moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rusza serwis polskich Abramsów

W poznańskich Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych kontrolę i serwis przejdzie pierwsza partia czołgów Abrams M1A1FEP oraz wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules. Inżynierowie sprawdzą kluczowe podzespoły oraz systemy szczególnie narażone na uszkodzenie w wyniku niekorzystnych warunków klimatycznych, np. morskich. Sprzęt był bowiem transportowany przez ocean.

Na początku tego roku wojsko zamówiło 116 Abramsów w wersji M1A1 z zasobów US Armed Forces oraz przeznaczone dla nich wozy zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules. Pierwsze egzemplarze uzbrojenia dotarły do Polski latem. O sprawność czołgów oraz pojazdów technicznych ma dbać polska zbrojeniówka. W spółkach Polskiej Grupy Zbrojeniowej, a przede wszystkim w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych z Poznania, będą odbywać się bieżące naprawy i serwis Abramsów oraz Herkulesów. Pierwsze ruszają lada moment. „Do Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych w Poznaniu został skierowany pierwszy transport czołgów Abrams w wersji M1A1FEP oraz wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 pozyskanych przez SZ RP. Pracując ramię w ramię z partnerem strategicznym GDLS (General Dynamics Land Systems – przyp. red.), spółka będzie realizowała tzw. deprocessing” – zakomunikowała w mediach społecznościowych Polska Grupa Zbrojeniowa.

 

Chodzi o kontrolę technicznej sprawności pojazdów, które zostały przetransportowane drogą morską ze Stanów Zjednoczonych. Wymaga tego amerykańskie prawo. Cały proces zostanie przeprowadzony w centrum serwisowo-naprawczym dla Abramsów, które zostało utworzone w Wojskowych Zakładach Mechanicznych w Poznaniu. W czerwcu tego roku PGZ podpisała z General Dynamics Land Systems – producentem Abramsów – umowę w sprawie utworzenia takiego centrum. A trzy miesiące później poznańskie zakłady motoryzacyjne zawarły z amerykańskim koncernem porozumienie dotyczące weryfikacji sprawności 116 czołgów M1A1FEP, które otrzyma Wojsko Polskie.

W ramach całej procedury inżynierowie sprawdzą kluczowe podzespoły pojazdów, które mogły zostać uszkodzone w wyniku niekorzystnych morskich warunków klimatycznych. Szczególną uwagę zwrócą na wszelkiego typu systemy elektroniczne oraz części, do których działania niezbędny jest smar – w wyniku działania morskiej wody mógł on utracić swoje właściwości. Wymienione zostaną również wszelkiego typu płyny niezbędne do eksploatacji.

Zgodnie z programem modernizacyjnym Sił Zbrojnych RP w najbliższych latach wojsko zostanie wzmocnione ponad 360 amerykańskimi czołgami Abrams – w dwóch wersjach M1A2SEPv3 i M1A1FEP. Armia dostanie także kilkadziesiąt przeznaczonych dla nich wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PGZ S.A.

dodaj komentarz

komentarze


Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Satelita MikroSAR nadaje
Obywatele chcą być wGotowości
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Nowe zdolności sił zbrojnych
Zawiszacy przywitali pierwsze Borsuki
Nowe zasady dla kobiet w armii
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Dzień wart stu lat
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Orka na kursie
W krainie Świętego Mikołaja
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Don’t Get Hacked
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
Niebo pod osłoną
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Militarne Schengen
Czas na polskie Borsuki
Gdy ucichnie artyleria
Zawiszacy przywitali Borsuki
Mundurowi z benefitami
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Artylerzyści mają moc!
Przygotowani znaczy bezpieczni
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Kalorie to nie wszystko
Najdłuższa noc
Jaśminowe szkolenia na AWL-u
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Holenderska misja na polskim niebie
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Wojsko ma swojego satelitę!
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Nie panikuj. Działaj. Bądź w gotowości
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Combat 56 u terytorialsów
Wojskowa łączność w Kosmosie
Pancerniacy jadą na misję
Polski „Wiking” dla Danii
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Plan na WAM
Komplet medali wojskowych na ringu
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Szwedzi w pętli
Smak służby

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO