moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jelcz szuka działki pod rozbudowę

Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółka Jelcz to największy rodzimy producent wojskowych ciężarówek. Rocznie jej hale opuszcza około 500 samochodów w różnych wersjach. Firma, aby podołać zamówieniom z armii, musi zwiększyć możliwości produkcyjne. Dlatego już niedługo zacznie budowę kolejnej fabryki, planuje też zatrudnienie dodatkowych pracowników.

Jelcz to firma z bogatą, ponad 70-letnią tradycją oraz siedzibą w Jelczu-Laskowicach w województwie dolnośląskim. Dziś należy do grupy kapitałowej zarządzanej przez Hutę Stalowa Wola, która jest częścią PGZ. W spółce rocznie powstaje około pół tysiąca ciężarówek. – Obecnie Jelcz ma w ofercie 28 różnego typu podwozi i pojazdów różnego przeznaczenia z napędem od 4x4 do 10x10 – mówi Karina Prajs-Owczarek, główny specjalista w biurze zarządu Jelcza.

Najważniejszym klientem Jelcza są polskie siły zbrojne. Spółka dostarcza pojazdy do wszystkich kluczowych programów modernizacyjnych realizowanych przez polską armię – począwszy od programów obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Wisła, Narew czy Pilica, przez pogramy artyleryjskie, takie jak DMO Regina i KMO Rak oraz Homar (zarówno koreański, jak i amerykański), aż po programy przeciwpancerne, np. Ottokar Brzoza. – W ostatnich miesiącach spółka podpisała duże kontrakty – przypomina Karina Prajs-Owczarek. Chodzi m.in. o dwie umowy na pojazdy 4x4 i 6x6 na łączną kwotę 880 mln złotych oraz umowę wykonawczą na dostawę pojazdów i podwozi specjalnych dla modułów wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych zakontraktowanych w Stanach Zjednoczonych oraz w Korei Południowej na łączną kwotę 330 mln zł.

Zawarcie lukratywnych kontraktów oznacza jednak konieczność zwiększenia możliwości produkcyjnych firmy. – Obecny obiekt produkcyjny powstał w latach pięćdziesiątych minionego wieku. Jego powierzchnia wynosi około 40 tys. mkw. i nie pozwala na zwiększanie wolumenu rocznej produkcji – przyznaje Karina Prajs-Owczarek.

Jelcz nie ma więc wyjścia i aby podołać zamówieniom, musi zainwestować w rozbudowę oraz zwiększyć liczbę pracowników. Firma jest na etapie wyboru działki, na której zostanie zbudowany dodatkowy zakład produkcyjny. Wciąż nie jest pewne, że budynek powstanie w Laskowicach (lub okolicach), może będzie ulokowany w zupełnej innej części kraju. Wiadomo jednak, że jego budowa rozpocznie się po dokapitalizowaniu przez Skarb Państwa spółek z grupy HSW S.A.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Waldemar Młynarczyk/ PGZ S.A., Justyna Orzechowska/ JELCZ Sp. z o.o.

dodaj komentarz

komentarze

~jo10
1685645700
A fabryka autobusów volvo pod Wrocławiem, właśnie ją zamykają po prostu ją kupcie, gotowe hale i taśma produkcyjna w jakimś stopniu gotowa.
F8-88-20-B1

Orlik na Alfę
Służby badają wybuch pod Łukowem
Uszyte na miarę
„Żelazny Obrońca” na wschodniej flance
Korpus w Szczecinie ma nową strukturę
Nowe K2 i K9 już w Polsce
Inwestycja w rozwój narodowych zdolności
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Nowe ustalenia o obronie Westerplatte
Jak zostać kapralem rezerwy
Cisza przed wojną
Gwiazdy nad Radomiem: Orliki, Red Arrows, Zeus…
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
(Nie) wysoka cena użycia dronów-wabików
Terytorialsi i czarna taktyka
Zwycięska batalia o stolicę
Atak na polskiego żołnierza
Polskie drony dla wojska
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Wsparcie dla Husarza
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
Nowe Kraby na Śląsku
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Norwegowie budują na polskim poligonie
Beret „na rekinka” lub koguta
Znamy program Air Show – sprawdźcie, co się będzie działo w Radomiu
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Nocne ataki na Ukrainę
Bohaterowie 15 sierpnia wyróżnieni
Pies asystujący u boku weterana
Polscy piloci trenują już na symulatorach FA-50
Z najlepszymi na planszy
Ofiary zbrodni katyńskiej spoczną w Katedrze Polowej
Hekatomba na Woli
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Strzelanina w bazie US Army
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Wojskowe wsparcie z Holandii
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
W przyszłym roku niemieccy żołnierze także w Poznaniu
„Road Runner” w Libanie
Od akademii do uniwersytetu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Flytrap, czyli młot na drony
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Brytyjczycy żegnają Malbork
Kierunek na ochronę ludności i obronę cywilną!
Program Pilica+ przyspiesza
Warszawo, do broni!
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Samolot dobry do „fikołków”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Świetne występy polskich żołnierzy
Szpital przyjazny dla żołnierzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO