moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

DriX – towarzysz okrętu

Mierzy niespełna 8 m, ale wyposażeniem nie ustępuje okrętowi hydrograficznemu. Misje polegające na sondowaniu morskiego dna może prowadzić wspólnie z nim albo samodzielnie. Do tego jest odporny na kołysanie i potrafi pracować nieprzerwanie nawet przez dziesięć dni. Tak działa DriX, czyli autonomiczny pojazd nawodny z 3 Flotylli Okrętów w Gdyni.

DriX został kupiony cztery lata temu. Trafił do Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego. Obecnie korzysta z niego załoga okrętu ORP „Arctowski”. Pojazd służy do sondowania morskiego dna. Mierzy głębokość i rejestruje podwodne obiekty, które mogłyby utrudniać żeglugę. Zgromadzone przez niego dane trafiają do Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej, gdzie eksperci korzystają z nich przede wszystkim przy tworzeniu morskich map nawigacyjnych – zarówno papierowych, jak i elektronicznych. I jak podkreślają sami marynarze – są to dane najwyższej jakości.

 

REKLAMA

Pojazd ma niemal 8 m długości, waży 1380 kg i potrafi poruszać się z prędkością 14 w. Przy takim tempie jest w stanie pracować przez całą dobę. Ale jeśli obniżyć prędkość do ekonomicznych 4 w., dron może realizować misję nieprzerwanie nawet przez dziesięć dni.

DriX porusza się samodzielnie po wyznaczonej wcześniej trasie, jednak pozostający na pokładzie okrętu operator przez cały czas nadzoruje jego pracę. W razie potrzeby może przejąć nad nim kontrolę. Do lustrowania morskiej toni i dna pojazd wykorzystuje echosondę wielowiązkową. Posiada też własny miernik, który pozwala określić prędkość rozchodzenia się dźwięku w wodzie. To parametr kluczowy przy określaniu głębokości. Do tego dochodzą systemy AIS i LIDAR. Pierwszy pozwala na identyfikację jednostek pływających oraz pozyskanie parametrów ich ruchu po to, aby podczas misji uniknąć kolizji. Drugi sonduje obszar wokół DriX-a, wykrywając wszelkie przeszkody – choćby pławy czy sieci rybackie, które mogłyby utrudniać pracę urządzenia.

– Pojazd ze względu na swoje rozmiary może pracować na pełnym morzu, a pod pewnymi względami przewyższa nawet okręt. ORP „Arctowski” jest w stanie prowadzić pomiary do stanu morza trzy [w dziesięciostopniowej skali Douglasa – przyp. red.]. DriX pracuje przy stanie morza cztery–pięć – wyjaśnia kmdr ppor. Małgorzata Pająk, dowódca ORP „Arctowski”. Na korzyść pojazdu przemawia też posadowienie specjalistycznych urządzeń w nisko opuszczonej gondoli. Takie rozwiązanie sprawia, że ich praca nie jest zakłócana przez czynniki związane z ruchem drona.

DriX prowadzi pomiary na głębokości od pięciu do 200 m, a przy tym bardzo dokładnie określa pozycję podmorskich obiektów. – Pojazd zwykle realizuje własną misję w tym samym czasie co okręt. Porusza się równolegle do niego, przez co w stosunkowo krótkim czasie jesteśmy w stanie przesondować naprawdę rozległy akwen – zaznacza kmdr ppor. Pająk. Oczywiście DriX może też pracować niezależnie od okrętu. – Po zakończeniu misji dane z pojazdu są zgrywane i obrabiane. Zapis czyścimy z szumów i zakłóceń. To tzw. postprocessing. Potem przekazujemy je dalej – tłumaczy kmdr ppor. Pająk.

Pojazdy DriX produkuje francuska firma Exail. Różne wersje urządzeń są pomocne przy pracach hydrograficznych, ale też przy prowadzeniu rozpoznania.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Exail

dodaj komentarz

komentarze


Droga do zespołu bojowego GROM
 
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Wykuwanie interoperacyjności
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Umarł król, niech żyje król!
Odbudowa obrony cywilnej kraju
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Wschodnia flanka walczy w przeciwnikiem
Śmierć gorsza niż wszystkie
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
DNA GROM-u
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Lekcje na poligonie
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Podróż w ciemność
Nowy rozdział w historii Mesko
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Letni wypoczynek z MON-em
Gen. Sosabowski upamiętniony
Na RBN o jedności w kwestiach bezpieczeństwa
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Kolejni Polacy ewakuowani z Bliskiego Wschodu
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Ewakuacja Polaków z Izraela
Nie żyje żołnierz PKW Irak
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Wyższe stawki dla niezawodowych
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
„Baltops” także na lądzie
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Film o Feniksie i terytorialsach
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Apache’e z szachownicą
Misja PKW „Olimp” doceniona
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Nasi czołgiści najlepsi
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Dzień, który zmienił bieg wojny
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Podejrzane manewry na Bałtyku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO