moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu

Amerykańskie wozy zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules już nie będą wyłącznie naprawiane i serwisowane w poznańskich Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych SA. Na mocy podpisanej 10 kwietnia umowy z producentem pojazdów – firmą BAE Systems Inc. inżynierowie z WZMot będą mogli również je modyfikować i ulepszać zgodnie z potrzebami Wojska Polskiego.

Żołnierze z 1 Batalionu Inżynieryjnego za pomocą M88A2 Herculesa wyciągają z błota drugi wóz M88A2 Hercules. 

Wozy zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules to obecnie najpotężniejsze w Wojsku Polskim pojazdy przeznaczone do naprawy uszkodzonych lub niesprawnych czołgów, które uległy awarii. Mająca nieco ponad 63 t konstrukcja o długości ponad 8,5 m, szerokości wynoszącej 3,6 m i wysokości 3,12 m jako jedyna z tego typu maszyn użytkowanych przez polskich żołnierzy jest w stanie ewakuować z pola walki najcięższe czołgi – amerykańskie Abramsy M1A2Sepv3. Jest to możliwe dzięki silnikowi. Motor Continental AVDS-1790-8CR o mocy 1050 KM pozwala nie tylko rozpędzić wóz do prędkości maksymalnej 48 km/h, lecz przede wszystkim holować pojazdy o masie nawet powyżej 70 t.
Wojsko na mocy podpisanych kontraktów na zakup czołgów Abrams M1A1FEP oraz M1A2Sepv3 ma otrzymać w najbliższych latach 38 sztuk M88A2 Hercules.

 

W dniu 10 kwietnia Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania podpisały z producentem Herculesów – amerykańską firmą BAE System Inc. (częścią brytyjskiego koncernu BAE System) umowę, na mocy której poznańscy inżynierowie nie będą już zajmowali się wyłącznie bieżącym serwisem i naprawami tych wozów. Dzięki umowie licencyjnej i przekazaniu pakietu informacji (know-how) WZMot będą mogły w przyszłości również modyfikować i ulepszać M88A2.

Jak podkreślają przedstawiciele BAE System, to część strategii firmy zakładającej bliższe związanie się z polską zbrojeniówką. – Rozumiemy znaczenie współpracy z lokalnym przemysłem w krajach sojuszniczych. To interesujący przykład, jak możemy stworzyć odpowiadającą na potrzeby użytkownika regionalną sieć wsparcia poza kluczową bazą produkcyjną w Stanach Zjednoczonych – skomentował Dean Medland, wiceprezes BAE Systems ds. programów międzynarodowych oraz utrzymania floty.

Prezes WZMot Elżbieta Wawrzynkiewicz wskazała, że poznańska firma poza serwisem i naprawami, a także modyfikacjami zajmie się również produkcją części zamiennych do Herculesów. – Amerykanie, podobnie jak my, patrzą, które rozwiązanie jest sensowne, a które nie. Bezsensownych rzeczy przez ocean przewozić nie będą. Jednocześnie trwa proces audytowania przez wojsko spółek, także amerykańskich, którym można powierzyć produkcję niektórych kluczowych części – poinformowała Wawrzynkiewicz.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: US Army

dodaj komentarz

komentarze


Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Pięściarska uczta w Suwałkach
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
W wojsku orientują się najlepiej
Medale dla sojuszników z Niderlandów
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Sportowcy na poligonie
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Edukacja z bezpieczeństwa
Pomnik nieznanych bohaterów
Abolicja dla ochotników
Mity i manipulacje
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Standardy NATO w Siedlcach
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Bóbr na drodze Hannibala
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Wyrównać szanse
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Pamięć łączy pokolenia
Nowe zasady dla kobiet w armii
„JUR” dla terytorialsów
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
Niespokojny poranek pilotów
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Wellington „Zosia” znad Bremy
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Operacja NATO u brzegów Estonii
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Husarze bliżej Polski
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Koniec dzieciństwa
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
MID w nowej odsłonie
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Polski „Wiking” dla Danii
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Sukces Polaka w biegu z marines
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Kircholm 1605
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Żołnierze na trzecim stopniu podium
„Road Runner” w Libanie
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO