moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Unikatowy czołg wrócił do kraju

Na lotnisku w Krzesinach wylądował wczoraj wojskowy Hercules z bezcennym transportem na pokładzie – zabytkowym czołgiem Renault FT-17. Samolot przyleciał z afgańskiej bazy Bagram. Czołg to dar prezydenta Afganistanu. Teraz zajmą się nim mechanicy. Ogromna operacja dyplomatyczno-logistyczna zakończyła się sukcesem.

Po miesiącach negocjacji, w które zaangażował się nawet Prezydent RP Bronisław Komorowski, unikatowy, bo służący kiedyś w polskiej armii, francuski czołg FT-17 wrócił do Polski. Trafił do poznańskiego Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych. To więcej niż symboliczny powrót. FT-17 jest teraz w mieście, w którym kiedyś stacjonował. Jedyna jednostka dysponująca tymi maszynami od 1921 roku miała w Poznaniu jedynie batalion, a od 1930 stacjonowała w Wielkopolsce już cała.

– Po wielu latach emigracji, jest znowu w Poznaniu, w miejscu, które dziedziczy pancerne tradycje – mówi płk Piotr Kriese, komendant CSWL.

Zgodnie z planem, unikatowy czołg po odnowieniu trafi do Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie. Choć na razie nie można podać jeszcze dokładnego terminu, kiedy to nastąpi, specjaliści z Poznania są optymistami. – Może to być szybciej, niż myśli wiele osób. Uważam, że jego odrestaurowanie jest możliwe już w połowie przyszłego roku – wyjaśnia mjr Tomasz Ogrodniczuk, kustosz Muzeum Broni Pancernej CSWL w Poznaniu. Podkreśla przy tym, że kluczowe będzie pozyskanie odpowiednich środków finansowych. Pomoc w ich zdobyciu już zadeklarowało Muzeum Wojska Polskiego.

Na trop zabytkowego czołgu, który w dwudziestoleciu międzywojennym służył w polskiej armii, a którego wichry historii zagnały do Afganistanu, kilka lat temu trafili Amerykanie. Znaleźli oni w Kabulu trzy maszyny tego typu. Po ich przebadaniu, na podstawie zmodyfikowanych włazów, doszli do wniosku, że są to czołgi, które trafiły do naszego kraju wraz z armią generała Hallera.

Wiosną tego roku informacje o amerykańskim odkryciu dotarły do Polaków służących w ramach misji ISAF, a dokładniej do gen. Jarosława Wierzcholskiego, zastępca dowódcy Dowództwa Regionalnego Wschód ISAF w Afganistanie oraz płk. Roberta Kazimierskiego, polskiego attaché obrony w Kabulu. To oni rozpoczęli operację odzyskania czołgu. O tym, że łatwo nie było i że trzeba było poruszyć przysłowiową górę, najlepiej dowodzi fakt, iż w sprawę zaangażowano prezydentów dwóch państw.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Janusz Walczak, Jacek Thomas

dodaj komentarz

komentarze

~And
1351496940
Amerykanie po zajęciu Afganistanu znależli 4 czołgi FT-17. W 2003 dwa z nich wywieżli do swojego muzeum. W 2007 francuzi zabrali nastepny egzemplarz A ten nasz stał przed afgańskim ministerstwem obrony ładnie ozdobiony kwiatkami. Polityka kanonierek zadziałała i oddali ostatni swój czołg. A to przecież też ich pierwsze czołgi w armii. Jednak gdyby to od nas ktoś chciał zabrać taki zabytek to albo byłby wielki szum, albo... sprawe by załatwiono w kilka dni bez rozgłosu. Jak już w historii bywało np z prawie kompletną Panterą która wyjechała do Niemiec a potem do USA.
C9-95-4F-A3
~leszek
1351493220
Rewelacja. Wydane ponad 5mld zlotych, kilkunastu zabitych i wielu rannych, zero konktraktow na zaopatrzenie dla armii afganskiej. Zadnych osiagniec politycznych,a w nagrode zabytek do muzeum. BARANY....
CA-9D-43-86
~von_vreed
1351414500
Przegrane powstania,cmentarze, ekshumacje a teraz złom. Co za nieudaczny kraj Addamsów:-D
7E-32-44-10

Drones on the Offensive
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Huta Stalowa Wola na MSPO
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Orlik na Alfę
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Wyczekiwane przyspieszenie
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Norwegowie budują na polskim poligonie
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Niemiecki plan zniszczenia Polski
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Radary, które widzą wszystko
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Brytyjczycy żegnają Malbork
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Tuga – postrach dronów
Drony w ofensywie
Beret „na rekinka” lub koguta
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Zakupy według potrzeb
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Nocne ataki na Ukrainę
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Nietypowa premiera targowa
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Świetne występy polskich żołnierzy
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Detect & Classify: satelity z AI
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Wielkie zbrojenia za Odrą
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Z najlepszymi na planszy
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Czas nowych inwestycji
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Lepsza efektywność
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Klucz do bezpieczeństwa
Najmłodszy w rodzinie
Hekatomba na Woli
Kikimora o wielu twarzach
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
„Road Runner” w Libanie
Dwie agresje, dwie okupacje
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Startuje „Żelazny obrońca”
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Szczelna sieć dla Tarczy
Pancerna pięść
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Na motocyklach śladami historii
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Zwycięska batalia o stolicę
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Baobab z miotaczem
Pilica+ coraz bliżej
Spotkanie Trump-Nawrocki
„Był twarzą sił powietrznych”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO