moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pomostowy Leopard

Niemiecka część koncernu KNDS, czyli firma KMW, zaprezentowała na tegorocznych paryskich targach zbrojeniowych Eurosatory pakiet ulepszeń do czołgów Leopard 2 o oznaczeniu A-RC 3.0. Ma on tak zwiększyć ich właściwości bojowe, że maszyny te pozostaną w służbie kolejne dwie dekady. Państw zainteresowanych taką alternatywą dla zakupu nowego czołgu podstawowego jest sporo.

Opracowany przez niemieckich inżynierów pod koniec lat siedemdziesiątych XX wieku czołg podstawowy Leopard 2 to nie tylko jeden z najpowszechniej użytkowanych czołgów – wyprodukowano ich ponad 3600 egzemplarzy, które są w uzbrojeniu kilkudziesięciu armii na całym świecie. To również maszyna, która od momentu wejścia do służby na początku lat osiemdziesiątych jest ciągle udoskonalana i ulepszana, co znajduje odzwierciedlenie w jej kolejnych wersjach. Najnowsza odmiana nosi oznaczenie Leopard 2A8.

Armie użytkujące Leopardy 2, choć podkreślają, że są to jedne z najlepszych czołgów na świecie, szykują się jednak do wprowadzenia do służby kolejnej generacji czołgów podstawowych. Nad swoimi rozwiązaniami pracują właściwie wszystkie czołowe pancerno-samochodowe koncerny zbrojeniowe na świecie. Także obaj niemieccy producenci Leopardów 2 – KMW (obecnie część KNDS) i Rheinmetall. Obie te spółki, oprócz nowych czołgów podstawowych, proponują pakiety modernizacyjne do starszych wersji Leopardów 2, które – jak argumentują specjaliści – pozwolą armiom w spokoju czekać na efekty prac badawczo-rozwojowych nad „czołgami przyszłości”.

KMW swoją najnowszą propozycję, o nazwie Leopard 2 A-RC 3.0, zaprezentowało publicznie po raz pierwszy w Paryżu na targach zbrojeniowych Eurosatory. Twórcy zmodernizowanego Leoparda podkreślają, że mieli trzy priorytety: podwyższenie stopnia ochrony maszyny oraz zwiększenie jej właściwości jezdnych i możliwości bojowych. Jak twierdzą, osiągnęli sukces w każdym z wymienionych obszarów.

Jeśli chodzi o zwiększenie ochrony, to w czołgu zastosowano nowy, dużo lżejszy pancerz, będący połączeniem klasycznego opancerzenia pasywnego z pancerzem reaktywnym, wspieranym przez najnowszą wersję systemu EuroTrophy, czyli aktywnej ochrony opartej na radarach i ładunkach kierunkowych zwalczających nieprzyjacielskie pociski przeciwpancerne.

Ponieważ wnioski z Ukrainy wskazują, że najczęściej atakowaną częścią czołgu jest wieża, twórcy Leoparda 2 A-RC 3.0 zdecydowali, że zamiast znacząco rozbudowywać jej opancerzenie, lepiej jest zastosować zdalnie sterowaną wieżę bezzałogową, a jej obsługę ukryć w separowanej części kadłuba. Takie rozwiązanie ma jeszcze jedną zaletę – znaczącą redukcję wagi całego czołgu. Jak deklarują specjaliści z KNDS Germany, Leopard 2 A-RC 3.0 ma ważyć około 58, a może nawet 57 ton, czyli o prawie 10 ton mniej niż Leopard 2A8. Mniejsza masa w oczywisty sposób przekłada się na zwiększenie właściwości jezdnych pojazdu, który – jak deklarują jego twórcy – można na życzenie klienta wyposażyć w nowszy, mocniejszy niż w oryginale silnik.

Specjaliści z KNDS są bardzo elastyczni również w kwestii uzbrojenia Leoparda 2 A-RC 3.0. Do zwalczania dronów i amunicji krążącej ma służyć zdalnie sterowane działko kalibru 20 mm, a armata główna może mieć kaliber od 120 mm do 140 mm – w zależności od potrzeb użytkownika. Co istotne, bez względu na wybór armaty, bazą nowego czołgu może być podwozie każdego starego modelu Leoparda 2.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Feniks zakończony. Pomoc trwa
 
Więcej polskiego trotylu dla USA
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Podniebny Pegaz
Medycyna na morzu
Powstaje armia dronów
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Zatopiony problem
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Zwycięstwo mordercy
Trzy dekady DGW
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Pilecki ucieka z Auschwitz
Rodzina na wagę złota
Więcej na mieszkanie za granicą
Podniebne wsparcie sojuszników
Pracowity dyżur Typhoonów
Szabla hubalczyków
Strażnik nieba
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Składy wysokiego ryzyka
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
W Ełku wykuwają charaktery
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Double Eagle – podwodny tropiciel
Kolejowy sabotaż udaremniony
„Pułaski” na Atlantyku
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Debiut polskiego AW149
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Pierwsza misja Gripenów
Wyścig zbrojeń wystartował
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Viva Polaki! Viva liberatori!
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Sport kształtuje mentalność
Święto ludzi z pasją
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Baltic Sea Under Control
Poznać rakietowego Homara
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Piękny przykład patriotyzmu
Więcej amunicji do Rosomaków
Polskie F-16 w służbie NATO
Henry Szymanski na tropie prawdy
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Rex Bolizlavus
Wyrok za tragiczny wypadek

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO