moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne komponenty KMO Rak

Jednostki wyposażone w 120-milimetrowe moździerze automatyczne Rak mają w ciągu dwóch lat otrzymać 21 artyleryjskich wozów amunicyjnych oraz siedem artyleryjskich wozów remontu uzbrojenia. Umowę na dostawę tych pojazdów podpisał w sobotę Inspektorat Uzbrojenia MON z Hutą Stalowa Wola. Wartość kontraktu to prawie 186 mln zł.


– To nie jest ostatnia umowa, którą zawieramy z Hutą Stalowa Wola. Huta produkuje dobrą broń. Obok moździerza samobieżnego Rak, produktem flagowym Huty jest armatohaubica Krab, która także jest na wyposażaniu w Wojsku Polskim, tylko jeszcze wciąż w zbyt małej ilości egzemplarzy – powiedział po podpisaniu umowy minister Mariusz Błaszczak. – Wojsko Polskie będzie zamawiać broń produkowaną w Hucie Stalowa Wola, dlatego, że jest to broń produkowana w Polsce, a więc potencjał polski jest dzięki temu wykorzystywany, dlatego, że jest to broń dobrej jakości, dlatego, że jest sprawdzona i spełnia wymagania Wojska Polskiego – dodał szef MON.

– Z punktu widzenia Huty Stalowa Wola, Polskiej Grupy Zbrojeniowej, ale też Wojska Polskiego, program Rak jest ważnym i strategicznym projektem – mówił z kolei Sebastian Chwałek, prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej. HSW jest częścią narodowego koncernu zbrojeniowego. – Kontrakt na dostawę nowoczesnych wozów amunicyjnych i remontu uzbrojenia do KMO Rak to kolejny ważny krok w kompleksowym wyposażeniu Sił Zbrojnych RP. Żołnierze otrzymują najnowocześniejszy sprzęt, opracowany i wyprodukowany siłami polskiego przemysłu i ośrodków badawczo-rozwojowych. Deklarujemy także gotowość, by zaoferować wojsku kolejne innowacyjne i zaawansowane rozwiązania – zaznaczył Chwałek.

Artyleryjskie wozy amunicyjne (AWA) i artyleryjskie wozy remontu uzbrojenia (AWRU) wchodzą w skład kompanijnych modułów ogniowych Rak, dlatego zamówione pojazdy trafią do brygad zmechanizowanych wyposażonych w 120-milimetrowe moździerze samobieżne Rak. Zgodnie z podpisaną w sobotę umową pojazdy będą dostarczone wojsku w latach 2022–2024. Inspektorat Uzbrojenia MON zapłaci Hucie Stalowa Wola niemal 186 mln zł.

Zgodnie z przyjętym w 2013 roku programem wyposażania SZRP w moździerze Rak, pojedynczy kompanijny moduł ogniowy ma składać się z: ośmiu dział, czterech artyleryjskich wozów dowodzenia, trzech artyleryjskich wozów amunicyjnych, jednego artyleryjskiego wozu remontu uzbrojenia oraz dwóch artyleryjskich wozów rozpoznawczych (AWR).

Czym jest AWA…

Artyleryjski wóz amunicyjny został zbudowany na podwoziu samochodu ciężarowego Jelcz 882.53. Pojazd z dwuosobową kabiną (opancerzoną wg normy STANAG 4569 poziomu 1) ma 10,45 m długości, 2,55 m szerokości oraz 3,59 m wysokości. Auto jest wyposażone w silnik wysokoprężny Iveco FPT Cursor 13 EURO III o mocy 533 KM oraz skrzynię biegów ZF 16S 221 z 16 przełożeniami. AWA umożliwia transport maksymalnie sześciu specjalnych palet amunicyjnych – mieszczących po 16 pocisków odłamkowo-burzących każda.

… i AWRU

Artyleryjski wóz remontu uzbrojenia skonstruowano z kolei na bazie samochodu ciężarowego Jelcz P662D.35. Pojazd posiada czteroosobową, opancerzoną (wg normy STANAG 4569 poziomu 1) kabinę Jelcz 144 i waży ponad 14,5 t. Auto jest wyposażone w silnik Iveco CURSOR 8 o mocy 355 KM oraz szesnastoprzełożeniową skrzynię biegów. W 20-stopowym kontenerze (o długości 6,058 m, szerokości 2,43 m i wysokości 2,43m) znajdują się specjalistyczne narzędzia oraz części zamienne, które umożliwią diagnostykę oraz polową naprawę uszkodzonych (bądź zepsutych) moździerzy Rak.

Kolejne umowy

Podpisany właśnie kontrakt to kolejna umowa dotycząca dostawy pojazdów zabezpieczenia logistycznego KMO RAK. Pierwsze pojazdy w wersji AWRU zostały zamówione w grudniu 2017 roku. Za osiem sztuk, które miały być dostarczone do końca 2019 roku, wojsko zgodziło się zapłacić 53 mln zł. Natomiast umowa w sprawie dostawy pierwszych pojazdów AWA została zawarta w sierpniu 2019 roku. Za 24 sztuki – z terminem dostawy do końca 2020 roku – IU MON zapłacił 129 mln zł.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: HSW

dodaj komentarz

komentarze


Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
 
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Uczelnia wysokich lotów
Podróż w ciemność
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
ASzWoj na warcie od pokoleń
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Nowy rozdział w historii Mesko
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Robotyka to przyszłość medycyny
Trzy okręty, jeden zespół
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Piloci na straży bezpieczeństwa
Nowe cele obronne NATO
Dezamet rośnie w siłę
Kierunek Karkonosze
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Badania z WAT-u na misji AX-4
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
W wakacje wstąp do WOT-u!
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Misja PKW „Olimp” doceniona
Ogniem i tarczą
Zmagania sześcioosobowych armii
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Czterej pancerni przeciw wyklętym
100 lat historii Szkoły Orląt
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Nasi czołgiści najlepsi
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Żołnierz influencer?
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Specjalsi opanowali amerykański okręt
ZMU dla marynarzy
Dzień, który zmienił bieg wojny
Letni wypoczynek z MON-em
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Film o Feniksie i terytorialsach
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Walczmy mądrze
Droga do zespołu bojowego GROM
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Lekcje na poligonie
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Tak uczyły się latać orlęta
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
W Dęblinie tylko do przodu
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
DNA GROM-u
Od chaosu do wiktorii
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Wyzwanie, które integruje
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
PGZ na nowo
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Podejrzane manewry na Bałtyku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO