moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Koniec remontów morskich „czternastek”

Ostatni z remontowanych śmigłowców Mi-14PŁ powrócił na macierzyste lotnisko w Darłowie. „Czternastki” przeznaczone są do zwalczania okrętów podwodnych. W lotnictwie morskim będą służyć jeszcze przez kilka lat. Do 2019 zostaną zastąpione przez nowe maszyny.


Mi-14PŁ o numerze burtowym 1008 przeszedł remont w łódzkich Wojskowych Zakładach Lotniczych. – Podczas tego typu prac w śmigłowcu wymienia się wszystkie wyeksploatowane części użytkowe – tłumaczy kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Maszyna, która właśnie wróciła do Darłowa, zyskała też nowe barwy. Jak przystało na statek powietrzny lotnictwa morskiego, została pomalowana na szaro – dodaje.

Więcej remontów nie będzie

Prace w łódzkich zakładach miały wymiar historyczny. Był to bowiem ostatni remont „czternastek” z biało-czerwoną szachownicą. – Śmigłowce tego typu będą sukcesywnie wycofywane z eksploatacji. Pierwszy zakończył służbę w sierpniu tego roku. Przez 33 lata maszyna spędziła w powietrzu przeszło 3240 godzin – informuje kmdr ppor. Cichy. Ostatnie Mi-14PŁ zostaną wycofane w latach 2017-2019. W miejsce dziesięciu „czternastek”, lotnictwo morskie otrzyma dwanaście helikopterów nowej generacji: po sześć w wersji przeznaczonej do zwalczania okrętów podwodnych i do zadań ratowniczych. – Czekamy na rozstrzygnięcie przetargu na dostawę śmigłowców dla polskiej armii. Termin składania ofert upływa wraz z końcem roku – przypomina kmdr ppor. Cichy.


Obecnie Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej dysponuje dziewięcioma „czternastkami”. Dwie służą ratownikom morskim, pozostałych siedem to maszyny do zwalczania okrętów podwodnych. – To prawdziwe konie robocze lotnictwa morskiego. Zadania wykonują często, brały udział we wszystkich ważniejszych ćwiczeniach na Bałtyku i Morzu Północnym. Reprezentowały nas choćby podczas „Baltops”, „Northern Coasts”, czy „Dynamic Mongoose” – wylicza kmdr ppor. Cichy.

Dobre, ale mają swoje lata

Nie byłoby to pewnie możliwe, gdyby nie gruntowna odnowa, jakiej zostały poddane. Śmigłowce zwalczania okrętów podwodnych zostały podzielone na trzy grupy, a zakres prac zależał od roku produkcji maszyn: im nowsze, tym był większy. – Każda z nich dostała nową radiostację, we wszystkich została też zmodernizowana stacja hydroakustyczna – wyjaśnia kpt. Karol Szprendałowicz, nawigator i operator systemów poszukiwawczo-uderzeniowych Mi-14PŁ. W czterech najnowszych maszynach modernizacja objęła również detektor anomalii magnetycznych i system sonoboi, przy czym w dwóch egzemplarzach ostatni z elementów został podniesiony do standardów obowiązujących w NATO.

„Czternastki” to maszyny produkowane jeszcze w ZSRR. Ale, jak podkreślają lotnicy, nadal mają sporo atutów. – Mogą operować w promieniu 200 kilometrów od lotniska, są zdolne do przenoszenia nowoczesnej torpedy MU-90, no i w odróżnieniu od SH-2G posiadają stację hydroakustyczną, a to najskuteczniejsze narzędzie, jeśli chodzi o poszukiwanie okrętu podwodnego – wylicza kpt. Szprendałowicz. Konstrukcja Mi-14PŁ daje im możliwość lądowania na wodzie i startu z niej. – To dobry śmigłowiec. Jednak niezależnie od tego, z niecierpliwością czekamy już na nowe maszyny – podsumowuje kpt. Szprendałowicz.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kpt. M. Kalinowski

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1422299040
Na dolnym zdjęciu szachownica nieprawidłowo namalowana na śmigłowcu.
E8-9F-DE-7B
~Katol
1413302520
I taką flotę widzę na Bałtyku ...
5F-11-86-E5

Czas nowych inwestycji
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Finisz programu „Orlik”?
Brytyjczycy żegnają Malbork
Hekatomba na Woli
Agencja Uzbrojenia na zakupach. Kieleckie targi to dopiero początek
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
StormRider na fali
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Startuje „Żelazny obrońca”
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Spotkanie Trump-Nawrocki
Kikimora o wielu twarzach
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Współpraca z Koreą ma wymiar strategiczny
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Łódź na granicy
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Towarzysze czołgów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Dwie agresje, dwie okupacje
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Pamięć o nim będzie szybować wysoko”
Świetne występy polskich żołnierzy
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Orlik na Alfę
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
„Road Runner” w Libanie
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Grot A3 w drodze do linii
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Piorun 2 coraz bliżej
„Żelazny obrońca” wkracza w decydującą fazę
Morski Drozd, czyli polski ekranoplan
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Statuetki dla tuzów biznesu
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Z najlepszymi na planszy
Lepsza efektywność
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Detect & Classify: satelity z AI
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Beret „na rekinka” lub koguta
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Nocne ataki na Ukrainę
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Laury MSPO przyznane
Zwycięska batalia o stolicę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Gen. Nowak: Pilotom wolno mniej
Salwa z wysokości
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Wielkie zbrojenia za Odrą
„Był twarzą sił powietrznych”
Nasz Hercules
Wyczekiwane przyspieszenie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO