moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne komponenty KMO Rak

Jednostki wyposażone w 120-milimetrowe moździerze automatyczne Rak mają w ciągu dwóch lat otrzymać 21 artyleryjskich wozów amunicyjnych oraz siedem artyleryjskich wozów remontu uzbrojenia. Umowę na dostawę tych pojazdów podpisał w sobotę Inspektorat Uzbrojenia MON z Hutą Stalowa Wola. Wartość kontraktu to prawie 186 mln zł.


– To nie jest ostatnia umowa, którą zawieramy z Hutą Stalowa Wola. Huta produkuje dobrą broń. Obok moździerza samobieżnego Rak, produktem flagowym Huty jest armatohaubica Krab, która także jest na wyposażaniu w Wojsku Polskim, tylko jeszcze wciąż w zbyt małej ilości egzemplarzy – powiedział po podpisaniu umowy minister Mariusz Błaszczak. – Wojsko Polskie będzie zamawiać broń produkowaną w Hucie Stalowa Wola, dlatego, że jest to broń produkowana w Polsce, a więc potencjał polski jest dzięki temu wykorzystywany, dlatego, że jest to broń dobrej jakości, dlatego, że jest sprawdzona i spełnia wymagania Wojska Polskiego – dodał szef MON.

– Z punktu widzenia Huty Stalowa Wola, Polskiej Grupy Zbrojeniowej, ale też Wojska Polskiego, program Rak jest ważnym i strategicznym projektem – mówił z kolei Sebastian Chwałek, prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej. HSW jest częścią narodowego koncernu zbrojeniowego. – Kontrakt na dostawę nowoczesnych wozów amunicyjnych i remontu uzbrojenia do KMO Rak to kolejny ważny krok w kompleksowym wyposażeniu Sił Zbrojnych RP. Żołnierze otrzymują najnowocześniejszy sprzęt, opracowany i wyprodukowany siłami polskiego przemysłu i ośrodków badawczo-rozwojowych. Deklarujemy także gotowość, by zaoferować wojsku kolejne innowacyjne i zaawansowane rozwiązania – zaznaczył Chwałek.

Artyleryjskie wozy amunicyjne (AWA) i artyleryjskie wozy remontu uzbrojenia (AWRU) wchodzą w skład kompanijnych modułów ogniowych Rak, dlatego zamówione pojazdy trafią do brygad zmechanizowanych wyposażonych w 120-milimetrowe moździerze samobieżne Rak. Zgodnie z podpisaną w sobotę umową pojazdy będą dostarczone wojsku w latach 2022–2024. Inspektorat Uzbrojenia MON zapłaci Hucie Stalowa Wola niemal 186 mln zł.

Zgodnie z przyjętym w 2013 roku programem wyposażania SZRP w moździerze Rak, pojedynczy kompanijny moduł ogniowy ma składać się z: ośmiu dział, czterech artyleryjskich wozów dowodzenia, trzech artyleryjskich wozów amunicyjnych, jednego artyleryjskiego wozu remontu uzbrojenia oraz dwóch artyleryjskich wozów rozpoznawczych (AWR).

Czym jest AWA…

Artyleryjski wóz amunicyjny został zbudowany na podwoziu samochodu ciężarowego Jelcz 882.53. Pojazd z dwuosobową kabiną (opancerzoną wg normy STANAG 4569 poziomu 1) ma 10,45 m długości, 2,55 m szerokości oraz 3,59 m wysokości. Auto jest wyposażone w silnik wysokoprężny Iveco FPT Cursor 13 EURO III o mocy 533 KM oraz skrzynię biegów ZF 16S 221 z 16 przełożeniami. AWA umożliwia transport maksymalnie sześciu specjalnych palet amunicyjnych – mieszczących po 16 pocisków odłamkowo-burzących każda.

… i AWRU

Artyleryjski wóz remontu uzbrojenia skonstruowano z kolei na bazie samochodu ciężarowego Jelcz P662D.35. Pojazd posiada czteroosobową, opancerzoną (wg normy STANAG 4569 poziomu 1) kabinę Jelcz 144 i waży ponad 14,5 t. Auto jest wyposażone w silnik Iveco CURSOR 8 o mocy 355 KM oraz szesnastoprzełożeniową skrzynię biegów. W 20-stopowym kontenerze (o długości 6,058 m, szerokości 2,43 m i wysokości 2,43m) znajdują się specjalistyczne narzędzia oraz części zamienne, które umożliwią diagnostykę oraz polową naprawę uszkodzonych (bądź zepsutych) moździerzy Rak.

Kolejne umowy

Podpisany właśnie kontrakt to kolejna umowa dotycząca dostawy pojazdów zabezpieczenia logistycznego KMO RAK. Pierwsze pojazdy w wersji AWRU zostały zamówione w grudniu 2017 roku. Za osiem sztuk, które miały być dostarczone do końca 2019 roku, wojsko zgodziło się zapłacić 53 mln zł. Natomiast umowa w sprawie dostawy pierwszych pojazdów AWA została zawarta w sierpniu 2019 roku. Za 24 sztuki – z terminem dostawy do końca 2020 roku – IU MON zapłacił 129 mln zł.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: HSW

dodaj komentarz

komentarze


Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
 
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Święto stołecznego garnizonu
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Wojna w świętym mieście, epilog
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Sprawa katyńska à la española
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Wojna w Ukrainie oczami medyków
NATO na północnym szlaku
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Kolejne FlyEye dla wojska
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szpej na miarę potrzeb
W Italii, za wolność waszą i naszą
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Szybki marsz, trudny odwrót
Wojna w świętym mieście, część druga
Na straży wschodniej flanki NATO
Pod skrzydłami Kormoranów
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wytropić zagrożenie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Kadisz za bohaterów
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
NATO on Northern Track
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
SOR w Legionowie
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Front przy biurku
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Zmiany w dodatkach stażowych
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Rekordziści z WAT
Gunner, nie runner
Ramię w ramię z aliantami
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
25 lat w NATO – serwis specjalny
Sandhurst: końcowe odliczanie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Charge of Dragon
Zachować właściwą kolejność działań
Wojna na detale

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO