moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Góral w Shermanie

Lepiej nie zadawać pancerniakowi pytania, co zapamiętał z pancernej bitwy. Jeśli będzie w dobrym humorze, odpowie, że nic, bo wszystko, łącznie z pamięcią, przysłonił mu kurz bitewny. Jeśli jednak padnie ono w złej godzinie, pośle pytającego do stu diabłów, na samo wspomnienie piekła, jakie panowało pod rozgrzanym do czerwoności pancerzem.

Załoganci czołgów wciąż się licytowali, kto ma gorzej. Dowódca przekonywał, że musi myśleć o zadaniu i całej reszcie załogi, a przy tym wychylać się z wieży, by określić dokładnie sytuację. Wtedy narażony jest na ostrzał lub namierzenie przez snajpera i rychły swój koniec. Strzelec wieżowy ripostował, że siedząc w ciasnej wieży, odurzony spalinami silnika i gazami strzelających prawie bez przerwy dział i cekaemów, ciągle mdleje, a jak mu wraca świadomość, to dostaje torsji. Na to mu odpowiadali radiotelegrafista i kierowca, że zawartość jego żołądka spada przecież na ich głowy. Kierowca dodawał, że kłopoty ich wszystkich są niczym w porównaniu z jego losem, kiedy czołg zostanie trafiony – wszak on siedzi w nim najniżej i jeśli zatnie się właz ewakuacyjny w podłodze, co zdarzało się często, jest ostatni w kolejce do ewakuacji, czyli pierwszy idzie w objęcia strasznej śmierci w płomieniach…

Tego argumentu nie mógł przebić nikt i o jego prawdziwości przekonało się wielu kierowców-mechaników „zapalniczek”, jak nie bez ironii żołnierze nazywali amerykańskie Shermany. Po trafieniu przeciwpancernym pociskiem rzeczywiście płonęły jak zapalniczki. W polskiej 1 Dywizji Pancernej generała Stanisława Maczka w Shermany wyposażone były ułańskie pułki, między innymi 24 Pułk Ułanów im. Hetmana Wielkiego Koronnego Stanisława Żółkiewskiego. Jednym z kierowców w pułku był Jan Brzeski. Na własnej skórze przekonał się, że doświadczeni pancerniacy nie przesadzają – kierowcy mieli w Shermanie najbardziej „prze…” – „przechlapane”.

Usmarowani ułani

Brzeski był jednak urodzony pod szczęśliwą, bo góralską, gwiazdą. Chłopak był rodem z Rytra. Tragicznego września 1939 roku miał szesnaście lat i jako harcerz doświadczył goryczy klęski pod Lwowem, gdzie kazano jego drużynie się ewakuować. Szczęśliwie uniknąwszy niemieckiej czy sowieckiej niewoli, przeszedł piechotą z powrotem 160 km. W domu czekał na niego starszy brat Wincenty z gotowym planem przedarcia się do armii generała Władysława Sikorskiego we Francji. Udało się! Przez Słowację, Węgry, Jugosławię dotarli pod polskie sztandary. Jan znalazł się w 3 Oddziale Rozpoznawczym, który kultywował tradycje 9 Pułku Ułanów Małopolskich. Tak rozpoczęła się ułańska kariera Brzeskiego, ale nie kawalerzysty konnego, lecz zmotoryzowanego. Nie ostrogi przy oficerkach i szabla u boku były mu pisane, lecz kombinezon wybrudzony smarami i czarny beret pancerniaka – beret, dzięki któremu nieprzyjaciele ochrzcili polskich pancerniaków mianem Czarnych Diabłów.

To miało jednak nastąpić później. Najpierw Brzescy, jak reszta polskich żołnierzy, doświadczyli goryczy kolejnej klęski we Francji. Lecz znowu mieli szczęście, bo zdołali się ewakuować do Liverpoolu. W Szkocji trafili do 14 Pułku Ułanów Jazłowieckich. W nim ułan Jan Brzeski rozpoczął szoferskie i pancerne szkolenie, ale ostatecznie w operacji „Overlord”, czyli inwazji na Francję, wziął udział jako żołnierz 24 Pułku Ułanów 1 Dywizji Pancernej.

Furia

W czasie bitwy pod Falaise, w której polska dywizja od razu okryła się sławą, ułan Brzeski służył w szwadronie zapasowym. Gdy ludzie ginęli na pierwszej linii, to z takiego szwadronu brano uzupełnienia. Ponadto jego żołnierze doprowadzali na front nowe czołgi w miejsce tych zniszczonych. Góral służył w tym szwadronie do 20 sierpnia 1944 roku, czyli niemal do końca walk pod Falaise. Ale w pościgu za Niemcami przez Francję jechał już w awangardzie, jako kierowca Shermana w 3 plutonie 3 szwadronu. Do dziś pamięta kolegów z załogi: czołgiem dowodził plutonowy Lubiaż, strzelcem wieżowym był ułan Rybka, telegrafistą i drugim kierowcą – Albert Mazur. Z tymi chłopakami przejechał całą Francję. W tumanach kurzu, w słonecznej spiekocie, niesieni furią gnali nieprzyjaciela.

Wielu wyzwolonych miejscowości nawet nie zdołali zobaczyć przez zabrudzone wizjery czołgowe. Dopiero w Belgii i Holandii mogli bardziej przyjrzeć się drogowskazom. Głównymi ich przystankami były Tielt, Gandawa i Breda. Zwłaszcza to ostatnie miasto Brzeski dobrze zapamiętał: „Gdy wkroczyliśmy do Bredy, wdzięczni mieszkańcy zgotowali nam gorące powitanie. To był szał radości! Niemal wszystkie domy udekorowane były biało-czerwonymi flagami, a na niektórych widniały transparenty z hasłami w języku polskim: »Dziękujemy Wam, Polacy!«. To były piękne chwile żołnierskiej satysfakcji i triumfu, ale wyznaczono nam już kolejne zadanie i trzeba było ruszać dalej”.

Dotyk śmierci

Tym kolejnym zadaniem było zdobycie Moerdijk. Rejon tego miasta teoretycznie nie nadawał się do walki przy użyciu czołgów. Niemcy zalali go wodą, rozbijając grodzie zbiorników i rzek, a na nielicznych groblach i drogach dojazdowych do miasta ustawili potężne betonowe zapory i krzyżaki zespawane z szyn. Sherman Brzeskiego należał do szpicy pułkowej, więc jako pierwszy rozpoczął walkę. Polegała ona na tym, że czołgi zatrzymywały się w pewnej odległości od betonowych zapór na groblach i rozbijały je ogniem swych dział. Następnie wdzierały się przez wybite w ten sposób szczeliny.

Jednak betonowe bloki nie były jedynymi „atrakcjami”, jakie Niemcy pozostawili na drodze polskim pancerniakom. Kapitan Brzeski wspomina: „Nagle nasz Sherman wpadł w wykopaną dziurę, której nie zauważyłem. To była pułapka przeciwczołgowa – cała wyłożona minami. W pierwszej chwili usłyszeliśmy okropny huk, a czołgiem wstrząsnęło jakby był z tektury. Ochlapała nas jakaś gorąca ciecz. To był olej ze skrzyni biegów, zamontowanej pomiędzy stanowiskiem strzelca przedniego a kierowcy. Eksplozja była tak potężna, że śruby trzymające siedzenie strzelca zostały wyrwane i kolega wraz z nim wylądował po mojej stronie, a dokładnie – na mnie. Mieliśmy jednak szczęście. Byliśmy mocno poobijani, ale żywi! Ja miałem odbite stopy u obu nóg i długo jeszcze czułem w nich silny ból”.

Po wybuchu natychmiast wszyscy ewakuowali się z Shermana. Adrenalina tłumiła ból, tym bardziej że czołgiści po opuszczeniu pojazdu od razu dostali się pod huraganowy ostrzał broni maszynowej i artylerii. Ułan Rybka został draśnięty w stopę, koledzy wzięli go pod pachy i wszyscy wycofali się szczęśliwie pod osłoną reszty wozów. Zza kolumny obserwowali, jak ich Shermana bezceremonialnie zepchnięto z drogi, bo ją zatarasował, i kolejny czołg ruszył do przodu i… także najechał na minę, która rozerwała mu gąsienicę. Wszystko, czego przed chwilą doświadczyli, powtórzyło się z załogą tamtej maszyny. Na szczęście i ona zdołała uciec do tyłu. Dla Jana Brzeskiego bitwa ta była doświadczeniem otarcia się o śmierć. Głównym zadaniem w Moerdijk było uchwycenie mostów na Mozie. Niestety, Niemcy zdołali je wysadzić.

Warto było to przeżyć

Na tym skończyła się walka 24 Pułku Ułanów w 1944 roku. Ułani przezimowali pod Bredą, która tak niedawno ich entuzjastycznie witała. Po Nowym Roku ruszyli dalej do walki, już na terenie Niemiec. To nadal była ciężka przeprawa nie tylko z broniącymi zażarcie swej ziemi żołnierzami niemieckimi, lecz także wyjątkowo trudnym dla broni pancernej terenem – poprzecinanym rzekami, kanałami i zalewami. Jak powszechnie wiadomo, szlak bojowy 1 Dywizja zakończyła zajęciem niemieckiej bazy morskiej w Wilhelmshaven. „To dla nas była kolejna wielka satysfakcja – podkreślał kapitan Brzeski – oto biało-czerwony sztandar załopotał w samym sercu potęgi Kriegsmarine! Niemieccy admirałowie i komandorzy, z których wielu rozpoczynało tę wojnę od napaści na polskie Wybrzeże, teraz musieli kapitulować przed polskimi żołnierzami. W taki oto sposób, nieoczekiwanie dla nich, zamknęło się koło historii”.

Jak się miało okazać, historia nie była do końca łaskawa także dla zdobywców Wilhelmshaven. Nie taki koniec wojny wyobrażali sobie żołnierze 1 Dywizji Pancernej, prowadzonej do boju przez dowódcę, który nie przegrał od 1939 roku żadnej bitwy… Jan wraz z bratem w 1947 roku wrócili do kraju. Gorąco o to prosił ich ojciec, a górale nie odmawiają rodzicom… Po gorącym powitaniu w rodzinnym domu w Rytrze zaczęła się trudna powojenna rzeczywistość. Brzeski zatrudnił się jako kierowca ciężarówki przy budowie zapory w Rożnowie, ale szybko został zwolniony. Funkcjonariusze Urzędu Bezpieczeństwa stwierdzili, że ktoś taki jak on – były żołnierz, który wrócił z Zachodu – nie może pracować przy tak strategicznym dla państwa obiekcie. „Wiele kolejnych lat dawano mi odczuć, że jestem »niepożądanym elementem«, ale dziś to na szczęście przeszłość. Dziś z dumą noszę czarny beret, na którym obok orzełka widnieje proporzec mojego 24 Pułku Ułanów” – kończy swą opowieść kapitan.

Miał szczęście. Jako kierowca Shermana doświadczył, jak trudna i niebezpieczna była jego służba, ale przeżył i do dziś może cieszyć się górskimi pejzażami w Rytrze.

W artykule wykorzystano frontowe zdjęcia kpt. Jana Brzeskiego z czasów służby w 24 Pułku Ułanów 1 Dywizji Pancernej z archiwum kapitana.

Piotr Korczyński

autor zdjęć: Archiwum rodziny Brzeskich, grafika: Jarosław Malarowski

dodaj komentarz

komentarze


Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
 
Odstraszanie i obrona
Ocalały z transportu do Katynia
Wojna w świętym mieście, epilog
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
V Korpus z nowym dowódcą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Charge of Dragon
Sprawa katyńska à la española
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Kolejni Ukraińcy gotowi do walki
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Przygotowania czas zacząć
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Prawda o zbrodni katyńskiej
Zachować właściwą kolejność działań
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Optyka dla żołnierzy
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Szpej na miarę potrzeb
Zbrodnia made in ZSRS
Strażacy ruszają do akcji
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Święto stołecznego garnizonu
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Wojna w świętym mieście, część druga
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Na straży wschodniej flanki NATO
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Głos z katyńskich mogił
Ramię w ramię z aliantami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
25 lat w NATO – serwis specjalny
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
NATO on Northern Track
Szarża „Dragona”
Zmiany w dodatkach stażowych
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Mundury w linii... produkcyjnej
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
NATO na północnym szlaku
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Front przy biurku
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Rakiety dla Jastrzębi
Kolejne FlyEle dla wojska
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Barwy walki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO