moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Saperzy na Odrze

Kuter ostrożnie podpływa do tzw. wstęgi pojedynczej, odcinka mostu pontonowego. Żołnierze przymocowują kuter do wstęgi i ciągną ją w górę rzeki. Muszą tak manewrować maszyną, aby precyzyjnie wprowadzić ją w oś przeprawy. 34 żołnierzy uczy się we Wrocławiu, jak zostać operatorami kutrów holowniczych KH-200 oraz pływających transporterów samobieżnych.


Na kurs do Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych przyjechali żołnierze z jednostek inżynieryjnych z całej Polski. Czternastu z nich chce zdobyć uprawnienia operatorów kutrów, a 20 – to kandydaci na operatorów PTS-ów.

Trudne wodowanie

– Każdy kandydat na operatora kutra przechodzi 126 godzin intensywnego szkolenia. Blisko 80 godzin to zajęcia praktyczne zarówno na lądzie, jak i na wodzie – mówi Dariusz Dyląg, wykładowca cyklu technicznego.

Żołnierze podkreślają, że nie mają łatwego zadania. Zajęcia odbywają się w Ośrodku Szkolenia Wodnego na otwartym dla żeglugi odcinku Odry. Rzeka w tym miejscu ma 70 metrów szerokości i płynie z szybkością 0,5 metra na sekundę. Saperzy ćwiczą na 6 transporterach i 6 kutrach holowniczych. Mają miesiąc, by opanować ich obsługę. Żołnierze uczą się manewrowania dużą konstrukcją mostową, która waży blisko 20 ton, ma ponad 6 metrów szerokości i ponad 20 metrów długości. Poza tym muszą dobrze opanować podpływanie i podejmowanie na kuter tonącego.


Film: Bogusław Politowski / portal polska-zbrojna.pl

Bardzo ważną częścią szkolenia jest wodowanie, a potem wyciąganie kutra z wody. Ze względu na grząskie zazwyczaj brzegi rzek wymaga to od operatora dużej precyzji i współpracy całej załogi holownika. Żołnierze uczą się także, jak montować i konserwować układ hamulcowy przyczepy kutra, na której można go transportować.

Operator wie, jak naprawić gąsienicę

W tym samym czasie na terenie Ośrodka Szkolenia Wodnego szkolenie przechodzą przyszli operatorzy pływających transporterów samobieżnych. Żołnierze uczą się bezpiecznego wprowadzania transportera do wody, pływania nim oraz wyprowadzania z wody na ląd. Podzieleni na grupy ćwiczą wyciąganie maszyny w przypadku ugrzęźnięcia, ładowanie na transporter pojazdów, towarów i ludzi. Muszą nauczyć się także, jak przeprowadzić drobną naprawę w PTS-ie, np. uszkodzonej gąsienicy.


– Z doświadczenia wiemy, że miesiąc wystarczy, aby zdobyć niezbędną wiedzę i doświadczenie do samodzielnej obsługi sprzętu. Ale zanim przyznamy uprawnienia, kursant musi jeszcze zdać egzamin teoretyczny i praktyczny. Bywa, że niektórzy żołnierze wracają do swoich jednostek bez uprawnień – mówi kpt. Rafał Żurawik, wykładowca cyklu technicznego.

Kurs operatorów kutrów KH-200 odbywa się we wrocławskim Centrum raz w roku. Częściej, bo trzy razy w roku, przeprowadzane są kursy dla operatorów PTS-ów. Uprawnienia podczas nich zdobywa około 60 saperów. Dodatkowo, co roku uprawnienia operatorów zdobywa 50 elewów z Narodowych Sił Rezerwowych.

Kurs prowadzą instruktorzy z batalionu zabezpieczenia Centrum, którym dowodzi ppłk Zbigniew Łabuda.

W Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych żołnierze mogą szkolić się w 24 specjalnościach inżynieryjnych i 11 specjalnościach jednostek wojsk chemicznych. W ubiegłym roku podczas 144 kursów w Centrum przeszkolono blisko 3,5 tysiąca osób.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1403372340
Nie idzie tego jakoś taniej zrobić . Np : łodziami pontonowymi ? Mam wrażenie , że dużo paliwa , hałasu i roboty.
39-FF-C3-6D

Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Starcie pancerniaków
Pięściarska uczta w Suwałkach
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Wellington „Zosia” znad Bremy
Czy to już wojna?
Arteterapia dla weteranów
Plan na WAM
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
„Road Runner” w Libanie
Ku wiecznej pamięci
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Jesteśmy dziećmi wolności
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Polski „Wiking” dla Danii
Kaman – domknięcie historii
Abolicja dla ochotników
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
OPW budują świadomość obronną
Torpeda w celu
Im ciemniej, tym lepiej
Standardy NATO w Siedlcach
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Gdy ucichnie artyleria
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Dzień wart stu lat
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Nowe zasady dla kobiet w armii
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Awanse w dniu narodowego święta
Sukces Polaka w biegu z marines
Mity i manipulacje
Grecka walka z sabotażem
Zasiać strach w szeregach wroga
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Marynarze podjęli wyzwanie
Sportowcy na poligonie
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Mundurowi z benefitami
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Kosmiczna wystawa
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO