moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu

Amerykańskie wozy zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules już nie będą wyłącznie naprawiane i serwisowane w poznańskich Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych SA. Na mocy podpisanej 10 kwietnia umowy z producentem pojazdów – firmą BAE Systems Inc. inżynierowie z WZMot będą mogli również je modyfikować i ulepszać zgodnie z potrzebami Wojska Polskiego.

Żołnierze z 1 Batalionu Inżynieryjnego za pomocą M88A2 Herculesa wyciągają z błota drugi wóz M88A2 Hercules. 

Wozy zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules to obecnie najpotężniejsze w Wojsku Polskim pojazdy przeznaczone do naprawy uszkodzonych lub niesprawnych czołgów, które uległy awarii. Mająca nieco ponad 63 t konstrukcja o długości ponad 8,5 m, szerokości wynoszącej 3,6 m i wysokości 3,12 m jako jedyna z tego typu maszyn użytkowanych przez polskich żołnierzy jest w stanie ewakuować z pola walki najcięższe czołgi – amerykańskie Abramsy M1A2Sepv3. Jest to możliwe dzięki silnikowi. Motor Continental AVDS-1790-8CR o mocy 1050 KM pozwala nie tylko rozpędzić wóz do prędkości maksymalnej 48 km/h, lecz przede wszystkim holować pojazdy o masie nawet powyżej 70 t.
Wojsko na mocy podpisanych kontraktów na zakup czołgów Abrams M1A1FEP oraz M1A2Sepv3 ma otrzymać w najbliższych latach 38 sztuk M88A2 Hercules.

 

W dniu 10 kwietnia Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania podpisały z producentem Herculesów – amerykańską firmą BAE System Inc. (częścią brytyjskiego koncernu BAE System) umowę, na mocy której poznańscy inżynierowie nie będą już zajmowali się wyłącznie bieżącym serwisem i naprawami tych wozów. Dzięki umowie licencyjnej i przekazaniu pakietu informacji (know-how) WZMot będą mogły w przyszłości również modyfikować i ulepszać M88A2.

Jak podkreślają przedstawiciele BAE System, to część strategii firmy zakładającej bliższe związanie się z polską zbrojeniówką. – Rozumiemy znaczenie współpracy z lokalnym przemysłem w krajach sojuszniczych. To interesujący przykład, jak możemy stworzyć odpowiadającą na potrzeby użytkownika regionalną sieć wsparcia poza kluczową bazą produkcyjną w Stanach Zjednoczonych – skomentował Dean Medland, wiceprezes BAE Systems ds. programów międzynarodowych oraz utrzymania floty.

Prezes WZMot Elżbieta Wawrzynkiewicz wskazała, że poznańska firma poza serwisem i naprawami, a także modyfikacjami zajmie się również produkcją części zamiennych do Herculesów. – Amerykanie, podobnie jak my, patrzą, które rozwiązanie jest sensowne, a które nie. Bezsensownych rzeczy przez ocean przewozić nie będą. Jednocześnie trwa proces audytowania przez wojsko spółek, także amerykańskich, którym można powierzyć produkcję niektórych kluczowych części – poinformowała Wawrzynkiewicz.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: US Army

dodaj komentarz

komentarze


Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Kikimora o wielu twarzach
„Żelazny obrońca” wkracza w decydującą fazę
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Detect & Classify: satelity z AI
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Brytyjczycy żegnają Malbork
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wyczekiwane przyspieszenie
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Świetne występy polskich żołnierzy
„Pamięć o nim będzie szybować wysoko”
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Road Runner” w Libanie
Orlik na Alfę
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Gen. Nowak: Pilotom wolno mniej
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Startuje „Żelazny obrońca”
Czas nowych inwestycji
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Wielkie zbrojenia za Odrą
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Beret „na rekinka” lub koguta
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Finisz programu „Orlik”?
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Lepsza efektywność
Nocne ataki na Ukrainę
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
„Był twarzą sił powietrznych”
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Morski Drozd, czyli polski ekranoplan
StormRider na fali
Agencja Uzbrojenia na zakupach. Kieleckie targi to dopiero początek
Dwie agresje, dwie okupacje
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Salwa z wysokości
Statuetki dla tuzów biznesu
Zwycięska batalia o stolicę
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nasz Hercules
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Łódź na granicy
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Grot A3 w drodze do linii
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Piorun 2 coraz bliżej
Z najlepszymi na planszy
Spotkanie Trump-Nawrocki
Współpraca z Koreą ma wymiar strategiczny
Laury MSPO przyznane
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Towarzysze czołgów
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Hekatomba na Woli
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO