moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Homary pojadą na Jelczach

To Jelcze będą bazą dla nowych wyrzutni rakietowych Homar. – Została zawarta umowa wykonawcza z konsorcjum PGZ-WWR na dostawy pojazdów i podwozi specjalnych Jelcz 8 × 8 dla modułów wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych zakontraktowanych w USA i Korei. Przy modernizacji WP wykorzystujemy potencjał polskiego przemysłu obronnego – poinformował wicepremier Mariusz Błaszczak.

Umowę, wartą 330 mln zł, podpisali wczoraj przedstawiciele Agencji Uzbrojenia oraz PGZ-WWR. Konsorcjum to tworzą: PGZ S.A. (lider), Huta Stalowa Wola S.A., Jelcz sp. z o.o., Rosomak S.A., Wojskowe Zakłady Łączności nr 1 S.A. oraz PIT-Radwar S.A.

Kontrakt przewiduje, że w latach 2023–2024 PGZ-WWR dostarczy polskiej armii 59 Jelczy 8 × 8 w kilku wersjach. Ma to być: 19 wozów amunicyjnych (do przewozu rakiet) T28 TS ASV-H, 18 wozów amunicyjnych T82 TS ASV-K oraz 18 podwozi specjalnych przystosowanych do montażu modułów wyrzutni LM K-MRLS – TS (amerykański Himars) oraz K-MRLS T45 (koreański K239 Chunmoo). W ramach umowy konsorcjum PGZ-WWR ma również dostarczyć cztery podwozia, na bazie których powstaną prototypy kolejnych wersji pojazdów specjalnych dedykowanych do pododdziałów wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych Homar.

Dopiero początek

Przedstawiciele resortu obrony podkreślają, że to dopiero pierwszy kontrakt wykonawczy skierowany do rodzimej zbrojeniówki w ramach programu wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych Homar. Przypomnijmy, to jeden z najdroższych projektów modernizacyjnych, w którym weźmie udział krajowa branża obronna. – Szacowany koszt przekroczy 20 mld zł – podkreśla ppłk Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia. Oficer dodaje, że zamówienia będą dotyczyć kilku tysięcy egzemplarzy jednostek sprzętu, głównie różnego typu pojazdów, począwszy od wozów z napędem 4 × 4, kończąc na pojazdach o podwoziu 8 × 8.

Zgodnie z podpisaną w listopadzie tego roku umową ramową w sprawie programu Homar konsorcjum PGZ-WWR ma dostarczyć polskiej armii nie tylko podwozia specjalne Jelcza przeznaczone do integracji amerykańskich i koreańskich modułów wyrzutni, lecz także artyleryjskie wozy rozpoznawcze, wozy dowodzenia, wozy amunicyjne, wozy ewakuacji technicznej, bezzałogowe systemy powietrzne, systemy łączności i różnego typu radary.

Przedstawiciele Polskiej Grupy Zbrojeniowej podkreślają, że dostawom na potrzeby programu Homar różnego typu pojazdów, systemów łączności czy stacji radiolokacyjnych musi towarzyszyć transfer do Polski technologii rakietowych.
– Dla powodzenia projektu modernizacji naszej armii kluczowe są porozumienia dotyczące rozwoju naszych kompetencji w zakresie techniki rakietowej, które pozwolą nam produkować pociski dla Sił Zbrojnych RP i naszych sojuszników w zakładach Polskiej Grupy Zbrojeniowej – komentował Sebastian Chwałek, prezes PGZ S.A.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Justyna Orzechowska/ Jelcz sp. z o.o.

dodaj komentarz

komentarze


Szef MON-u na obradach w Berlinie
 
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Olimp w Paryżu
A Network of Drones
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Szturmowanie okopów
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Wzmacnianie granicy w toku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
Wybiła godzina zemsty
Jesień przeciwlotników
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
„Husarz” wystartował
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Saab 340 AEW rozpoczynają dyżury. Co potrafi „mały Awacs”?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Od legionisty do oficera wywiadu
Święto w rocznicę wybuchu powstania
Marynarka Wojenna świętuje
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Zmiana warty w PKW Liban
Jak namierzyć drona?
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Norwegowie na straży polskiego nieba
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Karta dla rodzin wojskowych
Medycyna w wersji specjalnej
Nowe uzbrojenie myśliwców
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Transformacja dla zwycięstwa
Olympus in Paris
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
Polskie „JAG” już działa
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Święto podchorążych
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Czworonożny żandarm w Paryżu
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
O amunicji w Bratysławie
Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata
Razem dla bezpieczeństwa Polski
„Szczury Tobruku” atakują
W MON-ie o modernizacji
Huge Help
Ostre słowa, mocne ciosy
Inwestycja w produkcję materiałów wybuchowych
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO