moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nasz Hercules

Wkrótce do Polski dotrze kolejna transza czołgów Abrams M1A2Sepv3 oraz pierwsze fabrycznie nowe wozy zabezpieczenia technicznego H88A2 Hercules. Obecnie wojsko korzysta z używanych maszyn tego typu, które zostały kupione wraz z Abramsami M1A1FEP. Wszystkie Herculesy mają być serwisowane, naprawiane i ulepszane w poznańskich Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych.

Podczas MSPO 2025 polska armia prezentuje na Wystawie Sił Zbrojnych sprzęt i uzbrojenie ze wszystkich rodzajów wojsk. Na kieleckich targach można obejrzeć między innymi wóz zabezpieczenia technicznego H88A2 Hercules. Choć to sprzęt wyprodukowany jeszcze w latach dziewięćdziesiątych, to i tak budzi duże zainteresowanie zwiedzających.

 

REKLAMA

Moc Herculesa

Nic dziwnego. H88A2 Hercules, czyli Heavy Equipment Recovery Combat Utility Lifting Extraction System, to prawdziwy pancerny kolos. Masa wozy wynosi ponad 63 t, czyli więcej niż do niedawna miały podstawowe czołgi polskiej armii, tzn. PT-91 Twardy i T-72.

Jego wymiary są ściśle związane z zadaniami, jakie czekają go na polu walki. Jak zaznacza Paul Zukowski, dyrektor International Business Development Platforms and Systems Europe w firmie BAE Systems, która produkuje Herculesy, wozy te mają pomagać w naprawie czołgów na polu walki. – Nie służą one do odholowywania na tyły, lecz do pomocy na pierwszej linii. Dlatego załoga jest chroniona pancerzem, podobnie jak strategiczne systemy pojazdu – wyjaśnia.

Realizacja: Krzysztof Wilewski, Marcin Kopeć

Wymiary H88A2 to: ponad 8,5 m długości, 3,6 m szerokości i 3,12 m wysokości. Silnik Continental AVDS-1790-8CR generuje moc 1050 KM, co pozwala Herculesowi rozpędzić się do prędkości maksymalnej 48 km/h i daje odpowiedni zapas mocy do podnoszenia kilkudziesięciotonowych ciężarów, takich jak wieża Abramsa czy jego silnik.

Polska dysponuje 14 używanymi Herculesami, które kupiła wraz z wycofywanymi z US Marines Corps czołgami Abrams M1A1FEP. Gdy resort obrony kontraktował nowe czołgi Abrams (w wersji M1A2Sepv3), równocześnie zamówił 26 fabrycznie nowych wozów zabezpieczenia technicznego. Pierwsza ich transza jest już w drodze do Polski i być może jeszcze we wrześniu nastąpi ich przekazanie do jednostek.

Z pozyskania Herculesów cieszą się jednak nie tylko pancerniacy. Na mocy podpisanej między BAE System a Polską Grupą Zbrojeniową umowy H88A2 mają być serwisowane i naprawiane w poznańskich Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych oraz modernizowane zgodnie z polskimi oczekiwaniami.

Paul Zukowski zapewnia, że poznańscy specjaliści zajmą się nie tylko pojazdami należącymi do polskiej armii, lecz również do innych państw, w tym przede wszystkim do US Army. Przypomnijmy, amerykańska armia przywiozła do Polski około stu Herculesów, których naprawa za oceanem wiązałaby się z ogromnymi kosztami transportu.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Wielkie zbrojenia za Odrą
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Norwegowie budują na polskim poligonie
Radary, które widzą wszystko
„Road Runner” w Libanie
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Z najlepszymi na planszy
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Klucz do bezpieczeństwa
Zakupy według potrzeb
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Nietypowa premiera targowa
Kikimora o wielu twarzach
Pancerna pięść
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Piorun 2 coraz bliżej
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Beret „na rekinka” lub koguta
„Był twarzą sił powietrznych”
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Spotkanie Trump-Nawrocki
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Drony w ofensywie
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Baobab z miotaczem
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Startuje „Żelazny obrońca”
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Nasz Hercules
Detect & Classify: satelity z AI
Wyczekiwane przyspieszenie
Najmłodszy w rodzinie
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Świetne występy polskich żołnierzy
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Dwie agresje, dwie okupacje
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Szczelna sieć dla Tarczy
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Tuga – postrach dronów
Nocne ataki na Ukrainę
Hekatomba na Woli
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Huta Stalowa Wola na MSPO
Brytyjczycy żegnają Malbork
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Zwycięska batalia o stolicę
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Towarzysze czołgów
StormRider na fali
Na motocyklach śladami historii
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Salwa z wysokości
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Grot A3 w drodze do linii
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Orlik na Alfę
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Drones on the Offensive
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Pilica+ coraz bliżej
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO