moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

1 BLTr ma nowy trenażer IFR

1 Baza Lotnictwa Transportowego pozyskała trenażer lotów IFR − urządzenie wspomagające trening pilotów śmigłowców W-3 Sokół, skonstruowane przez polską firmę Trinity Interactive.


Urządzenie to umożliwia naukę i trening lotów IFR, czyli wykonywanych zgodnie z przepisami, według wskazań przyrządów. Trenażer daje możliwość praktycznego wykonania lotu − od startu do lądowania. Podczas ćwiczeń pilot doskonali umiejętność określania swojej pozycji w przestrzeni powietrznej oraz procedurę do lądowania. Szkolący może wykorzystać wszystkie rodzaje urządzeń, które są używane przy podejściach precyzyjnych, takich jak: ILS1/DME², VOR³/DME, NDB4, ma również możliwość wykonania treningu lotów trasowych z wykorzystaniem pomocy radionawigacyjnych.

Urządzenie zbudowane jest na bazie komputera klasy PC oraz dwóch stanowisk: pilota instruktora i pilota ćwiczącego. Stanowisko instruktora wyposażone jest w monitor, klawiaturę i myszkę.

Oprogramowanie konfiguracyjne zintegrowane jest z bazą danych, w skład której wchodzi cyfrowa mapa obejmującą terytorium Polski z naniesionymi pozycjami różnego rodzaju obiektów (m.in. lotniska, pomoce radionawigacyjne, drogi lotnicze, punkty nawigacyjne). Pozwala to na obserwowanie pozycji symulowanego śmigłowca podczas wykonywania ćwiczenia, precyzyjne wyznaczenie jego pozycji początkowej, jak również w trakcie rozpoczęcia treningu.

Instruktor ustawia parametry wyjściowe lotu, takie jak: kurs, wysokość, prędkość lotu śmigłowca, jego położenie na terenie Polski oraz warunki atmosferyczne, takie jak prędkość i kierunek wiatru, ilość zachmurzenia i wysokość dolnej i górnej granicy chmur, jak również porę doby. Zmiana warunków atmosferycznych możliwa jest również w trakcie trwania ćwiczenia, co może także zdarzyć się w realnych warunkach.

Ćwiczący na swoim stanowisku ma do dyspozycji imitatory przyrządów sterowniczych śmigłowca oraz zestaw 4 monitorów. Na trzech z nich (o rozmiarze 40 cali) wyświetlany jest generowany komputerowo obraz otoczenia, symulujący widok z kabiny śmigłowca podczas lotu. Natomiast na 32-calowym monitorze dotykowym, umieszczonym bezpośrednio przed fotelem ćwiczącego, wyświetlany jest trójwymiarowy obraz tablicy przyrządów śmigłowca W-3 Sokół z możliwością przełączania pomiędzy poszczególnymi pulpitami, które są wykorzystywane m.in. do programowania urządzeń nawigacyjnych.

Pilot wykonujący lot ma do dyspozycji pełen zestaw przyrządów i urządzeń, jakie potrzebuje w czasie lotu i może na „na sucho" przetrenować cały lot pod nadzorem instruktora. Co więcej, instruktor może pełnić funkcję „kontrolera naziemnego" i w czasie „lotu" prowadzić korespondencję radiową.

Trenażer można wykorzystać jako stanowisko do treningu w zakresie MCC (Multi Crew Cooperation − współpraca w załodze wielosobowej); sprawdza to przygotowanie załogi przed realnym lotem i daje możliwość omówienia sposobu współpracy w czasie lotu, np. w minimalnych warunkach atmosferycznych.

Trenażer jest urządzeniem prostym, a jednocześnie w niezwykle skuteczny sposób może pomóc w przygotowaniu pilotów oraz załogi do wykonania lotu według wskazań przyrządów, zgodnie z przepisami IFR, eliminując błędy, jakie mogą się pojawić w prawdziwym locie.

Co więcej, dzięki swojej prostocie może być w przyszłości bazą do rozbudowy trenażera jako urządzenia treningowego nie tylko w wykonywaniu lotów IFR, ale także do treningu postępowania w sytuacjach awaryjnych, jakie mogą wystąpić w locie.

1. ILS Instrument Landing System system lądowania według wskazań przyrządów;
2. DME radioodległościomierz;
3. VOR - VHF Omni-directional Range radiolatarnia ogkierunkowa o bardzo wielkiej częstotliwości;
4. NDB - Non-directional Radio Beacon radiolatarnia bezkierunkowa.

Źródło: kapitan pilot Marek Guba

PZ

autor zdjęć: Arch. SP

dodaj komentarz

komentarze


Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
 
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Basen dla Rosomaka
Gdy zgasną światła
Tysiące dronów dla armii
Medycy dla „Tarczy Wschód”
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Wakacje? To czas na wojsko
Podniebny Pegaz
Więcej na mieszkanie za granicą
Wsparcie dla polskich Abramsów
Obierki z błotem
Bat na wrogów i niepokornych
Ustawa bliżej żołnierzy
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Misja PKW „Olimp” doceniona
Pierwsza misja Gripenów
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Polskie Pioruny dla Belgii
Historyczna umowa z Francją
Jak daleko do końca wojny?
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Koniec wojny, którego nie znamy
Pamięć o polskich bohaterach z Monte Cassino
MON: Polska nie wyśle wojsk na Ukrainę
Wiedza na trudne czasy
Gra o kapitulację
Żołnierz influencer?
Czołgi końca wojny
Każdego dnia trzeba podtrzymywać pamięć o naszej historii
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Nowy prezes PGZ-etu
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Na początek: musztra i obsługa broni
Nasi czołgiści najlepsi
Pilecki – mniej znane oblicze bohatera
Sojusznicy w obronie Europy, czyli „Defender ‘25”
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Wspólna wola obrony
Ukwiał z Gdańska
Pegaz nad Europą
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Wojskowe widowisko w Zakopanem
Sport kształtuje mentalność
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Biało-czerwona na Monte Cassino
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Na pomoc po katastrofie
Składy wysokiego ryzyka
Walka pod napięciem
Piorun – polska wizytówka
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Atak na masową skalę. Terytorialsi ćwiczyli z amerykańskimi żołnierzami
Gdy sekundy decydują o życiu
Święto zwiadowców
Ogień z nabrzeża
Bohater odtrącony
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Apache’e nadlatują
Pracowity dyżur Typhoonów
Władysław Kosiniak-Kamysz: Nasza strategia to strategia na rzecz pokoju
DriX – towarzysz okrętu
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Podchorążowie z AWL na podium w grach wojennych w Waszyngtonie!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nurkowie bojowi WS wyróżnieni
Long Range. Mamy nowych mistrzów Polski
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
AI w służbie MON-u
Polska dołącza do satelitarnej elity
Mamy pierwszych pilotów F-35
Pamiętamy o bohaterach spod Monte Cassino

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO