moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pomostowy Leopard

Niemiecka część koncernu KNDS, czyli firma KMW, zaprezentowała na tegorocznych paryskich targach zbrojeniowych Eurosatory pakiet ulepszeń do czołgów Leopard 2 o oznaczeniu A-RC 3.0. Ma on tak zwiększyć ich właściwości bojowe, że maszyny te pozostaną w służbie kolejne dwie dekady. Państw zainteresowanych taką alternatywą dla zakupu nowego czołgu podstawowego jest sporo.

Opracowany przez niemieckich inżynierów pod koniec lat siedemdziesiątych XX wieku czołg podstawowy Leopard 2 to nie tylko jeden z najpowszechniej użytkowanych czołgów – wyprodukowano ich ponad 3600 egzemplarzy, które są w uzbrojeniu kilkudziesięciu armii na całym świecie. To również maszyna, która od momentu wejścia do służby na początku lat osiemdziesiątych jest ciągle udoskonalana i ulepszana, co znajduje odzwierciedlenie w jej kolejnych wersjach. Najnowsza odmiana nosi oznaczenie Leopard 2A8.

Armie użytkujące Leopardy 2, choć podkreślają, że są to jedne z najlepszych czołgów na świecie, szykują się jednak do wprowadzenia do służby kolejnej generacji czołgów podstawowych. Nad swoimi rozwiązaniami pracują właściwie wszystkie czołowe pancerno-samochodowe koncerny zbrojeniowe na świecie. Także obaj niemieccy producenci Leopardów 2 – KMW (obecnie część KNDS) i Rheinmetall. Obie te spółki, oprócz nowych czołgów podstawowych, proponują pakiety modernizacyjne do starszych wersji Leopardów 2, które – jak argumentują specjaliści – pozwolą armiom w spokoju czekać na efekty prac badawczo-rozwojowych nad „czołgami przyszłości”.

KMW swoją najnowszą propozycję, o nazwie Leopard 2 A-RC 3.0, zaprezentowało publicznie po raz pierwszy w Paryżu na targach zbrojeniowych Eurosatory. Twórcy zmodernizowanego Leoparda podkreślają, że mieli trzy priorytety: podwyższenie stopnia ochrony maszyny oraz zwiększenie jej właściwości jezdnych i możliwości bojowych. Jak twierdzą, osiągnęli sukces w każdym z wymienionych obszarów.

Jeśli chodzi o zwiększenie ochrony, to w czołgu zastosowano nowy, dużo lżejszy pancerz, będący połączeniem klasycznego opancerzenia pasywnego z pancerzem reaktywnym, wspieranym przez najnowszą wersję systemu EuroTrophy, czyli aktywnej ochrony opartej na radarach i ładunkach kierunkowych zwalczających nieprzyjacielskie pociski przeciwpancerne.

Ponieważ wnioski z Ukrainy wskazują, że najczęściej atakowaną częścią czołgu jest wieża, twórcy Leoparda 2 A-RC 3.0 zdecydowali, że zamiast znacząco rozbudowywać jej opancerzenie, lepiej jest zastosować zdalnie sterowaną wieżę bezzałogową, a jej obsługę ukryć w separowanej części kadłuba. Takie rozwiązanie ma jeszcze jedną zaletę – znaczącą redukcję wagi całego czołgu. Jak deklarują specjaliści z KNDS Germany, Leopard 2 A-RC 3.0 ma ważyć około 58, a może nawet 57 ton, czyli o prawie 10 ton mniej niż Leopard 2A8. Mniejsza masa w oczywisty sposób przekłada się na zwiększenie właściwości jezdnych pojazdu, który – jak deklarują jego twórcy – można na życzenie klienta wyposażyć w nowszy, mocniejszy niż w oryginale silnik.

Specjaliści z KNDS są bardzo elastyczni również w kwestii uzbrojenia Leoparda 2 A-RC 3.0. Do zwalczania dronów i amunicji krążącej ma służyć zdalnie sterowane działko kalibru 20 mm, a armata główna może mieć kaliber od 120 mm do 140 mm – w zależności od potrzeb użytkownika. Co istotne, bez względu na wybór armaty, bazą nowego czołgu może być podwozie każdego starego modelu Leoparda 2.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


„Horyzont” przeciw dywersji
Dodatkowe zapory
Marynarze podjęli wyzwanie
Dzień wart stu lat
Wojsko na Horyzoncie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Studenci ewakuowali szpital
Mundurowi z benefitami
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Elementy Wisły testowane w USA
„Zamek” pozostał bezpieczny
„Road Runner” w Libanie
Dywersja na kolei. Są dowody
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
W gotowości, czyli cywile na poligony
Plan na WAM
Dostawa Homarów-K
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Wojskowy bus do szczęścia
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Nowe zasady dla kobiet w armii
Niebo pod osłoną
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Polski „Wiking” dla Danii
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Militarne Schengen
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Sukces Polaka w biegu z marines
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Is It Already War?
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Gdy ucichnie artyleria
Merops wdrażany natychmiast
Drony w szkołach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Warto być wGotowości
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Nieoceniona siła edukacji
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
My, jedna armia
Kapral Bartnik mistrzem świata
Krajowa produkcja amunicji
Brytyjczycy na wschodniej straży
Razem na ratunek
Pilica w linii
Ogień z Leopardów na Łotwie
Formoza – 50 lat morskich komandosów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO