moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pierwsze śmigłowce szkolne dla Dęblina

Ważą po 420 kilogramów, mogą pokonać dystans 700 kilometrów lub stale przebywać w powietrzu przez ponad cztery godziny. Dwa śmigłowce szkolno-treningowe Guimbal Cabri G2 za dwa tygodnie trafią do Szkoły Orląt. Francuskie maszyny kosztowały ponad trzy miliony złotych.


Dwa szkolno-treningowe śmigłowce Guimbal Cabri G2 do 20 października ma dostarczyć do Dęblina zwycięzca przetargu – firma JB Investments. Za nowoczesne maszyny uczelnia zapłaciła 3 miliony 196 tysięcy złotych. W cenę zostały wliczone także części zapasowe, zestawy narzędzi i dokumentacja eksploatacyjna. W ramach umowy z uczelnią dostawca przeszkolił już dwóch pilotów instruktorów oraz dwóch mechaników.

Z jednosilnikowych Cabri G2 będą korzystać przede wszystkim podchorążowie Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych. Dotychczas nie mieli oni okazji trenować pilotażu na śmigłowcach lekkich. Loty odbywali na Diamondach z silnikami tłokowymi, a potem przesiadali się na śmigłowce SW-4 Puszczyk. Teraz ma się to zmienić. – W praktyce zanim zasiądą w Puszczykach, będą musieli wylatać około 50 godzin na śmigłowcach lekkich i zrobić licencję turystyczną – wyjaśnia ppłk pil. Maciej Wilczyński, kierownik Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego WSOSP. Po dostarczeniu śmigłowców do Dęblina rozpoczną się loty testowe i szkolenie instruktorów. W kabinach Cabri G2 pierwsi podchorążowie zasiądą w przyszłym roku.

Oficer przyznaje, że wykorzystanie w szkoleniu lekkich śmigłowców ma wiele zalet. – Po pierwsze pozwoli nam odciążyć śmigłowce SW-4 Puszczyk od treningu najprostszych elementów pilotażu. Po drugie kandydaci na wojskowych pilotów zdobędą więcej nalotu, a tym samym więcej doświadczenia. My z kolei na wcześniejszym niż dotąd etapie będziemy mogli ocenić ich predyspozycje do służby w powietrzu – dodaje ppłk Wilczyński. W praktyce poprzeczka w wojskowej edukacji przyszłych pilotów zostanie podniesiona.

Jaki jest jednosilnikowy śmigłowiec Cabri G2? O jego zaletach mówi dystrybutor. – Śmigłowce mają znakomite właściwości autorotacyjne, dzięki czemu są uznawane za jedne z najbezpieczniejszych na świecie. Idealnie nadają się do szkolenia pilotów, bo mają m.in. przestronną kabinę i duży wyświetlacz parametrów silnika – przekonuje Jan Borowski, prezes firmy JB Investments.


Nowoczesność śmigłowca chwalą sobie także nabywcy. – Testowali go nasi piloci. Podobało im się zastosowanie nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych, świetna awionika i możliwość wykonania lądowania autorotacyjnego w różnych konfiguracjach. Maszyna jest też bezpieczna dla obsługi, bo zamiast wirnika obrotowego zastosowano kryty wentylatorowy, który poprawia też sterowność śmigłowca – tłumaczy kierownik AOSL.

Dwumiejscowy Cabri G2 może bez przerwy przebywać w powietrzu ponad cztery godziny i pokonać 700 kilometrów. Wykorzystywany jest w szkoleniu pilotów w dziesięciu krajach na świecie, w tym w Niemczech, Szwajcarii, także w Australii czy Nowej Zelandii.

To pierwsze śmigłowce szkolno-treningowe, które trafią do uczelni w Dęblinie. Do dwóch maszyn dołączą wkrótce trzy kolejne. Jakie to będą maszyny, okaże się na początku listopada. Wtedy zostanie wyłoniony zwycięzca drugiego przetargu.

PG

autor zdjęć: Helicopteres Guimbal

dodaj komentarz

komentarze

~scoobydoopoznaN
1380891720
Bardzo mi się podoba, ile kosztuje, kupiłbym sobie dwa.
F9-66-6A-55

Święto sportowców w mundurach
Niemieckie wsparcie z powietrza
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Amunicja od Grupy WB
Wszystkie Kormorany na wodzie
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Orka na kursie
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Artylerzyści mają moc!
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Wojsko ma swojego satelitę!
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Nowe Warmate dla wojska
Nowe zdolności sił zbrojnych
Kontrakt na ratowanie życia
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Zawiszacy przywitali Borsuki
Kalorie to nie wszystko
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Holenderska misja na polskim niebie
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Polski „Wiking” dla Danii
Dzień wart stu lat
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Jaśminowe szkolenia na AWL-u
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Gdy ucichnie artyleria
Szwedzi w pętli
Obywatele chcą być wGotowości
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Combat 56 u terytorialsów
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Pancerniacy jadą na misję
Wojskowa łączność w Kosmosie
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Satelita MikroSAR nadaje
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Zawiszacy przywitali pierwsze Borsuki
Mundurowi z benefitami
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Śnieżnik gotowy na Groty
Niebo pod osłoną
Militarne Schengen
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Najdłuższa noc
Plan na WAM
W ochronie granicy
Smak służby
Nowe zasady dla kobiet w armii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO