moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nasz Hercules

Wkrótce do Polski dotrze kolejna transza czołgów Abrams M1A2Sepv3 oraz pierwsze fabrycznie nowe wozy zabezpieczenia technicznego H88A2 Hercules. Obecnie wojsko korzysta z używanych maszyn tego typu, które zostały kupione wraz z Abramsami M1A1FEP. Wszystkie Herculesy mają być serwisowane, naprawiane i ulepszane w poznańskich Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych.

Podczas MSPO 2025 polska armia prezentuje na Wystawie Sił Zbrojnych sprzęt i uzbrojenie ze wszystkich rodzajów wojsk. Na kieleckich targach można obejrzeć między innymi wóz zabezpieczenia technicznego H88A2 Hercules. Choć to sprzęt wyprodukowany jeszcze w latach dziewięćdziesiątych, to i tak budzi duże zainteresowanie zwiedzających.

 

REKLAMA

Moc Herculesa

Nic dziwnego. H88A2 Hercules, czyli Heavy Equipment Recovery Combat Utility Lifting Extraction System, to prawdziwy pancerny kolos. Masa wozy wynosi ponad 63 t, czyli więcej niż do niedawna miały podstawowe czołgi polskiej armii, tzn. PT-91 Twardy i T-72.

Jego wymiary są ściśle związane z zadaniami, jakie czekają go na polu walki. Jak zaznacza Paul Zukowski, dyrektor International Business Development Platforms and Systems Europe w firmie BAE Systems, która produkuje Herculesy, wozy te mają pomagać w naprawie czołgów na polu walki. – Nie służą one do odholowywania na tyły, lecz do pomocy na pierwszej linii. Dlatego załoga jest chroniona pancerzem, podobnie jak strategiczne systemy pojazdu – wyjaśnia.

Realizacja: Krzysztof Wilewski, Marcin Kopeć

Wymiary H88A2 to: ponad 8,5 m długości, 3,6 m szerokości i 3,12 m wysokości. Silnik Continental AVDS-1790-8CR generuje moc 1050 KM, co pozwala Herculesowi rozpędzić się do prędkości maksymalnej 48 km/h i daje odpowiedni zapas mocy do podnoszenia kilkudziesięciotonowych ciężarów, takich jak wieża Abramsa czy jego silnik.

Polska dysponuje 14 używanymi Herculesami, które kupiła wraz z wycofywanymi z US Marines Corps czołgami Abrams M1A1FEP. Gdy resort obrony kontraktował nowe czołgi Abrams (w wersji M1A2Sepv3), równocześnie zamówił 26 fabrycznie nowych wozów zabezpieczenia technicznego. Pierwsza ich transza jest już w drodze do Polski i być może jeszcze we wrześniu nastąpi ich przekazanie do jednostek.

Z pozyskania Herculesów cieszą się jednak nie tylko pancerniacy. Na mocy podpisanej między BAE System a Polską Grupą Zbrojeniową umowy H88A2 mają być serwisowane i naprawiane w poznańskich Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych oraz modernizowane zgodnie z polskimi oczekiwaniami.

Paul Zukowski zapewnia, że poznańscy specjaliści zajmą się nie tylko pojazdami należącymi do polskiej armii, lecz również do innych państw, w tym przede wszystkim do US Army. Przypomnijmy, amerykańska armia przywiozła do Polski około stu Herculesów, których naprawa za oceanem wiązałaby się z ogromnymi kosztami transportu.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polski „Wiking” dla Danii
Niebo pod osłoną
Kapral Bartnik mistrzem świata
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
Drony w szkołach
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Razem na ratunek
Pilica w linii
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Żołnierze pomagają w akcji na torach
The Darker, the Better
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Gdy ucichnie artyleria
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Udany start Peruna
Warto być wGotowości
Ogień z Leopardów na Łotwie
Elementy Wisły testowane w USA
Marynarze podjęli wyzwanie
Dzień wart stu lat
Sukces Polaka w biegu z marines
Pancerniacy jadą na misję
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Wojskowy bus do szczęścia
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Plan na WAM
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
W krainie Świętego Mikołaja
Obywatele chcą być #wGotowości
Krajowa produkcja amunicji
Bezzałogowy nurek
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Wojsko na Horyzoncie
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Mundurowi z benefitami
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Komplet medali wojskowych na ringu
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Militarne Schengen
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
„Horyzont” przeciw dywersji
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
W gotowości, czyli cywile na poligony
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO