moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Hercules na pomoc Abramsowi

Koncern BAE Systems otrzymał w grudniu 2022 zlecenie od rządu USA na wyprodukowanie 26 wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules. Wartość kontraktu to ponad 128 mln dol. Pojazdy przeznaczone do ewakuacji z pola walki uszkodzonych Abramsów mają trafić do Wojska Polskiego i są częścią większego pakietu, w ramach którego armia kupuje amerykańskie czołgi.

To prawdziwe pancerne kolosy. Ważą ponad 63 t, mają długość ponad 8,5 m, 3,6 m szerokości i wysokość 3,1 m. Dzięki napędzającemu je silnikowi Continental AVDS-1790-8CR o mocy 1050 KM są w stanie rozpędzić się do prędkości 48 km/h i holować pojazd o masie do 70 t. Wozy zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules, produkowane przez międzynarodowy koncern BAE Systems, to podstawowe pojazdy logistyczne amerykańskiej armi. Przeznaczone są do ewakuacji z pola walki uszkodzonych lub zepsutych czołgów Abrams, także w najnowszej i najcięższej ich wersji M1A2 SEPv3 (ważą ponad 67 t).

Ale pojazdy M88A2 mogą nie tylko holować zepsute czołgi, lecz także udzielać im w terenie pomocy technicznej. Dzięki dźwigowi o uciągu 35 t, można w Abramsie wymienić wieżę albo silnik (power pack).

26 takich wozów Polska zamówiła wiosną tego roku, gdy podpisywała z amerykańskim rządem umowę na zakup 250 czołgów Abrams M1A2SEPv3 w ramach procedury Foreign Military Sales (sprzedaż prowadzona między rządami państw). M88A2 Hercules mają trafić do Sił Zbrojnych RP do końca 2025 roku.

W grudniu koncern BAE Systems, producent wozów, poinformował, że zgodnie z amerykańskimi przepisami zawarł z Departamentem Obrony USA kontrakt – wart 128 mln dolarów – na wyprodukowanie Herculesów dla Polski.

Niewykluczone, że część wozów – lub ich podzespoły – powstanie w Polsce. Pod koniec listopada 2022 roku BAE Systems i Polska Grupa Zbrojeniowa podpisały bowiem porozumienie o współpracy. Zadeklarowały w nim wspólne dostarczanie dla naszej armii pojazdów M88A2 Hercules.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Sgt. Daymeon Evans / US Army

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1672099500
Powstała nowsza wersja A3. Trzeba było tą zakupić. Jest zacznie nowocześniejsza.
7B-A3-19-E3

Nowe zasady dla kobiet w armii
Is It Already War?
Ogień z Leopardów na Łotwie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Dzień wart stu lat
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Plan na WAM
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Torpeda w celu
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Dodatkowe zapory
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
„Zamek” pozostał bezpieczny
Gdy ucichnie artyleria
Kaman – domknięcie historii
Polski „Wiking” dla Danii
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Czy to już wojna?
Dywersja na kolei. Są dowody
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Mity i manipulacje
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Marynarze podjęli wyzwanie
Sukces Polaka w biegu z marines
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Ułani szturmowali okopy
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Standardy NATO w Siedlcach
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Dostawa Homarów-K
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Merops wdrażany natychmiast
„Road Runner” w Libanie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Mundurowi z benefitami
Awanse w dniu narodowego święta
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Im ciemniej, tym lepiej
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Wojskowy bus do szczęścia
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Nieznani sprawcy wysadzili tory
My, jedna armia
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pięściarska uczta w Suwałkach
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Kapral Bartnik mistrzem świata
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Brytyjczycy na wschodniej straży
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Kosmiczna wystawa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO