moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Więcej Herculesów dla Abramsów

„Agencja Uzbrojenia podpisała umowę na dostawę dodatkowego zabezpieczenia logistycznego czołgów M1A1 i M1A2 – w tym w zakresie wozów zabezpieczenia technicznego Hercules i warsztatów obsługowych” – poinformował w mediach społecznościowych wiceminister obrony narodowej Paweł Bejda. M88A2 Hercules to obecnie najpotężniejsze tego typu pojazdy w polskim wojsku.

Umowa zawarta dziś przez Agencję Uzbrojenia opiewa na kwotę ok. 100 mln dolarów i dotyczy dostawy jedenastu wozów zabezpieczenia technicznego (WZT) M88A2 Hercules oraz kilkunastu warsztatów naprawy uzbrojenia i obsługi pojazdowej. Sprzęt ma trafić do polskich żołnierzy do 2029 roku.

M88A2 Hercules produkowany przez amerykańską firmą BAE System Inc. to dosłownie „system podnoszenia i ekstrakcji ciężkiego sprzętu bojowego” (Heavy Equipment Recovery Combat Utility Lifting Extraction System). Pojazd gąsienicowy waży ponad 63 tony, ma 8,5 m długości, 3,6 m szerokości i jest wysoki na 3,12 m. Jako jedyny wóz zabezpieczenia technicznego eksploatowany przez polskich żołnierzy jest w stanie ewakuować z pola walki najcięższe czołgi (70 ton), w tym Abramsy M1A2 SEPv3. M88A2 Hercules jest napędzany silnikiem Motor Continental AVDS-1790-8CR o mocy 1050 KM. Ma 35-tonowy wysięgnik, główną wyciągarkę o stałym uciągu (70 ton) oraz pomocniczą (3 tony). Pojazd przewozi trzyosobową załogę: dowódcę, operatora i mechanika. Ponadto dysponuje przestrzenią dla czterech żołnierzy z zabezpieczanego pojazdu.

REKLAMA

Pierwsze amerykańskie WZT dla Abramsów dotarły do Polski w 2022 roku na mocy umowy z tego samego roku. Zamówienie o wartości 4,75 mld dolarów dotyczyło 250 czołgów M1A2 SEPv3 Abrams, 26 wozów M88A2 Hercules, 17 mostów towarzyszących M1074 Joint Assault Bridge, pakietów szkoleniowych i logistycznych oraz zapasu amunicji. Ma ono być realizowane do końca 2026 roku. Kolejne Herculesy zostały zamówione w 2023 roku. Po realizacji najnowszej umowy polskie wojsko ma dysponować 49 wozami M88A2.

Co ważne, w kwietniu 2025 roku Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania podpisały z producentem Herculesów umowę, na mocy której poznańscy inżynierowie nie będą już zajmowali się wyłącznie bieżącym serwisem i naprawami tych wozów. Umowa licencyjna i przekazanie know-how pozwala WZMotowi modyfikować i ulepszać polskie M88A2.

Jakub Zagalski

autor zdjęć: 18 DZ

dodaj komentarz

komentarze


Komplet medali wojskowych na ringu
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Zwrot na Bałtyk
Militarne Schengen
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
W krainie Świętego Mikołaja
Marynarze podjęli wyzwanie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
Nowe zasady dla kobiet w armii
Razem na ratunek
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Wojsko na Horyzoncie
Kapral Bartnik mistrzem świata
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Polski „Wiking” dla Danii
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Niebo pod osłoną
Gdy ucichnie artyleria
Bezzałogowy nurek
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Pociski rakietowe dla Husarzy
Więcej Herculesów dla Abramsów
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Orka po szwedzku
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Formoza – 50 lat morskich komandosów
The Darker, the Better
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Udany start Peruna
Okręt skrojony na Bałtyk
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Ogień z Leopardów na Łotwie
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Wojskowy bus do szczęścia
Pilica w linii
Nowe Kraby w Sulechowie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Początek „Ratownika”
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Krajowa produkcja amunicji
Obywatele chcą być #wGotowości
Zwalczyć strach, rozwiać mity
AW149 made in Poland
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Mundurowi z benefitami
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
„Horyzont” przeciw dywersji
Dzień wart stu lat
Pancerniacy jadą na misję
Plan na WAM

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO