moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sprzęt inżynieryjny dla armii

Pododdziały inżynieryjne wojsk lądowych zostaną znacząco wzmocnione. Agencja Uzbrojenia poinformowała, że prowadzi negocjacje dotyczące zakupu od armii Stanów Zjednoczonych 25 pojazdów saperskich M1150 zbudowanych na podwoziu czołgu M1 Abrams, a także kolejnej partii wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules i kontenerowych warsztatów samochodowo-czołgowych.

Pojazdy saperskie towarzyszą na polu walki czołgom i wozom zmechanizowanym, aby w razie potrzeby torować (i oczyszczać) im drogę przez pola minowe, przeszkody inżynieryjne czy nieprzyjacielskie umocnienia. Wojsko Polskie ma jeden typ takich specjalistycznych wozów – Maszyny Inżynieryjno-Drogowe – MID, które opracowano na początku lat dziewięćdziesiątych na bazie wozów zabezpieczenia technicznego WZT-3. A to oznacza, że ich platformą jest podwozie leciwych czołgów T-72.

Konstrukcje mocno odbiegają od standardów współczesnego pola walki, poza tym armia ma po prostu za mało MID-ów. Pięć maszyn, które służą obecnie w wojsku (z siedmiu dostarczonych w latach dziewięćdziesiątych), nie wystarczy, aby zabezpieczyć polskie jednostki pancerne i zmechanizowane w czasie ewentualnego konfliktu zbrojnego. Dlatego SZRP chcą pozyskać nowe czołgi saperskie. „Prowadzimy postępowanie, którego celem jest pozyskanie od strony amerykańskiej, w ramach procedury Foreign Military Sales (tryb sprzedaży uzbrojenia z USA za granicę – przyp. red.), 25 pojazdów saperskich M1150 ABV. W wyniku postępowania Siły Zbrojne RP mogą liczyć także na kolejne wozy zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules oraz kontenerowe warsztaty samochodowo-czołgowe” – poinformowała Agencja Uzbrojenia w mediach społecznościowych.

Pojazdy saperskie M1150 ABV to wozy zbudowane na podwoziu czołgów M1 Abrams, które powstały na początku XXI wieku na zlecenie Korpusu Piechoty Morskiej USA. Marines zdecydowali wówczas, iż potrzebują tego rodzaju czołgów ważących niemal 58 t (czyli około 65 short tons), choć wojska lądowe USA z nich zrezygnowały (projekt Grizzly, koniec lat dziewięćdziesiątych.).

Gdy prototyp M1150 przeszedł w latach 2002–2006 pozytywnie wszystkie testy i badania wymagane przez US Marine Corps, także US Army zdecydowało, iż kupi te wozy. W sumie amerykańska armia zamówiła 239 egzemplarzy.

Eksperci przypuszczają, że Wojsko Polskie chce pozyskać w ramach procedury FMS czołgi M1150 z zasobów Piechoty Morskiej USA, ponieważ marines jakiś czas temu zdecydowali o likwidacji swoich jednostek pancernych i wycofaniu ze służby użytkowanych przez ten rodzaj wojsk czołgów Abrams.

Druga część postępowania prowadzonego przez Agencję Uzbrojenia dotyczy wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules i warsztatów kontenerowych. Do tej pory SZRP w ramach kontraktów na czołgi M1 Abrams zamówiły 38 takich pojazdów. Ile Herculesów Polska chce kupić teraz, nie ujawniono.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Agencja Uzbrojenia/ platforma X

dodaj komentarz

komentarze


Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Niemieckie wsparcie z powietrza
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Nowe zdolności sił zbrojnych
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Gdy ucichnie artyleria
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Nowe zasady dla kobiet w armii
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Polski „Wiking” dla Danii
Holenderska misja na polskim niebie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Kontrakt na ratowanie życia
Gala Boksu na Bemowie
Combat 56 u terytorialsów
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
Nowe Warmate dla wojska
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Wszystkie Kormorany na wodzie
Jaśminowe szkolenia na AWL-u
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Orka na kursie
Święto sportowców w mundurach
Militarne Schengen
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Plan na WAM
Niebo pod osłoną
Zawiszacy przywitali pierwsze Borsuki
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Amunicja od Grupy WB
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Wojskowa łączność w Kosmosie
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Kalorie to nie wszystko
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Najdłuższa noc
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Zawiszacy przywitali Borsuki
Smak służby
Artylerzyści mają moc!
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Mundurowi z benefitami
Wojsko ma swojego satelitę!
Śnieżnik gotowy na Groty
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Dzień wart stu lat
Satelita MikroSAR nadaje
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Obywatele chcą być wGotowości
W ochronie granicy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szwedzi w pętli
Pancerniacy jadą na misję

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO