moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu

Taktyczny pojazd wielozadaniowy nowej generacji Heron 6x6 został zamówiony w ubiegłym roku z myślą o dywizjonach wyrzutni rakietowych WR-40 Langusta. Teraz HSW prezentuje Herona, który ma spełniać wymogi dowodzenia całym batalionem. – Dotychczas działaliśmy głównie dla artylerii. Chcielibyśmy wejść na poziom ogólnowojskowy – mówi Bartłomiej Bednarczyk, konstruktor HSW.

Heron to w pełni opancerzony pojazd 6x6 zaprojektowany jako mobilne stanowisko dowodzenia, m.in. dla pododdziałów artylerii rakietowej. Jego przeznaczeniem jest współpraca z wyrzutniami WR-40 Langusta, Homar-A i Homar-K. W wersji prezentowanej na tegorocznym MSPO zapewnia nieprzerwaną łączność oraz kontrolę na poziomie batalionu.

 

REKLAMA

Heron z Jaśminem

– Naszym głównym celem było zaprezentowanie mobilnego stanowiska dowodzenia. Sercem układu jest system BMS Jaśmin, czyli zintegrowany pakiet teleinformatyczny z terminalami taktycznymi, interkomem i oprogramowaniem wspierającym dowodzenie. System ten jest odporny na zakłócenia i cyberataki – mówi Bartłomiej Bednarczyk, konstruktor Huty Stalowa Wola, który podczas kieleckich targów objaśnia na stoisku HSW możliwości prototypu Herona 6x6.

Pojazd może być wyposażony w system samoosłony C-OBRA (zintegrowany z wyrzutniami ROSY), system przeciwpożarowy oraz układ filtrowentylacji. Cechuje się niezależnym zawieszeniem, regulowanym prześwitem, a także posiada skrętną pierwszą i trzecią oś, co zwiększa jego manewrowość.

Chłodzony cieczą, a nie powietrzem

W przeciwieństwie do Herona, który był prezentowany rok temu, nowy prototyp posiada silnik Caterpillar C9.3B  o mocy 580 KM chłodzony cieczą zamiast silnika Tatry chłodzonego powietrzem. – Ta zmiana była jednym z głównych wymagań, które postawiło nam wojsko – ujawnił konstruktor. Heron 6x6 został także wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (ZSMU) ze stabilizacją, kamerą dzienną, termowizyjną i dalmierzem laserowym. Dzięki takiemu rozwiązaniu żołnierze w pojeździe mogą prowadzić ogień w sposób bezpieczny i precyzyjny.

– Do tej pory Huta Stalowa Wola działała głównie dla artylerii. Heron w prezentowanej wersji jest wozem dowodzenia ogólnowojskowym i może być używany jako mobilne stanowisko dowodzenia na poziomie batalionu – wyjaśnia Bednarczyk. – Ale nie zapominamy o artylerzystach. Ten sam nośnik w bardzo podobnym ustawieniu: pięciu operatorów z tyłu, kierowca i dowódca pojazdu, sprzedajemy właśnie dla artylerzystów jako wóz dowódczo-sztabowy w ramach programu Langusta – informuje konstruktor.

Przewagę nad konkurencją zapewnia…

Bartłomiej Bednarczyk przypomina, że HSW bierze udział w różnych projektach: Gladius, Ottokar-Brzoza, Langusta, Homar, WWR. – Ten pojazd powstaje w pierwszej kolejności jako wóz dowódczo-sztabowy, ale analizowaliśmy również Herona jako wóz ewakuacji medycznej czy artyleryjski wóz rozpoznania – przyznaje. – W ramach projektu Langusta sprzedajemy trzy DMO (dywizjonowe moduły ogniowe – red.). W każdym DMO są dwa wozy dowódczo-sztabowe: dla szefa i zastępcy. Te pojazdy powinny trafić do polskich żołnierzy w 2028 roku – zapewnia Bednarczyk.

Prezentowany na MSPO 2025 Heron 6x6 jest prototypem. W HSW trwa proces projektowy, ale produkcja i montaż pierwszych mobilnych stanowisk dowodzenia ma się rozpocząć już w 2027 roku. – Podwozie z całym układem napędowym do Herona kupujemy od firmy Tatra. Ale: nadwozie, zabudowa, maska, efektory, payloady, wszystko to jest po naszej stronie. Co najważniejsze, prawa własności, prawa do modyfikacji i produkcji pozostają u nas. Nie jesteśmy więc ograniczani tym, że strona zagraniczna powie kiedyś, że wygasza produkcję albo zabroni wprowadzenia jakiejś zmiany. To jest wielka przewaga nad naszą konkurencją – podkreśla przedstawiciel HSW.

Jakub Zagalski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Huta Stalowa Wola na MSPO
Nietypowa premiera targowa
Radary, które widzą wszystko
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Drones on the Offensive
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Wielkie zbrojenia za Odrą
Zwycięska batalia o stolicę
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Norwegowie budują na polskim poligonie
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Baobab z miotaczem
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Z najlepszymi na planszy
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Startuje „Żelazny obrońca”
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Orlik na Alfę
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Czas nowych inwestycji
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
„Był twarzą sił powietrznych”
Wyczekiwane przyspieszenie
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Zakupy według potrzeb
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Dwie agresje, dwie okupacje
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Beret „na rekinka” lub koguta
Na motocyklach śladami historii
Szczelna sieć dla Tarczy
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Pilica+ coraz bliżej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pancerna pięść
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Tuga – postrach dronów
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Brytyjczycy żegnają Malbork
„Road Runner” w Libanie
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Świetne występy polskich żołnierzy
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Najmłodszy w rodzinie
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Drony w ofensywie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Lepsza efektywność
Nocne ataki na Ukrainę
Hekatomba na Woli
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO