moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Homary pojadą na Jelczach

To Jelcze będą bazą dla nowych wyrzutni rakietowych Homar. – Została zawarta umowa wykonawcza z konsorcjum PGZ-WWR na dostawy pojazdów i podwozi specjalnych Jelcz 8 × 8 dla modułów wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych zakontraktowanych w USA i Korei. Przy modernizacji WP wykorzystujemy potencjał polskiego przemysłu obronnego – poinformował wicepremier Mariusz Błaszczak.

Umowę, wartą 330 mln zł, podpisali wczoraj przedstawiciele Agencji Uzbrojenia oraz PGZ-WWR. Konsorcjum to tworzą: PGZ S.A. (lider), Huta Stalowa Wola S.A., Jelcz sp. z o.o., Rosomak S.A., Wojskowe Zakłady Łączności nr 1 S.A. oraz PIT-Radwar S.A.

Kontrakt przewiduje, że w latach 2023–2024 PGZ-WWR dostarczy polskiej armii 59 Jelczy 8 × 8 w kilku wersjach. Ma to być: 19 wozów amunicyjnych (do przewozu rakiet) T28 TS ASV-H, 18 wozów amunicyjnych T82 TS ASV-K oraz 18 podwozi specjalnych przystosowanych do montażu modułów wyrzutni LM K-MRLS – TS (amerykański Himars) oraz K-MRLS T45 (koreański K239 Chunmoo). W ramach umowy konsorcjum PGZ-WWR ma również dostarczyć cztery podwozia, na bazie których powstaną prototypy kolejnych wersji pojazdów specjalnych dedykowanych do pododdziałów wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych Homar.

Dopiero początek

Przedstawiciele resortu obrony podkreślają, że to dopiero pierwszy kontrakt wykonawczy skierowany do rodzimej zbrojeniówki w ramach programu wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych Homar. Przypomnijmy, to jeden z najdroższych projektów modernizacyjnych, w którym weźmie udział krajowa branża obronna. – Szacowany koszt przekroczy 20 mld zł – podkreśla ppłk Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia. Oficer dodaje, że zamówienia będą dotyczyć kilku tysięcy egzemplarzy jednostek sprzętu, głównie różnego typu pojazdów, począwszy od wozów z napędem 4 × 4, kończąc na pojazdach o podwoziu 8 × 8.

Zgodnie z podpisaną w listopadzie tego roku umową ramową w sprawie programu Homar konsorcjum PGZ-WWR ma dostarczyć polskiej armii nie tylko podwozia specjalne Jelcza przeznaczone do integracji amerykańskich i koreańskich modułów wyrzutni, lecz także artyleryjskie wozy rozpoznawcze, wozy dowodzenia, wozy amunicyjne, wozy ewakuacji technicznej, bezzałogowe systemy powietrzne, systemy łączności i różnego typu radary.

Przedstawiciele Polskiej Grupy Zbrojeniowej podkreślają, że dostawom na potrzeby programu Homar różnego typu pojazdów, systemów łączności czy stacji radiolokacyjnych musi towarzyszyć transfer do Polski technologii rakietowych.
– Dla powodzenia projektu modernizacji naszej armii kluczowe są porozumienia dotyczące rozwoju naszych kompetencji w zakresie techniki rakietowej, które pozwolą nam produkować pociski dla Sił Zbrojnych RP i naszych sojuszników w zakładach Polskiej Grupy Zbrojeniowej – komentował Sebastian Chwałek, prezes PGZ S.A.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Justyna Orzechowska/ Jelcz sp. z o.o.

dodaj komentarz

komentarze


Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Pożegnanie z Columbią
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Z najlepszymi na planszy
Brytyjczycy żegnają Malbork
Wojskowi szachiści z medalem NATO
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
NATO – jesteśmy z Polską
Kurs dla najlepszych w SERE
Święto Wojsk Lądowych
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Road Runner” w Libanie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Dwie agresje, dwie okupacje
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Black Hawki nad Warszawą
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Świetne występy polskich żołnierzy
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Premier: prowokacja bez precedensu
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Wielkie zbrojenia za Odrą
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Rekompensaty na nowych zasadach
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Tukan na smyczy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Laury MSPO przyznane
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Orlik na Alfę
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Terytorialsi na pętli
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Hekatomba na Woli
Największy transport Abramsów w tym roku
Beret „na rekinka” lub koguta
Husarz z polskim instruktorem
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Zwycięska batalia o stolicę
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Defendery skompletowane
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO