moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Lądowanie nie tylko po amerykańsku

Choć Morze Północne jest większe i głębsze, to okręt podwodny trudniej odnaleźć na Bałtyku – mówi kpt. pil. Mirosław Jaros, dowódca polskiego komponentu lotniczego, który brał udział w ćwiczeniach „Dynamic Mongoose”. Na wodach Morza Północnego polscy piloci lądowali na pokładzie niemieckiej korwety i symulowali ataki torpedowe.


Śmigłowiec SH-2G spędził w powietrzu 30 godzin, startowaliście i lądowaliście na pokładach dwóch fregat, mieliście kilka tak zwanych kontaktów z okrętem podwodnym. To był pracowity tydzień?

Kpt. pil. Mirosław Jaros: Na pewno. Ćwiczenia zostały poświęcone wyłącznie poszukiwaniu okrętów podwodnych, dlatego były dla nas wyjątkowo intensywne.

Na co dzień operowaliście z pokładu polskiej fregaty rakietowej ORP „Gen. T. Kościuszko”. Jak wyglądała współpraca?

W ćwiczeniach wziął udział cały zespół śmigłowców przeznaczonych do zwalczania okrętów podwodnych. Każdego dnia byliśmy w tak zwanym dwudziestominutowym alercie. W takim właśnie czasie musieliśmy poderwać z pokładu maszynę, kiedy przyszedł sygnał do startu. Wykonywaliśmy zadania zarówno w dzień, jak i w nocy. Ćwiczyliśmy codziennie, choć trochę przeszkadzała nam pogoda.

Współdziałaliście też z niemiecką korwetą FGS „Magdeburg”. Odbywa się to na innych zasadach niż w przypadku polskiego okrętu?

Jeśli chodzi o samo poszukiwanie i zwalczanie okrętów podwodnych, różnic nie ma. Tego typu operacje prowadzone są w oparciu o procedury NATO. Dzięki nim okręty i śmigłowce mogą z sobą sprawnie współdziałać bez względu na to, do którego z państw sojuszu należą. Różnice zaczynają się, gdy mówimy o lądowaniach. Na pokładzie ORP „Kościuszko” wykonujemy ten manewr „po amerykańsku”. Śmigłowiec zawisa nad lądowiskiem, a potem wolno się na nie opuszcza. Na niemieckich fregatach obowiązują nieco inne zasady. Maszyna podchodzi do pokładu z boku, zatrzymuje się na wysokości lądowiska, po czym przesuwa się nad nie i ląduje. Nie praktykujemy tego na co dzień, tym bardziej więc warto takie rzeczy ćwiczyć.


A co dokładnie kryje się pod terminem „kontakt z okrętem podwodnym”?

To moment, kiedy go wykryjemy i potwierdzimy jego obecność w danym akwenie. Okrętu podwodnego można poszukiwać na kilka sposób. W Norwegii robiliśmy to przy użyciu detektora anomalii magnetycznych (urządzenie wykrywa obecność okrętu poprzez rejestrację anomalii, które powoduje on w polu magnetycznym Ziemi – przyp. red.).

Czy poszukiwania okrętu podwodnego w Morzu Północnym i na Bałtyku różnią się od siebie?

Tak, różnice są spore. Bałtyk jest morzem stosunkowo płytkim, temperatura wody zmienia się w nim szybko, co z kolei ma wpływ na przenoszenie się dźwięku. Generalnie jest z tym gorzej niż na Morzu Północnym. W dodatku Morze Bałtyckie jako zbiornik zamknięty i w sumie niewielki absorbuje liczne odgłosy otoczenia. Choć Morze Północne jest większe i głębsze, paradoksalnie to właśnie na Bałtyku, ze względu na jego specyfikę, okręt podwodny trudniej odnaleźć.

Śmigłowiec SH-2G wrócił we wtorek do Polski na pokładzie ORP „Kościuszko”. Wkrótce fregata znów skieruje się do Norwegii, tym razem na manewry „Cold Response”. Czy wy także weźmiecie w nich udział?

W Norwegii będzie śmigłowiec SH-2G, ale już z inną załogą.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy, Piotr Leoniak

dodaj komentarz

komentarze


Radary, które widzą wszystko
Brytyjczycy żegnają Malbork
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Pancerna pięść
Lepsza efektywność
Orlik na Alfę
Zakupy według potrzeb
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Trenują przed „Zapadem ‘25”
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Dwie agresje, dwie okupacje
Tuga – postrach dronów
Baobab z miotaczem
Wielkie zbrojenia za Odrą
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Szczelna sieć dla Tarczy
„Był twarzą sił powietrznych”
Towarzysze czołgów
Pilica+ coraz bliżej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czas nowych inwestycji
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Hekatomba na Woli
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Najmłodszy w rodzinie
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Startuje „Żelazny obrońca”
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Na motocyklach śladami historii
Z najlepszymi na planszy
Norwegowie budują na polskim poligonie
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
„Road Runner” w Libanie
Duże osiągnięcie polskich skoczków
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Drony w ofensywie
Wyczekiwane przyspieszenie
Niemiecki plan zniszczenia Polski
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Huta Stalowa Wola na MSPO
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Nocne ataki na Ukrainę
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Zwycięska batalia o stolicę
Nietypowa premiera targowa
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Świetne występy polskich żołnierzy
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Drones on the Offensive
Beret „na rekinka” lub koguta
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Inowrocławscy saperzy z misją na południu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO