moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Morski Drozd, czyli polski ekranoplan

Wśród morskich systemów bezzałogowych, które można zobaczyć na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego, po raz pierwszy zaprezentowano bezzałogową platformę nawodno-powietrzną Drozd, która do działania wykorzystuje tzw. efekt przypowierzchniowy. To jedyny pokazany w Kielcach dron, który może operować na wodzie i w powietrzu. Skonstruowali go Polacy.

W odpowiedzi na napiętą sytuację polityczno-wojskową w rejonie Bałtyku ośrodki badawcze i firmy zbrojeniowe starają się opracować konstrukcje nawodnych i podwodnych bezzałogowców, które mogłyby stać się częścią systemów sił szybkiego reagowania na morzu.

Takim właśnie pojazdem jest bezzałogowa platforma nawodno-powietrzna będąca ekranoplanem, czyli dronem, który porusza się na bardzo niskiej wysokości nad powierzchnią wody, wykorzystując tzw. efekt przypowierzchniowy (jego skrzydła generują większą siłę nośną w bliskiej odległości od powierzchni, co pozwala osiągać dużą prędkość i znacznie zmniejsza zużycie paliwa). Prace nad Drozdem prowadzone są od 2023 roku przez konsorcjum Politechniki Gdańskiej (lider), Wojskowej Akademii Technicznej i Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych. Projekt ten realizowany jest w ramach programu finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

REKLAMA

W konstrukcji bezałogowca wykonanej z włókna węglowego można wyróżnić siedem modułów: napędowy, systemu sterowania, steru kierunku, steru wysokości, kadłub główny oraz moduły prawy i lewy wraz z wingletami. Wstępnie założono, że platforma będzie działać przy stanie morza poniżej 2 stopni w skali Beauforta, a docelowo także wtedy, gdy siła wiatru jest powyżej 3 stopni.

Jako że prace nad urządzeniem ciągle trwają, nie określono jeszcze ostatecznych parametrów taktyczno-technicznych Drozda. Z ujawnionych dotąd informacji wynika, że będzie on miał około 6 m długości i rozpiętości oraz masę własną w granicach 250–300 kg, a jego ładowność ma wynosić 50 kg. Docelowy silnik nie został jeszcze wybrany, ale oczekuje się, że powinien zapewnić maksymalną prędkość lotu 100 km/h. Drozd ma wykonywać loty na pułapie 3–5 m nad powierzchnią wody, a jego zasięg będzie wynosił od kilkunastu do kilkudziesięciu kilometrów.

Jakie ma wykonywać zadania? Według założeń ma wspierać logistycznie działania wojsk specjalnych na akwenach morskich. Jednocześnie po zamontowaniu wyposażenia specjalistycznego będzie mógł wykonywać misje rozpoznawcze we współpracy z innymi bezzałogowcami nawodnymi i powietrznymi.

Twórcy Drozda przewidują, że na zaczepach na skrzydłach będzie on mógł przenosić uzbrojenie, takie jak miniminy i miny-torpedy. Oznacza to zdolność do wykonywania misji bojowych. Aby ocenić jego możliwości, trzeba jednak poczekać na pierwsze testy bezzałogowca na morzu, które mają rozpocząć się wiosną 2026 roku.

Tadeusz Wróbel

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Brytyjczycy na wschodniej straży
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Bezzałogowy nurek
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Razem na ratunek
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
Plan na WAM
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Polski „Wiking” dla Danii
Warto być wGotowości
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Elementy Wisły testowane w USA
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Niebo pod osłoną
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Kapral Bartnik mistrzem świata
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Udany start Peruna
Wojsko na Horyzoncie
Militarne Schengen
Marynarze podjęli wyzwanie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Mundurowi z benefitami
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Dzień wart stu lat
„Horyzont” przeciw dywersji
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Krajowa produkcja amunicji
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
Obywatele chcą być #wGotowości
Żołnierze pomagają w akcji na torach
W gotowości, czyli cywile na poligony
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Pancerniacy jadą na misję
W krainie Świętego Mikołaja
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Drony w szkołach
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Gdy ucichnie artyleria
Komplet medali wojskowych na ringu
Ogień z Leopardów na Łotwie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
The Darker, the Better
Sukces Polaka w biegu z marines
Pilica w linii
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wojskowy bus do szczęścia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO