moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rusza serwis polskich Abramsów

W poznańskich Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych kontrolę i serwis przejdzie pierwsza partia czołgów Abrams M1A1FEP oraz wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules. Inżynierowie sprawdzą kluczowe podzespoły oraz systemy szczególnie narażone na uszkodzenie w wyniku niekorzystnych warunków klimatycznych, np. morskich. Sprzęt był bowiem transportowany przez ocean.

Na początku tego roku wojsko zamówiło 116 Abramsów w wersji M1A1 z zasobów US Armed Forces oraz przeznaczone dla nich wozy zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules. Pierwsze egzemplarze uzbrojenia dotarły do Polski latem. O sprawność czołgów oraz pojazdów technicznych ma dbać polska zbrojeniówka. W spółkach Polskiej Grupy Zbrojeniowej, a przede wszystkim w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych z Poznania, będą odbywać się bieżące naprawy i serwis Abramsów oraz Herkulesów. Pierwsze ruszają lada moment. „Do Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych w Poznaniu został skierowany pierwszy transport czołgów Abrams w wersji M1A1FEP oraz wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 pozyskanych przez SZ RP. Pracując ramię w ramię z partnerem strategicznym GDLS (General Dynamics Land Systems – przyp. red.), spółka będzie realizowała tzw. deprocessing” – zakomunikowała w mediach społecznościowych Polska Grupa Zbrojeniowa.

 

Chodzi o kontrolę technicznej sprawności pojazdów, które zostały przetransportowane drogą morską ze Stanów Zjednoczonych. Wymaga tego amerykańskie prawo. Cały proces zostanie przeprowadzony w centrum serwisowo-naprawczym dla Abramsów, które zostało utworzone w Wojskowych Zakładach Mechanicznych w Poznaniu. W czerwcu tego roku PGZ podpisała z General Dynamics Land Systems – producentem Abramsów – umowę w sprawie utworzenia takiego centrum. A trzy miesiące później poznańskie zakłady motoryzacyjne zawarły z amerykańskim koncernem porozumienie dotyczące weryfikacji sprawności 116 czołgów M1A1FEP, które otrzyma Wojsko Polskie.

W ramach całej procedury inżynierowie sprawdzą kluczowe podzespoły pojazdów, które mogły zostać uszkodzone w wyniku niekorzystnych morskich warunków klimatycznych. Szczególną uwagę zwrócą na wszelkiego typu systemy elektroniczne oraz części, do których działania niezbędny jest smar – w wyniku działania morskiej wody mógł on utracić swoje właściwości. Wymienione zostaną również wszelkiego typu płyny niezbędne do eksploatacji.

Zgodnie z programem modernizacyjnym Sił Zbrojnych RP w najbliższych latach wojsko zostanie wzmocnione ponad 360 amerykańskimi czołgami Abrams – w dwóch wersjach M1A2SEPv3 i M1A1FEP. Armia dostanie także kilkadziesiąt przeznaczonych dla nich wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PGZ S.A.

dodaj komentarz

komentarze


Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Piątka z czwartego wozu
Dzień wart stu lat
Wojsko ma swojego satelitę!
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Wojsko z nowym programem rozwoju
W hołdzie poległym
Dziękujemy za waszą świąteczną służbę
Gala Boksu na Bemowie
Marynarz uratował turystkę w Tatrach
Gdy ucichnie artyleria
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Sojusznicza obrona
Misja na rzecz zdrowia
Bałtycki sojusz z Orką w tle
„Burza” nabiera kształtów
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Przygotowani na każdy scenariusz
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
Najdłuższa noc
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Snowboardzistka i pływacy na medal
Pancerniacy jadą na misję
Wielkopolanie powstali przeciw Niemcom
Plan na WAM
Symbol polsko-rumuńskiego braterstwa broni
Na tronie mistrza bez zmian
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Combat 56 u terytorialsów
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Niebo pod osłoną
Mundurowi z benefitami
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Paczka dla bohatera już w drodze!
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Polski Rosomak dalej w produkcji
Nowa ręka dla weterana
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Kto zostanie Asem Sportu?
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Noc na „pasku”
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
The Taste of Military Service
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Prezydent złożył życzenia żołnierzom
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Przełomowy czas dla WZL-2
Odpalili K9 Thunder
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Panczeniści na podium w Hamar
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Koniec bezkarności floty cieni?
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Historyczna „Wisła”
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Ciepły dom dla bohaterki od żołnierzy WOT z Małopolski
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Drony na wagę złota
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Szukali zaginionych w skażonej strefie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO