moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Hercules na pomoc Abramsowi

Koncern BAE Systems otrzymał w grudniu 2022 zlecenie od rządu USA na wyprodukowanie 26 wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules. Wartość kontraktu to ponad 128 mln dol. Pojazdy przeznaczone do ewakuacji z pola walki uszkodzonych Abramsów mają trafić do Wojska Polskiego i są częścią większego pakietu, w ramach którego armia kupuje amerykańskie czołgi.

To prawdziwe pancerne kolosy. Ważą ponad 63 t, mają długość ponad 8,5 m, 3,6 m szerokości i wysokość 3,1 m. Dzięki napędzającemu je silnikowi Continental AVDS-1790-8CR o mocy 1050 KM są w stanie rozpędzić się do prędkości 48 km/h i holować pojazd o masie do 70 t. Wozy zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules, produkowane przez międzynarodowy koncern BAE Systems, to podstawowe pojazdy logistyczne amerykańskiej armi. Przeznaczone są do ewakuacji z pola walki uszkodzonych lub zepsutych czołgów Abrams, także w najnowszej i najcięższej ich wersji M1A2 SEPv3 (ważą ponad 67 t).

Ale pojazdy M88A2 mogą nie tylko holować zepsute czołgi, lecz także udzielać im w terenie pomocy technicznej. Dzięki dźwigowi o uciągu 35 t, można w Abramsie wymienić wieżę albo silnik (power pack).

26 takich wozów Polska zamówiła wiosną tego roku, gdy podpisywała z amerykańskim rządem umowę na zakup 250 czołgów Abrams M1A2SEPv3 w ramach procedury Foreign Military Sales (sprzedaż prowadzona między rządami państw). M88A2 Hercules mają trafić do Sił Zbrojnych RP do końca 2025 roku.

W grudniu koncern BAE Systems, producent wozów, poinformował, że zgodnie z amerykańskimi przepisami zawarł z Departamentem Obrony USA kontrakt – wart 128 mln dolarów – na wyprodukowanie Herculesów dla Polski.

Niewykluczone, że część wozów – lub ich podzespoły – powstanie w Polsce. Pod koniec listopada 2022 roku BAE Systems i Polska Grupa Zbrojeniowa podpisały bowiem porozumienie o współpracy. Zadeklarowały w nim wspólne dostarczanie dla naszej armii pojazdów M88A2 Hercules.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Sgt. Daymeon Evans / US Army

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1672099500
Powstała nowsza wersja A3. Trzeba było tą zakupić. Jest zacznie nowocześniejsza.
7B-A3-19-E3

Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Razem na ratunek
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Nowe zdolności sił zbrojnych
Polski „Wiking” dla Danii
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Komplet medali wojskowych na ringu
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Z Su-22 dronów nie będzie
Czas na polskie Borsuki
Mundurowi z benefitami
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Holenderska misja na polskim niebie
Przygotowani znaczy bezpieczni
Niebo pod osłoną
Wojskowa łączność w Kosmosie
Kapral Bartnik mistrzem świata
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Zwrot na Bałtyk
Najdłuższa noc
Borsuki jadą do wojska!
Gdy ucichnie artyleria
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
W krainie Świętego Mikołaja
Don’t Get Hacked
Wojsko ma swojego satelitę!
Uczelnie łączą siły
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Militarne Schengen
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Dzień wart stu lat
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Po co wojsku satelity?
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Plan na WAM
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Wojsko przetestuje nowe technologie
Czwarta dostawa Abramsów
Nowe zasady dla kobiet w armii
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Artylerzyści mają moc!
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Pancerniacy jadą na misję
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Szwedzi w pętli
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Nadchodzi era Borsuka
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO