moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rusza serwis polskich Abramsów

W poznańskich Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych kontrolę i serwis przejdzie pierwsza partia czołgów Abrams M1A1FEP oraz wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules. Inżynierowie sprawdzą kluczowe podzespoły oraz systemy szczególnie narażone na uszkodzenie w wyniku niekorzystnych warunków klimatycznych, np. morskich. Sprzęt był bowiem transportowany przez ocean.

Na początku tego roku wojsko zamówiło 116 Abramsów w wersji M1A1 z zasobów US Armed Forces oraz przeznaczone dla nich wozy zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules. Pierwsze egzemplarze uzbrojenia dotarły do Polski latem. O sprawność czołgów oraz pojazdów technicznych ma dbać polska zbrojeniówka. W spółkach Polskiej Grupy Zbrojeniowej, a przede wszystkim w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych z Poznania, będą odbywać się bieżące naprawy i serwis Abramsów oraz Herkulesów. Pierwsze ruszają lada moment. „Do Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych w Poznaniu został skierowany pierwszy transport czołgów Abrams w wersji M1A1FEP oraz wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 pozyskanych przez SZ RP. Pracując ramię w ramię z partnerem strategicznym GDLS (General Dynamics Land Systems – przyp. red.), spółka będzie realizowała tzw. deprocessing” – zakomunikowała w mediach społecznościowych Polska Grupa Zbrojeniowa.

 

REKLAMA

Chodzi o kontrolę technicznej sprawności pojazdów, które zostały przetransportowane drogą morską ze Stanów Zjednoczonych. Wymaga tego amerykańskie prawo. Cały proces zostanie przeprowadzony w centrum serwisowo-naprawczym dla Abramsów, które zostało utworzone w Wojskowych Zakładach Mechanicznych w Poznaniu. W czerwcu tego roku PGZ podpisała z General Dynamics Land Systems – producentem Abramsów – umowę w sprawie utworzenia takiego centrum. A trzy miesiące później poznańskie zakłady motoryzacyjne zawarły z amerykańskim koncernem porozumienie dotyczące weryfikacji sprawności 116 czołgów M1A1FEP, które otrzyma Wojsko Polskie.

W ramach całej procedury inżynierowie sprawdzą kluczowe podzespoły pojazdów, które mogły zostać uszkodzone w wyniku niekorzystnych morskich warunków klimatycznych. Szczególną uwagę zwrócą na wszelkiego typu systemy elektroniczne oraz części, do których działania niezbędny jest smar – w wyniku działania morskiej wody mógł on utracić swoje właściwości. Wymienione zostaną również wszelkiego typu płyny niezbędne do eksploatacji.

Zgodnie z programem modernizacyjnym Sił Zbrojnych RP w najbliższych latach wojsko zostanie wzmocnione ponad 360 amerykańskimi czołgami Abrams – w dwóch wersjach M1A2SEPv3 i M1A1FEP. Armia dostanie także kilkadziesiąt przeznaczonych dla nich wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PGZ S.A.

dodaj komentarz

komentarze


Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
 
Pływacy i maratończycy na medal
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Więcej hełmów dla żołnierzy
Układ nerwowy Mieczników
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
„Pierwsza Drużyna” na start
Serwis K9 w Polsce
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
Bohater odtrącony
Ameryka daje wsparcie
Wiosenna burza nad Estonią
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Gry wojenne w szkoleniu
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Uwaga, transformacja!
Zmiany w dodatkach stażowych
Armia Andersa w operacji „Honker”
Formoza: tu nie ma ludzi z przypadku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sztuka ochrony zabytków
NATO na północnym szlaku
Wioślarze i triatlonistka na podium
Desant pod osłoną nocy
W obronie wschodniej flanki NATO
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Husarz na straży nieba
NATO on Northern Track
Test współpracy dla bezpieczeństwa
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Wojna w świętym mieście, epilog
Polki pobiegły po srebro!
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Premier odwiedził WZZ Podlasie
Skrzydła IT dla cyberwojsk
„Wielka droga” dostępna online
Pierwsi na oceanie
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Pierwszy polski technik AH-64
Trening szturmanów w warunkach miejskich
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wojna w świętym mieście, część trzecia
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Dyskomfort? Raczej satysfakcja
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wyszkolenie sprawdzą w boju
Pytania o europejską tarczę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO