moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Najnowsze Abramsy dla polskiej armii

Pierwsze czołgi wersji M1A2SEPv3 Abrams są już w Polsce – poinformował w mediach społecznościowych wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz. Rozładunek 28 czołgów nastąpił w porcie w Gdyni, skąd wozy wyruszą w dalszą drogę, by wkrótce przejść specjalistyczny przegląd. To pierwsza partia Abramsów w najnowszej wersji. Wojsko zamówiło ich 250.

18 stycznia dokonano rozładunku pierwszego transportu czołgów M1A2SEPv3 Abrams – poinformowała Agencja Uzbrojenia. Kolejny przystanek dla 28 maszyn znajduje się w Poznaniu, gdzie w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych czołgi przejdą tzw. deprocessing. Jest to wymagany przez producenta poszerzony przegląd wykonywany po długotrwałym transporcie morskim. Specjaliści z WZM, gdzie od lutego 2024 roku działa Regionalne Centrum Kompetencyjne do obsługi czołgów Abrams, sprawdzą kluczowe podzespoły pojazdów, które mogły zostać uszkodzone w wyniku niekorzystnych morskich warunków klimatycznych.

Jak przypomniał w mediach społecznościowych wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz, 28 czołgów M1A2SEPv3 Abrams to pierwsza partia z 250 egzemplarzy kupionych przez Polskę. Ministerstwo Obrony Narodowej zamówiło je w 2022 roku. Oprócz czołgów umowa dotyczyła także dostarczenia Siłom Zbrojnym RP 26 wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules, 17 mostów towarzyszących M1074 Joint Assault Bridge, szkoleniowych pakietów, logistycznych oraz zapasu amunicji. Umowa opiewała na około 4,75 mld dolarów netto.

Kolejne dostawy Abramsów będą docierać do Polski sukcesywnie do 2026 roku. Przypomnijmy, że w czerwcu 2024 roku zakończył się proces zaopatrywania SZ RP w starszą wersję czołgów – M1A1. Od czasu podpisania umowy w styczniu 2023 roku do Polski dostarczono 116 sztuk M1A1, wozy zabezpieczenia technicznego, wozy dowodzenia, warsztaty na podwoziu HMMWV itd.

M1A2 SEPv3 (System Enhancement Package – pakiet ulepszeń systemu) to najnowsza wersja amerykańskiego czołgu podstawowego Abrams produkowanego przez koncern General Dynamics Land Systems. Głównym uzbrojeniem czołgu jest gładkolufowa armata M256 kalibru 120 mm, która została dostosowana do najnowszych rodzajów amunicji, m.in. programowalnej. Abrams w tej wersji został wyposażony w zaawansowany system kierowania ogniem oraz uzbrojenie pomocnicze w postaci zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia CROWS z wielkokalibrowym karabinem maszynowym kalibru 12,7 mm oraz dwóch karabinów maszynowych kalibru 7,62 mm.

Duża odporność balistyczna i przeciwminowa zapewniają czteroosobowej załodze najwyższy poziom ochrony. Jednostkę napędową stanowi silnik turbowałowy Honeywell AGT1500 TIGER (moc: 1500 KM), dzięki któremu M1A2 osiąga dużą prędkość maksymalną oraz może poruszać się w każdym terenie. Najnowsza wersja została wyposażona dodatkowo w pomocniczą jednostkę napędową (APU). Masa bojowa M1A2 SEP v3 Abrams wynosi około 65–70 t (w zależności od zastosowanych rozwiązań).

Jakub Zagalski

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze


Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
„Zamek” pozostał bezpieczny
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Ogień z Leopardów na Łotwie
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Kaman – domknięcie historii
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Mundurowi z benefitami
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Mity i manipulacje
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
My, jedna armia
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Pięściarska uczta w Suwałkach
„Road Runner” w Libanie
Dzień wart stu lat
Standardy NATO w Siedlcach
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Czy to już wojna?
Dodatkowe zapory
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polski „Wiking” dla Danii
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Marynarze podjęli wyzwanie
Torpeda w celu
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Sukces Polaka w biegu z marines
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Dywersja na kolei. Są dowody
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Im ciemniej, tym lepiej
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Is It Already War?
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Gdy ucichnie artyleria
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kosmiczna wystawa
Ułani szturmowali okopy
Awanse w dniu narodowego święta
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Wojskowy bus do szczęścia
Plan na WAM
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO