moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Hercules na pomoc Abramsowi

Koncern BAE Systems otrzymał w grudniu 2022 zlecenie od rządu USA na wyprodukowanie 26 wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules. Wartość kontraktu to ponad 128 mln dol. Pojazdy przeznaczone do ewakuacji z pola walki uszkodzonych Abramsów mają trafić do Wojska Polskiego i są częścią większego pakietu, w ramach którego armia kupuje amerykańskie czołgi.

To prawdziwe pancerne kolosy. Ważą ponad 63 t, mają długość ponad 8,5 m, 3,6 m szerokości i wysokość 3,1 m. Dzięki napędzającemu je silnikowi Continental AVDS-1790-8CR o mocy 1050 KM są w stanie rozpędzić się do prędkości 48 km/h i holować pojazd o masie do 70 t. Wozy zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules, produkowane przez międzynarodowy koncern BAE Systems, to podstawowe pojazdy logistyczne amerykańskiej armi. Przeznaczone są do ewakuacji z pola walki uszkodzonych lub zepsutych czołgów Abrams, także w najnowszej i najcięższej ich wersji M1A2 SEPv3 (ważą ponad 67 t).

Ale pojazdy M88A2 mogą nie tylko holować zepsute czołgi, lecz także udzielać im w terenie pomocy technicznej. Dzięki dźwigowi o uciągu 35 t, można w Abramsie wymienić wieżę albo silnik (power pack).

26 takich wozów Polska zamówiła wiosną tego roku, gdy podpisywała z amerykańskim rządem umowę na zakup 250 czołgów Abrams M1A2SEPv3 w ramach procedury Foreign Military Sales (sprzedaż prowadzona między rządami państw). M88A2 Hercules mają trafić do Sił Zbrojnych RP do końca 2025 roku.

W grudniu koncern BAE Systems, producent wozów, poinformował, że zgodnie z amerykańskimi przepisami zawarł z Departamentem Obrony USA kontrakt – wart 128 mln dolarów – na wyprodukowanie Herculesów dla Polski.

Niewykluczone, że część wozów – lub ich podzespoły – powstanie w Polsce. Pod koniec listopada 2022 roku BAE Systems i Polska Grupa Zbrojeniowa podpisały bowiem porozumienie o współpracy. Zadeklarowały w nim wspólne dostarczanie dla naszej armii pojazdów M88A2 Hercules.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Sgt. Daymeon Evans / US Army

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1672099500
Powstała nowsza wersja A3. Trzeba było tą zakupić. Jest zacznie nowocześniejsza.
7B-A3-19-E3

Plan na WAM
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Militarne Schengen
Drony w szkołach
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Dodatkowe zapory
Niebo pod osłoną
Nieoceniona siła edukacji
Elementy Wisły testowane w USA
Dywersja na kolei. Są dowody
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Studenci ewakuowali szpital
„Road Runner” w Libanie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Gdy ucichnie artyleria
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Kapral Bartnik mistrzem świata
Razem na ratunek
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Marynarze podjęli wyzwanie
My, jedna armia
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Dostawa Homarów-K
Nowe zasady dla kobiet w armii
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Sukces Polaka w biegu z marines
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Ułani szturmowali okopy
Pilica w linii
Dzień wart stu lat
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Wojskowy bus do szczęścia
Nieznani sprawcy wysadzili tory
W gotowości, czyli cywile na poligony
Is It Already War?
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Ogień z Leopardów na Łotwie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Mundurowi z benefitami
Polski „Wiking” dla Danii
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
„Zamek” pozostał bezpieczny
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Wojsko na Horyzoncie
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Merops wdrażany natychmiast
„Horyzont” przeciw dywersji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO