moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pierwsze śmigłowce szkolne dla Dęblina

Ważą po 420 kilogramów, mogą pokonać dystans 700 kilometrów lub stale przebywać w powietrzu przez ponad cztery godziny. Dwa śmigłowce szkolno-treningowe Guimbal Cabri G2 za dwa tygodnie trafią do Szkoły Orląt. Francuskie maszyny kosztowały ponad trzy miliony złotych.


Dwa szkolno-treningowe śmigłowce Guimbal Cabri G2 do 20 października ma dostarczyć do Dęblina zwycięzca przetargu – firma JB Investments. Za nowoczesne maszyny uczelnia zapłaciła 3 miliony 196 tysięcy złotych. W cenę zostały wliczone także części zapasowe, zestawy narzędzi i dokumentacja eksploatacyjna. W ramach umowy z uczelnią dostawca przeszkolił już dwóch pilotów instruktorów oraz dwóch mechaników.

Z jednosilnikowych Cabri G2 będą korzystać przede wszystkim podchorążowie Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych. Dotychczas nie mieli oni okazji trenować pilotażu na śmigłowcach lekkich. Loty odbywali na Diamondach z silnikami tłokowymi, a potem przesiadali się na śmigłowce SW-4 Puszczyk. Teraz ma się to zmienić. – W praktyce zanim zasiądą w Puszczykach, będą musieli wylatać około 50 godzin na śmigłowcach lekkich i zrobić licencję turystyczną – wyjaśnia ppłk pil. Maciej Wilczyński, kierownik Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego WSOSP. Po dostarczeniu śmigłowców do Dęblina rozpoczną się loty testowe i szkolenie instruktorów. W kabinach Cabri G2 pierwsi podchorążowie zasiądą w przyszłym roku.

Oficer przyznaje, że wykorzystanie w szkoleniu lekkich śmigłowców ma wiele zalet. – Po pierwsze pozwoli nam odciążyć śmigłowce SW-4 Puszczyk od treningu najprostszych elementów pilotażu. Po drugie kandydaci na wojskowych pilotów zdobędą więcej nalotu, a tym samym więcej doświadczenia. My z kolei na wcześniejszym niż dotąd etapie będziemy mogli ocenić ich predyspozycje do służby w powietrzu – dodaje ppłk Wilczyński. W praktyce poprzeczka w wojskowej edukacji przyszłych pilotów zostanie podniesiona.

Jaki jest jednosilnikowy śmigłowiec Cabri G2? O jego zaletach mówi dystrybutor. – Śmigłowce mają znakomite właściwości autorotacyjne, dzięki czemu są uznawane za jedne z najbezpieczniejszych na świecie. Idealnie nadają się do szkolenia pilotów, bo mają m.in. przestronną kabinę i duży wyświetlacz parametrów silnika – przekonuje Jan Borowski, prezes firmy JB Investments.


Nowoczesność śmigłowca chwalą sobie także nabywcy. – Testowali go nasi piloci. Podobało im się zastosowanie nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych, świetna awionika i możliwość wykonania lądowania autorotacyjnego w różnych konfiguracjach. Maszyna jest też bezpieczna dla obsługi, bo zamiast wirnika obrotowego zastosowano kryty wentylatorowy, który poprawia też sterowność śmigłowca – tłumaczy kierownik AOSL.

Dwumiejscowy Cabri G2 może bez przerwy przebywać w powietrzu ponad cztery godziny i pokonać 700 kilometrów. Wykorzystywany jest w szkoleniu pilotów w dziesięciu krajach na świecie, w tym w Niemczech, Szwajcarii, także w Australii czy Nowej Zelandii.

To pierwsze śmigłowce szkolno-treningowe, które trafią do uczelni w Dęblinie. Do dwóch maszyn dołączą wkrótce trzy kolejne. Jakie to będą maszyny, okaże się na początku listopada. Wtedy zostanie wyłoniony zwycięzca drugiego przetargu.

PG

autor zdjęć: Helicopteres Guimbal

dodaj komentarz

komentarze

~scoobydoopoznaN
1380891720
Bardzo mi się podoba, ile kosztuje, kupiłbym sobie dwa.
F9-66-6A-55

Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Black Hawki nad Warszawą
Krok ku niezależności
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Czołgiści w ogniu
NATO – jesteśmy z Polską
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
W poszukiwaniu majora Serafina
Brytyjczycy na wschodniej straży
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Święto Wojsk Lądowych
Z najlepszymi na planszy
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Pożegnanie z Columbią
Brytyjczycy żegnają Malbork
Największy transport Abramsów w tym roku
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Husarz z polskim instruktorem
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Debiut polskich Patriotów
Wielkie zbrojenia za Odrą
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Rekompensaty na nowych zasadach
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Defendery skompletowane
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Cios w plecy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
17 września 1939. Nigdy więcej
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Orlik na Alfę
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Kurs dla najlepszych w SERE
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Dwie agresje, dwie okupacje
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
„Road Runner” w Libanie
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Hekatomba na Woli
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Zwycięska batalia o stolicę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO