moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Hercules na pomoc Abramsowi

Koncern BAE Systems otrzymał w grudniu 2022 zlecenie od rządu USA na wyprodukowanie 26 wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules. Wartość kontraktu to ponad 128 mln dol. Pojazdy przeznaczone do ewakuacji z pola walki uszkodzonych Abramsów mają trafić do Wojska Polskiego i są częścią większego pakietu, w ramach którego armia kupuje amerykańskie czołgi.

To prawdziwe pancerne kolosy. Ważą ponad 63 t, mają długość ponad 8,5 m, 3,6 m szerokości i wysokość 3,1 m. Dzięki napędzającemu je silnikowi Continental AVDS-1790-8CR o mocy 1050 KM są w stanie rozpędzić się do prędkości 48 km/h i holować pojazd o masie do 70 t. Wozy zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules, produkowane przez międzynarodowy koncern BAE Systems, to podstawowe pojazdy logistyczne amerykańskiej armi. Przeznaczone są do ewakuacji z pola walki uszkodzonych lub zepsutych czołgów Abrams, także w najnowszej i najcięższej ich wersji M1A2 SEPv3 (ważą ponad 67 t).

Ale pojazdy M88A2 mogą nie tylko holować zepsute czołgi, lecz także udzielać im w terenie pomocy technicznej. Dzięki dźwigowi o uciągu 35 t, można w Abramsie wymienić wieżę albo silnik (power pack).

26 takich wozów Polska zamówiła wiosną tego roku, gdy podpisywała z amerykańskim rządem umowę na zakup 250 czołgów Abrams M1A2SEPv3 w ramach procedury Foreign Military Sales (sprzedaż prowadzona między rządami państw). M88A2 Hercules mają trafić do Sił Zbrojnych RP do końca 2025 roku.

W grudniu koncern BAE Systems, producent wozów, poinformował, że zgodnie z amerykańskimi przepisami zawarł z Departamentem Obrony USA kontrakt – wart 128 mln dolarów – na wyprodukowanie Herculesów dla Polski.

Niewykluczone, że część wozów – lub ich podzespoły – powstanie w Polsce. Pod koniec listopada 2022 roku BAE Systems i Polska Grupa Zbrojeniowa podpisały bowiem porozumienie o współpracy. Zadeklarowały w nim wspólne dostarczanie dla naszej armii pojazdów M88A2 Hercules.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Sgt. Daymeon Evans / US Army

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1672099500
Powstała nowsza wersja A3. Trzeba było tą zakupić. Jest zacznie nowocześniejsza.
7B-A3-19-E3

Niespokojny poranek pilotów
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Pięściarska uczta w Suwałkach
Zasiać strach w szeregach wroga
„Road Runner” w Libanie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Abolicja dla ochotników
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Nie daj się zhakować
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Kircholm 1605
Husarze bliżej Polski
Sportowcy na poligonie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rusza program „wGotowości”
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Marynarze podjęli wyzwanie
Szansa na nowe życie
Mundurowi z benefitami
Kolejny kontrakt Dezametu
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Męska sprawa: profilaktyka
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Wellington „Zosia” znad Bremy
Marynarze mają nowe motorówki
Koniec dzieciństwa
Starcie pancerniaków
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Standardy NATO w Siedlcach
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Nowe zasady dla kobiet w armii
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Sukces Polaka w biegu z marines
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pomnik nieznanych bohaterów
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Kaman – domknięcie historii
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Odznaczenia za wzorową służbę
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Inwestycja w bezpieczeństwo
Mity i manipulacje
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Polski „Wiking” dla Danii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO