moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ostatnie testy moździerza Rak

Wojsko zakończyło testy automatycznych 120-milimetrowych moździerzy Rak na podwoziu gąsienicowym oraz kołowym. Sprawdzian przeszły także wozy dowodzenia oraz do remontu uzbrojenia. Testy pozostałych elementów systemu mają zakończyć się w czerwcu. Do 2022 roku MON chce kupić osiem modułów dywizyjnych Rak, czyli ponad sześćdziesiąt dział.

Pomysł, by uzbroić żołnierzy w automatyczne, 120-milimetrowe moździerze na podwoziu kołowym, pojawił się w 2005 roku, to wtedy do armii trafiły pierwsze kołowe transportery opancerzone Rosomak. Jednak za szybkimi Rosomakami nie zawsze nadążały ciężarówki holujące 120- i 98-milimetrowe moździerze. Dlatego, by rozwiązać ten problem, Huta Stalowa Wola rozpoczęła prace badawczo-rozwojowe nad automatycznymi moździerzami osadzonymi na podwoziu Rosomaka.

Nowa broń o kryptonimie „Rak” ma kaliber 120 milimetrów i – co najważniejsze – została wyposażona w automat ładowania. Pozwala on na ładowanie amunicji w każdej pozycji lufy. Gwarantuje również, że działo w ciągu jednej minuty jest w stanie posłać na odległość 12 kilometrów około dwunastu pocisków.

Raki mają również w pełni skomputeryzowany system dowodzenia i prowadzenia ognia. Składa się on m.in. z celownika wyposażonego w dalmierz laserowy i kamerę termowizyjną. Konstrukcja ma też inercyjny system nawigacji TALIN 5000.

Umowę z HSW na zbudowanie kompanijnego modułu ogniowego 120-milimetrowych moździerzy samobieżnych MON podpisało w 2009 roku. Zgodnie z kontraktem „moduł” ma składać się z dwóch prototypów moździerzy – jednego na podwoziu gąsienicowym, a drugiego na kołowym (od Rosomaka). W jego skład mają też wchodzić prototypy wozów: dowodzenia, rozpoznania artyleryjskiego, amunicyjnego oraz zabezpieczenia technicznego.

MON planowało wprowadzić Raki do wyposażenia wojska w 2014 roku, jednak zmieniły się przepisy dotyczące wdrażania nowego uzbrojenia. Dlatego resort obrony zgodził się wydłużyć termin zakończenia prac nad nową konstrukcją do końca maja 2015 roku.

Dzisiaj ministerstwo oraz HSW poinformowały, że zakończyły się badania kwalifikacyjne obu wersji 120-mm moździerzy Rak, artyleryjskiego wozu dowodzenia na podwoziu kołowym KTO i artyleryjskiego wozu remontu uzbrojenia na podwoziu Jelcza 622.

Generał brygady Sławomir Szczepaniak, szef Inspektoratu Uzbrojenia MON, zapowiedział, że o kolejny miesiąc został przedłużony termin przeprowadzenia badań pozostałych elementów modułu ogniowego. Chodzi o artyleryjski wóz rozpoznawczy na podwoziu kołowym Żubr oraz artyleryjski wóz amunicyjny na podwoziu Jelcza 882. – Po zakończeniu badań kwalifikacyjnych wszystkich składników i opracowaniu protokołów końcowych sprawdzone zostanie funkcjonowanie całego modułu – mówi generał Szczepaniak.

Wojsko chce kupić do 2022 roku osiem modułów dywizyjnych (ponad 60 dział). Jednak przetarg zostanie ogłoszony dopiero po pozytywnym zakończeniu testów i sporządzeniu z nich dokumentacji technicznej.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~sdfa
1433243340
kiedyś czytałem że 120 ma być kołowych a 160 gąsienicowych
8B-C1-E0-FF
~RAB1621
1432295160
Tragedia 60 dzial na cala armie!!! To sa kpiny i jakies brednie czas realizacji do 2022???
EE-38-EF-F4
~TJ
1432092480
"MON chce kupić osiem modułów dywizyjnych " Dywizyjnych czy DYWIZJONOWYCH? Dywizje mamy 3...
76-70-E0-57
~ja
1432065840
>artyleryjski wóz amunicyjny na podwoziu Jelcza 882.< Wóz amunicyjny powinien być na takim samym nośniku jak RAK czyli na ROSOMAKU. W przypadku posadowienia RAKa na podwoziu gąsienicowym także tutaj powinien być wóz amunicyjny na takim samym podwoziu. Dlaczego? To oczywiste że inne podwozie (wóz amunicyjny) może nie nadążać za nośnikiem RAKa. Może nie dojechać tam gdzie RAK.
F1-69-A6-2F
~sorbi
1432041420
Dziwi mnie trochę , żę artyleryjski wóz rozpoznawczy został oparty o podwozie dwuosiowego słabo opancerzonego Żubra, a nie o podwozie KTO Rosomak.
42-57-E6-2A
~Olo
1432041420
Czytam....RAK - polskie działo światowej klasy.To bardzo dobrze, ale czy ktoś to jeszcze kupi? Rosomak polski transporter światowej klasy - za granicę sprzedano 4 szt. Czemu tak jest? Związkowcy to widzą? Czy będa tylko liczyć na MON i budżet polskiego podatnika? To taka uwaga przy okazji awantury o śmigłowce. Jak MON nie zamówi, to prostesty, fabrycom grozi upadłość, likwidacja stanowisk pracy itp.
22-89-18-60

Na straży wschodniej flanki NATO
 
Wytropić zagrożenie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Kadisz za bohaterów
Sandhurst: końcowe odliczanie
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Rekordziści z WAT
Charge of Dragon
Strażacy ruszają do akcji
Kolejne FlyEye dla wojska
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
SOR w Legionowie
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wojna na detale
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Zmiany w dodatkach stażowych
Przygotowania czas zacząć
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Pod skrzydłami Kormoranów
Wojna w świętym mieście, epilog
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
NATO na północnym szlaku
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
25 lat w NATO – serwis specjalny
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Sprawa katyńska à la española
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Zachować właściwą kolejność działań
Święto stołecznego garnizonu
Szpej na miarę potrzeb
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Front przy biurku
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
W Italii, za wolność waszą i naszą
Ramię w ramię z aliantami
Wojna w świętym mieście, część druga
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Gunner, nie runner
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
NATO on Northern Track
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO