sabotażem
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Mundurowi z benefitami
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Kaman – domknięcie historii
Jesteśmy dziećmi wolności
„Road Runner” w Libanie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Czy to już wojna?
Dzień wart stu lat
Pięściarska uczta w Suwałkach
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Arteterapia dla weteranów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO