moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

PW-5 Smyk w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie wzbogaciło swoje zbiory o wyjątkowy eksponat – prototyp szybowca PW-5 Smyk egz. K-01, nr rej. SP-8005. Oficjalne przekazanie maszyny odbyło się 20 lutego 2025 roku w siedzibie Muzeum, a darczyńcą jest Politechnika Warszawska, Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa.

Studenci i PW Smyk. Historyczne zdjęcie z konkursu w Oerlinghausen, w Niemczech. Na zdjęciu od lewej: Piotr Kossa-kowski, Waldemar Wingralek, Mirosław Cieśla, Tadeusz Wiącek, Robert Brzeziński.

PW-5 Smyk to jednomiejscowy szybowiec zaprojektowany i zbudowany w Zespole Naukowo-Badawczym Lotniczych Konstrukcji Kompozytowych w Instytucie Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej Politechniki Warszawskiej. Prace konstrukcyjne prowadził zespół pod kierunkiem dr. inż. Romana Świtkiewicza, a pierwszy oblot prototypu miał miejsce 5 września 1992 roku.

Polska konstrukcja odniosła międzynarodowy sukces, a obecnie muzealny egzemplarz szybowca w 1992 roku zwyciężył w prestiżowym międzynarodowym konkursie na lotnisku w Oerlinghau-sen w Niemczech. Po zakończeniu prób naziemnych i w locie, Urząd Lotnictwa Cywilnego wydał Świadectwo Typu, co pozwoliło na uruchomienie produkcji seryjnej w WSK Świdnik S.A.. Na wszystkich sześciu kontynentach lata dziś ponad 300 egzemplarzy tej wyjątkowej maszyny. 27 września 1994 roku Międzynarodowa Federacja Lotnicza (FAI) uznała PW-5 Smyk za szybowiec klasy światowej do rozgrywania zawodów olimpijskich.

REKLAMA

Szybownictwo ma swoją historię olimpijską. Było sportem pokazowym na Igrzyskach Olimpijskich w Berlinie w 1936 roku i zostało formalnie przyjęte do programu Igrzysk w 1940 roku. Jednak z powodu wybuchu II wojny światowej, Igrzyska te nie odbyły się, a szybownictwo nie powróciło już do programu olimpijskiego.

Współcześnie szybownictwo dzieli się na kilka klas, z których każda ma określone parametry techniczne:
• Klasa otwarta: bez ograniczeń co do rozpiętości skrzydeł czy masy startowej; dopuszcza się zarówno szybowce jednomiejscowe, jak i dwumiejscowe.
• Klasa standard: rozpiętość skrzydeł do 15 metrów, brak mechanizacji płata (np. klap), dopuszczalny balast wodny, masa startowa ograniczona do 525 kg.
• Klasa 15-metrowa: rozpiętość skrzydeł do 15 metrów, dowolna mechanizacja płata, dopusz-czalny balast wodny, masa startowa do 525 kg.
• Klasa 18-metrowa: rozpiętość skrzydeł do 18 metrów, dowolna mechanizacja płata, dopusz-czalny balast wodny, masa startowa do 600 kg.
• Klasa klub: obejmuje starsze konstrukcje szybowców o rozpiętości skrzydeł do 15 metrów, bez balastu wodnego; stosuje się współczynniki wyrównawcze (handicapowe) dla różnych modeli.

Klasa światowa została stworzona z myślą o ujednoliceniu sprzętu w zawodach szybowcowych, aby promować umiejętności pilotów, a nie przewagę technologiczną sprzętu. W tej klasie używany jest wyłącznie jeden typ szybowca – PW-5 Smyk. Niedozwolone są jakiekolwiek modyfikacje konstrukcji, co zapewnia równość warunków rywalizacji.

Nowo pozyskany szybowiec zostanie zaprezentowany na powstającej obecnie wystawie stałej „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne”, która znajdzie się w nowym hangarze Muzeum na terenie historycznego lotniska Rakowice-Czyżyny – kolebki polskiego lotnictwa. Dzięki temu eksponatowi kolekcja polskich szybowców Muzeum Lotnictwa Polskiego wzbogaciła się o konstrukcję klasy światowej, będącą symbolem innowacyjności i sukcesów polskiej myśli lotniczej.

Tekst: Zuzanna Kaczorowska/ MLP

red. PZ

autor zdjęć: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

dodaj komentarz

komentarze


Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
 
Pracowity dyżur Typhoonów
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Sport kształtuje mentalność
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Wyścig zbrojeń wystartował
Więcej amunicji do Rosomaków
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Nowa siła uderzeniowa
„Pułaski” na Atlantyku
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Składy wysokiego ryzyka
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Podniebne wsparcie sojuszników
Walka pod napięciem
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Wiedza na trudne czasy
Rodzina na wagę złota
Poznać rakietowego Homara
Siły zbrojne 2039: nowa armia na nowe czasy
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Henry Szymanski na tropie prawdy
Filary bezpieczeństwa
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Baltic Sea Under Control
Medycyna na morzu
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Podhalańczycy upamiętnili kolegów poległych w Afganistanie
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Rex Bolizlavus
Początek „Burzy”
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Podniebny Pegaz
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prezydent wręczył awanse generalskie
Piękny przykład patriotyzmu
Na pomoc po katastrofie
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Pierwsza misja Gripenów
Szabla hubalczyków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polskie F-16 w służbie NATO
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Więcej polskiego trotylu dla USA
Gdy sekundy decydują o życiu
Więcej na mieszkanie za granicą

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO