moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rusza serwis polskich Abramsów

W poznańskich Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych kontrolę i serwis przejdzie pierwsza partia czołgów Abrams M1A1FEP oraz wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules. Inżynierowie sprawdzą kluczowe podzespoły oraz systemy szczególnie narażone na uszkodzenie w wyniku niekorzystnych warunków klimatycznych, np. morskich. Sprzęt był bowiem transportowany przez ocean.

Na początku tego roku wojsko zamówiło 116 Abramsów w wersji M1A1 z zasobów US Armed Forces oraz przeznaczone dla nich wozy zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules. Pierwsze egzemplarze uzbrojenia dotarły do Polski latem. O sprawność czołgów oraz pojazdów technicznych ma dbać polska zbrojeniówka. W spółkach Polskiej Grupy Zbrojeniowej, a przede wszystkim w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych z Poznania, będą odbywać się bieżące naprawy i serwis Abramsów oraz Herkulesów. Pierwsze ruszają lada moment. „Do Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych w Poznaniu został skierowany pierwszy transport czołgów Abrams w wersji M1A1FEP oraz wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 pozyskanych przez SZ RP. Pracując ramię w ramię z partnerem strategicznym GDLS (General Dynamics Land Systems – przyp. red.), spółka będzie realizowała tzw. deprocessing” – zakomunikowała w mediach społecznościowych Polska Grupa Zbrojeniowa.

 

Chodzi o kontrolę technicznej sprawności pojazdów, które zostały przetransportowane drogą morską ze Stanów Zjednoczonych. Wymaga tego amerykańskie prawo. Cały proces zostanie przeprowadzony w centrum serwisowo-naprawczym dla Abramsów, które zostało utworzone w Wojskowych Zakładach Mechanicznych w Poznaniu. W czerwcu tego roku PGZ podpisała z General Dynamics Land Systems – producentem Abramsów – umowę w sprawie utworzenia takiego centrum. A trzy miesiące później poznańskie zakłady motoryzacyjne zawarły z amerykańskim koncernem porozumienie dotyczące weryfikacji sprawności 116 czołgów M1A1FEP, które otrzyma Wojsko Polskie.

W ramach całej procedury inżynierowie sprawdzą kluczowe podzespoły pojazdów, które mogły zostać uszkodzone w wyniku niekorzystnych morskich warunków klimatycznych. Szczególną uwagę zwrócą na wszelkiego typu systemy elektroniczne oraz części, do których działania niezbędny jest smar – w wyniku działania morskiej wody mógł on utracić swoje właściwości. Wymienione zostaną również wszelkiego typu płyny niezbędne do eksploatacji.

Zgodnie z programem modernizacyjnym Sił Zbrojnych RP w najbliższych latach wojsko zostanie wzmocnione ponad 360 amerykańskimi czołgami Abrams – w dwóch wersjach M1A2SEPv3 i M1A1FEP. Armia dostanie także kilkadziesiąt przeznaczonych dla nich wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PGZ S.A.

dodaj komentarz

komentarze


Od akademii do uniwersytetu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
„Żelazny Obrońca” na wschodniej flance
Wojskowe wsparcie z Holandii
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
„Road Runner” w Libanie
W przyszłym roku niemieccy żołnierze także w Poznaniu
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Polskie drony dla wojska
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Nocne ataki na Ukrainę
(Nie) wysoka cena użycia dronów-wabików
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Flytrap, czyli młot na drony
Nowe K2 i K9 już w Polsce
Nowe ustalenia o obronie Westerplatte
Strzelanina w bazie US Army
Wojskowi szachiści z medalem NATO
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Korpus w Szczecinie ma nową strukturę
Z najlepszymi na planszy
Nowe Kraby na Śląsku
Ofiary zbrodni katyńskiej spoczną w Katedrze Polowej
Program Pilica+ przyspiesza
Norwegowie budują na polskim poligonie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Gwiazdy nad Radomiem: Orliki, Red Arrows, Zeus…
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Pies asystujący u boku weterana
Świetne występy polskich żołnierzy
Beret „na rekinka” lub koguta
Hekatomba na Woli
Zwycięska batalia o stolicę
Warszawo, do broni!
Orlik na Alfę
Wsparcie dla Husarza
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Brytyjczycy żegnają Malbork
Cisza przed wojną
Służby badają wybuch pod Łukowem
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Uszyte na miarę
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kierunek na ochronę ludności i obronę cywilną!
Znamy program Air Show – sprawdźcie, co się będzie działo w Radomiu
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Atak na polskiego żołnierza
Samolot dobry do „fikołków”
Szpital przyjazny dla żołnierzy
Bohaterowie 15 sierpnia wyróżnieni
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Jak zostać kapralem rezerwy
Terytorialsi i czarna taktyka
Polscy piloci trenują już na symulatorach FA-50
Inwestycja w rozwój narodowych zdolności
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO