moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pierwsze śmigłowce szkolne dla Dęblina

Ważą po 420 kilogramów, mogą pokonać dystans 700 kilometrów lub stale przebywać w powietrzu przez ponad cztery godziny. Dwa śmigłowce szkolno-treningowe Guimbal Cabri G2 za dwa tygodnie trafią do Szkoły Orląt. Francuskie maszyny kosztowały ponad trzy miliony złotych.


Dwa szkolno-treningowe śmigłowce Guimbal Cabri G2 do 20 października ma dostarczyć do Dęblina zwycięzca przetargu – firma JB Investments. Za nowoczesne maszyny uczelnia zapłaciła 3 miliony 196 tysięcy złotych. W cenę zostały wliczone także części zapasowe, zestawy narzędzi i dokumentacja eksploatacyjna. W ramach umowy z uczelnią dostawca przeszkolił już dwóch pilotów instruktorów oraz dwóch mechaników.

Z jednosilnikowych Cabri G2 będą korzystać przede wszystkim podchorążowie Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych. Dotychczas nie mieli oni okazji trenować pilotażu na śmigłowcach lekkich. Loty odbywali na Diamondach z silnikami tłokowymi, a potem przesiadali się na śmigłowce SW-4 Puszczyk. Teraz ma się to zmienić. – W praktyce zanim zasiądą w Puszczykach, będą musieli wylatać około 50 godzin na śmigłowcach lekkich i zrobić licencję turystyczną – wyjaśnia ppłk pil. Maciej Wilczyński, kierownik Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego WSOSP. Po dostarczeniu śmigłowców do Dęblina rozpoczną się loty testowe i szkolenie instruktorów. W kabinach Cabri G2 pierwsi podchorążowie zasiądą w przyszłym roku.

Oficer przyznaje, że wykorzystanie w szkoleniu lekkich śmigłowców ma wiele zalet. – Po pierwsze pozwoli nam odciążyć śmigłowce SW-4 Puszczyk od treningu najprostszych elementów pilotażu. Po drugie kandydaci na wojskowych pilotów zdobędą więcej nalotu, a tym samym więcej doświadczenia. My z kolei na wcześniejszym niż dotąd etapie będziemy mogli ocenić ich predyspozycje do służby w powietrzu – dodaje ppłk Wilczyński. W praktyce poprzeczka w wojskowej edukacji przyszłych pilotów zostanie podniesiona.

Jaki jest jednosilnikowy śmigłowiec Cabri G2? O jego zaletach mówi dystrybutor. – Śmigłowce mają znakomite właściwości autorotacyjne, dzięki czemu są uznawane za jedne z najbezpieczniejszych na świecie. Idealnie nadają się do szkolenia pilotów, bo mają m.in. przestronną kabinę i duży wyświetlacz parametrów silnika – przekonuje Jan Borowski, prezes firmy JB Investments.


Nowoczesność śmigłowca chwalą sobie także nabywcy. – Testowali go nasi piloci. Podobało im się zastosowanie nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych, świetna awionika i możliwość wykonania lądowania autorotacyjnego w różnych konfiguracjach. Maszyna jest też bezpieczna dla obsługi, bo zamiast wirnika obrotowego zastosowano kryty wentylatorowy, który poprawia też sterowność śmigłowca – tłumaczy kierownik AOSL.

Dwumiejscowy Cabri G2 może bez przerwy przebywać w powietrzu ponad cztery godziny i pokonać 700 kilometrów. Wykorzystywany jest w szkoleniu pilotów w dziesięciu krajach na świecie, w tym w Niemczech, Szwajcarii, także w Australii czy Nowej Zelandii.

To pierwsze śmigłowce szkolno-treningowe, które trafią do uczelni w Dęblinie. Do dwóch maszyn dołączą wkrótce trzy kolejne. Jakie to będą maszyny, okaże się na początku listopada. Wtedy zostanie wyłoniony zwycięzca drugiego przetargu.

PG

autor zdjęć: Helicopteres Guimbal

dodaj komentarz

komentarze

~scoobydoopoznaN
1380891720
Bardzo mi się podoba, ile kosztuje, kupiłbym sobie dwa.
F9-66-6A-55

„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Niebo pod osłoną
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
The Taste of Military Service
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Formoza – 50 lat morskich komandosów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kto zostanie Asem Sportu?
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Seryjny Heron coraz bliżej
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Combat 56 u terytorialsów
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Służba w kadrze
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Gala Boksu na Bemowie
Wisła dopłynęła
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Pancerniacy jadą na misję
Polski Rosomak dalej w produkcji
Plan na WAM
Kolejne AW149 nadlatują
Wojsko ma swojego satelitę!
„Burza” nabiera kształtów
Odpalili K9 Thunder
Gdy ucichnie artyleria
Noc na „pasku”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Snowboardzistka i pływacy na medal
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Najdłuższa noc
Panczeniści na podium w Hamar
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Piątka z czwartego wozu
Astronauta w Szkole Orląt
Paczka dla bohatera już w drodze!
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Dzień wart stu lat
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Święto sportowców w mundurach
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Historyczna „Wisła”
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Mundurowi z benefitami
W hołdzie poległym

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO