moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Anakonda na ratunek rozbitkom

W sobotę załoga dyżurna SAR (Search And Rescue) z Gdyni-Babich Dołów przeprowadziła akcję poszukiwawczo-ratowniczą. Zlokalizowano na powierzchni morza rozbitków z zatopionego jachtu, a następnie podjęto, jednego z nich, na pokład maszyny.

W sobotę (23.05), o godzinie 12.55 załoga dyżurna SAR z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni otrzymała zadanie poszukiwania i podjęcia z wody rozbitków z tonącego jachtu. Z otrzymanych informacji wynikało, że jacht zatonął ok. 1,5 mili morskiej od wejścia do portu Gdynia, a w wodzie znalazło się dwóch jego członków załogi.

Śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy W-3WARM Anakonda z załogą, dowodzoną przez kpt. pil. Marka Wawrzyniaka, osiągnął gotowość do działań o godzinie 13.05 i wystartował sześć minut później. O godzinie 13.14 śmigłowiec wszedł w nakazany rejon, a załoga nawiązała łączność ze służbami koordynującymi akcję i przystąpiła do poszukiwań rozbitków. Po około 40 minutach zmieniono rejon poszukiwań, kontynuując je na wysokości Gdyni-Orłowa. O godzinie 14.12 zlokalizowano dwie osoby w wodzie, ok 2 mil morskich od brzegu, w Gdyni-Redlowie. Natychmiast wykonano zawis, a do wody opuszczono ratownika, który podjął jednego z poszkodowanych na pokład śmigłowca. Drugiego z rozbitków podjęła z wody załoga statku ratowniczego Morskiej Służby i Ratownictwa, który skierowany został w rejon zlokalizowanych rozbitków. O godzinie 14.24 Anakonda wylądowała na lotnisku w Oksywiu, a poszkodowanego, przytomnego w głębokiej hipotermii, przekazano służbom medycznym.

Była to 672 akcja poszukiwawczo-ratownicza w historii Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej i szósta przeprowadzona w tym roku. Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymująca ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Całodobowy dyżur SAR/ASAR, w ramach polskiej strefy odpowiedzialności "Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim" oraz „Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym”, pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R lub W-3WARM w 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Przez cały czas, system ratownictwa wspiera załoga samolotu patrolowego M28B 1R Bryza, pełniąca całodobowy dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

Tekst: kmdr ppor. Marcin Braszak

red. PZ

autor zdjęć: kmdr ppor. Marcin Braszak

dodaj komentarz

komentarze


Mity i manipulacje
Maratońskie święto w Warszawie
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
„Droga do GROM-u”
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
„Road Runner” w Libanie
Niezłomni w obronie
Priorytetowe zaangażowanie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Sztuka i służba w jednym kadrze
Polski „Wiking” dla Danii
Transbałtycka współpraca
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Medale dla sojuszników z Niderlandów
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
DragonFly czeka na wojsko
Standardy NATO w Siedlcach
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Kosmiczny Perun
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Żołnierze na trzecim stopniu podium
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Koniec dzieciństwa
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Abolicja dla ochotników
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
W wojsku orientują się najlepiej
Jelcz się wzmacnia
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
W poszukiwaniu majora Serafina
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
„JUR” dla terytorialsów
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Speczespół wybierze „Orkę”
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Zawiszacy na Litwie
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
WOT na Szlaku Ratunkowym
Polskie Bayraktary nad Turcją
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Szli po odznakę norweskiej armii
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Kircholm 1605

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO