moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pracowity dyżur Typhoonów

Stacjonujące w 22 Bazie Lotnictwa Taktycznego Typhoony sił powietrznych Wielkiej Brytanii musiały przez trzy dni z rzędu reagować na pojawienie się maszyn, które zbliżały się do przestrzeni powietrznej państw NATO, a ich piloci nie odpowiadali na próby nawiązania kontaktu. Samoloty zostały przechwycone i zidentyfikowane. Były to rosyjskie myśliwce i maszyny rozpoznawcze.

– Dziś stoimy razem na polskiej ziemi jako przyjaciele i sojusznicy z trzech zakątków kontynentu europejskiego z jednym prostym przesłaniem: Europa stoi na straży bezpieczeństwa europejskiego – mówił niedawno Vernon Coaker, wiceminister obrony Wielkiej Brytanii, podczas uroczystego rozpoczęcia misji Enhanced Air Policing. Od kilku tygodni w 22 Bazie Lotnictwa Taktycznego (22 BLT) w Malborku stacjonują kontyngenty z Wielkiej Brytanii i ze Szwecji. To w sumie 300 sojuszniczych żołnierzy i 12 myśliwców: sześć szwedzkich JAS 39 Gripen i sześć brytyjskich Eurofighter Typhoon, które strzegą przestrzeni powietrznej wschodniej flanki NATO.

 

W tygodniu poprzedzającym święta Wielkiejnocy to właśnie piloci RAF-u (Royal Air Force – Siły Powietrzne Wielkiej Brytanii) w ciągu trzech dni aż trzy razy musieli podrywać myśliwce, by przechwycić rosyjskie samoloty. Pierwszym był rozpoznawczy Ił-20 (oznaczenie kodowe NATO: Coot-A), który niebezpiecznie zbliżał się do przestrzeni państw bałtyckich od strony Królewca. Tego samego dnia para Typhoonów musiała zareagować na obecność dwóch wielozadaniowych myśliwców Su-30SM2 (Flanker-H).

Brytyjski Typhoon podczas przechwycenia rosyjskiego samolotu lecącego blisko przestrzeni powietrznej NATO nad Morzem Bałtyckim.

Trzecie przechwycenie nastąpiło w pobliżu przestrzeni powietrznej NATO nad Morzem Bałtyckim. Nieznanym samolotem okazał się ponownie rosyjski Ił-20, który nie odpowiadał na próby nawiązania łączności z myśliwcami RAF-u. Zazwyczaj w takich przypadkach Rosjanie mają również wyłączony transponder, który służy do identyfikowania i lokalizowania samolotu przez naziemne stacje radarowe i inne systemy kontroli ruchu lotniczego. Po przechwyceniu Ił-a Brytyjczycy podążali za nim, aby chronić cywilny ruch lotniczy odbywający się w pobliżu.

Załogi brytyjskich Typhoonów i szwedzkich Gripenów stacjonują i ćwiczą w Malborku. – Ich piloci wykonują wspólne loty treningowe, ale dyżury pełnią w parach narodowych – tłumaczy ppłk Jacek Goryszewski, rzecznik prasowy Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych. – Nie zdarza się, by jeden Typhoon pełnił dyżur z Gripenem – dodaje oficer.
Misja NATO Enhanced Air Policing (eAR) została ustanowiona w 2014 roku po aneksji Krymu przez Rosję. Jej celem jest demonstrowanie zbiorowej determinacji sojuszników oraz obronnego charakteru NATO. Ponadto odstraszanie Rosji od prób lub gróźb agresji wobec państw członkowskich Sojuszu.

Jakub Zagalski

autor zdjęć: RAF

dodaj komentarz

komentarze


Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Marynarze podjęli wyzwanie
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Mity i manipulacje
Koniec dzieciństwa
Męska sprawa: profilaktyka
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Abolicja dla ochotników
Szansa na nowe życie
Wellington „Zosia” znad Bremy
Sukces Polaka w biegu z marines
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Kolejny kontrakt Dezametu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Sportowcy na poligonie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Zasiać strach w szeregach wroga
Marynarze mają nowe motorówki
Husarze bliżej Polski
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Inwestycja w bezpieczeństwo
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Kircholm 1605
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Polski „Wiking” dla Danii
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Niespokojny poranek pilotów
Starcie pancerniaków
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Standardy NATO w Siedlcach
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Pomnik nieznanych bohaterów
Nowe zasady dla kobiet w armii
„Road Runner” w Libanie
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Odznaczenia za wzorową służbę
Pięściarska uczta w Suwałkach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO