moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pracowity dyżur Typhoonów

Stacjonujące w 22 Bazie Lotnictwa Taktycznego Typhoony sił powietrznych Wielkiej Brytanii musiały przez trzy dni z rzędu reagować na pojawienie się maszyn, które zbliżały się do przestrzeni powietrznej państw NATO, a ich piloci nie odpowiadali na próby nawiązania kontaktu. Samoloty zostały przechwycone i zidentyfikowane. Były to rosyjskie myśliwce i maszyny rozpoznawcze.

– Dziś stoimy razem na polskiej ziemi jako przyjaciele i sojusznicy z trzech zakątków kontynentu europejskiego z jednym prostym przesłaniem: Europa stoi na straży bezpieczeństwa europejskiego – mówił niedawno Vernon Coaker, wiceminister obrony Wielkiej Brytanii, podczas uroczystego rozpoczęcia misji Enhanced Air Policing. Od kilku tygodni w 22 Bazie Lotnictwa Taktycznego (22 BLT) w Malborku stacjonują kontyngenty z Wielkiej Brytanii i ze Szwecji. To w sumie 300 sojuszniczych żołnierzy i 12 myśliwców: sześć szwedzkich JAS 39 Gripen i sześć brytyjskich Eurofighter Typhoon, które strzegą przestrzeni powietrznej wschodniej flanki NATO.

 

W tygodniu poprzedzającym święta Wielkiejnocy to właśnie piloci RAF-u (Royal Air Force – Siły Powietrzne Wielkiej Brytanii) w ciągu trzech dni aż trzy razy musieli podrywać myśliwce, by przechwycić rosyjskie samoloty. Pierwszym był rozpoznawczy Ił-20 (oznaczenie kodowe NATO: Coot-A), który niebezpiecznie zbliżał się do przestrzeni państw bałtyckich od strony Królewca. Tego samego dnia para Typhoonów musiała zareagować na obecność dwóch wielozadaniowych myśliwców Su-30SM2 (Flanker-H).

Brytyjski Typhoon podczas przechwycenia rosyjskiego samolotu lecącego blisko przestrzeni powietrznej NATO nad Morzem Bałtyckim.

Trzecie przechwycenie nastąpiło w pobliżu przestrzeni powietrznej NATO nad Morzem Bałtyckim. Nieznanym samolotem okazał się ponownie rosyjski Ił-20, który nie odpowiadał na próby nawiązania łączności z myśliwcami RAF-u. Zazwyczaj w takich przypadkach Rosjanie mają również wyłączony transponder, który służy do identyfikowania i lokalizowania samolotu przez naziemne stacje radarowe i inne systemy kontroli ruchu lotniczego. Po przechwyceniu Ił-a Brytyjczycy podążali za nim, aby chronić cywilny ruch lotniczy odbywający się w pobliżu.

Załogi brytyjskich Typhoonów i szwedzkich Gripenów stacjonują i ćwiczą w Malborku. – Ich piloci wykonują wspólne loty treningowe, ale dyżury pełnią w parach narodowych – tłumaczy ppłk Jacek Goryszewski, rzecznik prasowy Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych. – Nie zdarza się, by jeden Typhoon pełnił dyżur z Gripenem – dodaje oficer.
Misja NATO Enhanced Air Policing (eAR) została ustanowiona w 2014 roku po aneksji Krymu przez Rosję. Jej celem jest demonstrowanie zbiorowej determinacji sojuszników oraz obronnego charakteru NATO. Ponadto odstraszanie Rosji od prób lub gróźb agresji wobec państw członkowskich Sojuszu.

Jakub Zagalski

autor zdjęć: RAF

dodaj komentarz

komentarze


Dzień wart stu lat
Niebo pod osłoną
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Ogień z Leopardów na Łotwie
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Początek „Ratownika”
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Mundurowi z benefitami
Wojskowy bus do szczęścia
Gdy ucichnie artyleria
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
The Darker, the Better
Krajowa produkcja amunicji
Marynarze podjęli wyzwanie
Razem na ratunek
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Elementy Wisły testowane w USA
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Wojsko na Horyzoncie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Nowe zasady dla kobiet w armii
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
W krainie Świętego Mikołaja
Orka po szwedzku
Brytyjczycy na wschodniej straży
Pancerniacy jadą na misję
Sukces Polaka w biegu z marines
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Plan na WAM
Udany start Peruna
Polski „Wiking” dla Danii
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Żołnierze pomagają w akcji na torach
„Horyzont” przeciw dywersji
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Kapral Bartnik mistrzem świata
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Pilica w linii
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Komplet medali wojskowych na ringu
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
Militarne Schengen
Obywatele chcą być #wGotowości
Bezzałogowy nurek
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Okręt skrojony na Bałtyk
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Warto być wGotowości

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO